Bytte av multirem på NG900
Moderator: Moderatorer
Bytte av multirem på NG900
Jeg har en NG900 93mod 2.3l som nå snart har gått 300.000km. Har kikket litt på remmen og den har begynt å komme tråder på sidene så det tyder vel på at tiden er inne for å bytte den. Er det noen som vet hvor lang tid det tar å bytte den? Snakket med Speedparts og de anbefalte å bytte hjulene også. Visstnok er det en strammer som også kan byttes. Noen som kan gi meg noen tips? Tror ikke den har vært byttet før.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Bytte av multirem på NG900
Kan love deg at reima og løpehjulene har blitt byttet mer en en gang viss bilen din har gått 300.000km
Hvor lang tid det tar og bytte den kommer jo veldig ann på han/hun som skrur, bruker jo altid og ta litt tid første gangen du gjør det. Viss du kjøper verkstedhandboka så står jo der mange gode tips.
Du kan jo få noen hote tips, bruk en 1/2 forlenger fra pipesettet ditt til og dra bak strammehjulet. (Det er laget til for og gjøre det sånn så og bruke slangeklemme til det blir litt fjøsmekk
) helt bak på strammeren er det to tapper med hull i som du kan låse av spennet i strammeren etter du har dratt bak strammeren. Til og låse av strammeren kan du feks bruke en borr, spiker umbrakonøkkel osv
Dette ser du fort hvordan det skal gjøres viss du har litt teknisk innsikt. i verkstedhanboken står det litt bedre forklart med bilder 
edit: skriveleif

Hvor lang tid det tar og bytte den kommer jo veldig ann på han/hun som skrur, bruker jo altid og ta litt tid første gangen du gjør det. Viss du kjøper verkstedhandboka så står jo der mange gode tips.
Du kan jo få noen hote tips, bruk en 1/2 forlenger fra pipesettet ditt til og dra bak strammehjulet. (Det er laget til for og gjøre det sånn så og bruke slangeklemme til det blir litt fjøsmekk



edit: skriveleif
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bytte av multirem på NG900
Bør man bytte alt av hjul og reim når man likevel skal bytte noe av dette? Hvor får man kjøpt dette billigst?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bytte av multirem på NG900
Slangeklemmetrikset er nok forbeholdt 9kDaniel N683 skrev:Om du bare bytter reima så gjør du det på 10-15 minutter..
Du trenger en stor slangeklemme (sånn type ca 10 cm i diameter).. denne klemmer du nesten flat så du får den rundt strammeren.. Skru den sammen til multireima ikke er stram lengre.. bytt reim og ta av slangeklemma igjen.. ferdig ferdig

Som aleks-ander sier så bruker man bare en 1/2" forlenger på ng900 (gjelder også og9-3 samt 9-5)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Bytte av multirem på NG900
Like greit og bytte alt når du er i gang, SP og biltema er iallefall MYE billigere enn SaabforhandlerenTalker skrev:Bør man bytte alt av hjul og reim når man likevel skal bytte noe av dette? Hvor får man kjøpt dette billigst?

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av multirem på NG900
Skal du bytte alle hjulene så holder det iallfall ikke med 10 minutter, for ett av dem er det ikke så godt å komme til med verktøy...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Bytte av multirem på NG900
Der står vel strengt talt viss du bare bytter reima så tar det 10 min

Er hjul nr 1 og 2 som skal byttest, nr to er vanskelig og komme til med vanlig verktøy. En gang bruke jeg torx bits i en skiftenøkkel, sist gang sveiset jeg bitsen på en liten fastnøkel og lage meg et SAABspesialverkøy
Men det jeg har gjort nå er og kjøpe en kortere reim og droppe hjul nr to, blir nesten sånn som på OG9-3 da.


Er hjul nr 1 og 2 som skal byttest, nr to er vanskelig og komme til med vanlig verktøy. En gang bruke jeg torx bits i en skiftenøkkel, sist gang sveiset jeg bitsen på en liten fastnøkel og lage meg et SAABspesialverkøy

Men det jeg har gjort nå er og kjøpe en kortere reim og droppe hjul nr to, blir nesten sånn som på OG9-3 da.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Bytte av multirem på NG900
Bytt hjul nr1! Det er min anbefaling, etter dyrkjøpt erfaring!
Ble ikke bytta på min, og eneste gangen jeg har blitt berga pga. driftstans var da jeg skulle til Fosnavåg og hente båten min..
Kom til Ulsteinvik, der forsvant servo, lading, bare å vrenge inn på første og beste avkjørsel. Strammehjulet hadde låst seg, og det var bare stålet igjen av det.. Den halvt år gamle remma var det bare fliser igjen av.
Skumlest av alt, hadde ikke hørt mer enn en liten lyd fra det ved oppstart, så hadde tenkt å bytte, skulle bestille uka etter..
Måtte returnere hjem med leiebil, og dra på ny tur uka etter. Det ble en historie det også, men det tar vi en annen gang..

Ble ikke bytta på min, og eneste gangen jeg har blitt berga pga. driftstans var da jeg skulle til Fosnavåg og hente båten min..

Kom til Ulsteinvik, der forsvant servo, lading, bare å vrenge inn på første og beste avkjørsel. Strammehjulet hadde låst seg, og det var bare stålet igjen av det.. Den halvt år gamle remma var det bare fliser igjen av.
Skumlest av alt, hadde ikke hørt mer enn en liten lyd fra det ved oppstart, så hadde tenkt å bytte, skulle bestille uka etter..

Måtte returnere hjem med leiebil, og dra på ny tur uka etter. Det ble en historie det også, men det tar vi en annen gang..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bytte av multirem på NG900
Fungerer det like godt det da? Hvorfor er det evt. ikke slik fra fabrikk da?Aleks-ander_N948 skrev:Der står vel strengt talt viss du bare bytter reima så tar det 10 min![]()
Er hjul nr 1 og 2 som skal byttest, nr to er vanskelig og komme til med vanlig verktøy. En gang bruke jeg torx bits i en skiftenøkkel, sist gang sveiset jeg bitsen på en liten fastnøkel og lage meg et SAABspesialverkøy![]()
Men det jeg har gjort nå er og kjøpe en kortere reim og droppe hjul nr to, blir nesten sånn som på OG9-3 da.
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Bytte av multirem på NG900
Ng900 kom først, så kom Og9-3
Utvikling kaller man det....

lawicel CanUsb, og Tech2!
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 01 mar 2009, 20:31
Re: Bytte av multirem på NG900
Hjul nr2 har fått lagerhavari på bilen min, og har skrudd seg selv ut så jeg mangler bolt og skiver.
Bestillte meg idag en repsats fra speedparts, men lurer på om bolten og skivene følger med på dette hjulet?
Bestillte meg idag en repsats fra speedparts, men lurer på om bolten og skivene følger med på dette hjulet?
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 01 mar 2009, 20:31
Re: Bytte av multirem på NG900
Til info så følger skrue og sentreringsskive med,
Forøvrig, skulle avlaste remstrammeren og godset der en setter 1/2" forlengeren nedi ga etter. Finnes det noen "snippetriks" for å avlaste remstrammeren uten denne eller er bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny?
Forøvrig, skulle avlaste remstrammeren og godset der en setter 1/2" forlengeren nedi ga etter. Finnes det noen "snippetriks" for å avlaste remstrammeren uten denne eller er bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bytte av multirem på NG900
Hva du bruker for å slakke strammeren er totalt likegyldig det, bare du finner noe som passer nedi hullet. Hvis du ikke har en 1/2" forlenger eller kan få lånt en så er det bare å bruke fantasien. Forlenger finnes vel for øvrig i de aller fleste 1/2" pipesett, så det skulle ikke være alt for vanskelig å oppdrive.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 01 mar 2009, 20:31
Re: Bytte av multirem på NG900
Joda, men godset der jeg satt 1/2" forlengeren i strammeren ga etter og knakk av!
Så det er ingen plass å sette forlengeren. Det knakk faktisk av så mye at det er ingenting å holde mot på strammeren.
Så det er ingen plass å sette forlengeren. Det knakk faktisk av så mye at det er ingenting å holde mot på strammeren.