Bytte av multirem på NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Andersfo » 18 mai 2009, 20:28

Jeg har en NG900 93mod 2.3l som nå snart har gått 300.000km. Har kikket litt på remmen og den har begynt å komme tråder på sidene så det tyder vel på at tiden er inne for å bytte den. Er det noen som vet hvor lang tid det tar å bytte den? Snakket med Speedparts og de anbefalte å bytte hjulene også. Visstnok er det en strammer som også kan byttes. Noen som kan gi meg noen tips? Tror ikke den har vært byttet før.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 18 mai 2009, 20:39

Kan love deg at reima og løpehjulene har blitt byttet mer en en gang viss bilen din har gått 300.000km :lol:

Hvor lang tid det tar og bytte den kommer jo veldig ann på han/hun som skrur, bruker jo altid og ta litt tid første gangen du gjør det. Viss du kjøper verkstedhandboka så står jo der mange gode tips.

Du kan jo få noen hote tips, bruk en 1/2 forlenger fra pipesettet ditt til og dra bak strammehjulet. (Det er laget til for og gjøre det sånn så og bruke slangeklemme til det blir litt fjøsmekk ;) ) helt bak på strammeren er det to tapper med hull i som du kan låse av spennet i strammeren etter du har dratt bak strammeren. Til og låse av strammeren kan du feks bruke en borr, spiker umbrakonøkkel osv :lol: Dette ser du fort hvordan det skal gjøres viss du har litt teknisk innsikt. i verkstedhanboken står det litt bedre forklart med bilder :wink:

edit: skriveleif
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Talker » 18 mai 2009, 21:30

Bør man bytte alt av hjul og reim når man likevel skal bytte noe av dette? Hvor får man kjøpt dette billigst?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Tor N12 » 18 mai 2009, 22:00

Daniel N683 skrev:Om du bare bytter reima så gjør du det på 10-15 minutter..

Du trenger en stor slangeklemme (sånn type ca 10 cm i diameter).. denne klemmer du nesten flat så du får den rundt strammeren.. Skru den sammen til multireima ikke er stram lengre.. bytt reim og ta av slangeklemma igjen.. ferdig ferdig :D
Slangeklemmetrikset er nok forbeholdt 9k ;)

Som aleks-ander sier så bruker man bare en 1/2" forlenger på ng900 (gjelder også og9-3 samt 9-5)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 20 mai 2009, 11:57

Talker skrev:Bør man bytte alt av hjul og reim når man likevel skal bytte noe av dette? Hvor får man kjøpt dette billigst?
Like greit og bytte alt når du er i gang, SP og biltema er iallefall MYE billigere enn Saabforhandleren :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mai 2009, 19:33

Skal du bytte alle hjulene så holder det iallfall ikke med 10 minutter, for ett av dem er det ikke så godt å komme til med verktøy...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 22 mai 2009, 18:15

Der står vel strengt talt viss du bare bytter reima så tar det 10 min :wink:

Bilde

Er hjul nr 1 og 2 som skal byttest, nr to er vanskelig og komme til med vanlig verktøy. En gang bruke jeg torx bits i en skiftenøkkel, sist gang sveiset jeg bitsen på en liten fastnøkel og lage meg et SAABspesialverkøy :lol:

Men det jeg har gjort nå er og kjøpe en kortere reim og droppe hjul nr to, blir nesten sånn som på OG9-3 da.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Gunnar N326 » 23 mai 2009, 10:56

Bytt hjul nr1! Det er min anbefaling, etter dyrkjøpt erfaring! :oops:
Ble ikke bytta på min, og eneste gangen jeg har blitt berga pga. driftstans var da jeg skulle til Fosnavåg og hente båten min.. :cry:
Kom til Ulsteinvik, der forsvant servo, lading, bare å vrenge inn på første og beste avkjørsel. Strammehjulet hadde låst seg, og det var bare stålet igjen av det.. Den halvt år gamle remma var det bare fliser igjen av.
Skumlest av alt, hadde ikke hørt mer enn en liten lyd fra det ved oppstart, så hadde tenkt å bytte, skulle bestille uka etter.. :x
Måtte returnere hjem med leiebil, og dra på ny tur uka etter. Det ble en historie det også, men det tar vi en annen gang..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Talker » 27 mai 2009, 21:18

Aleks-ander_N948 skrev:Der står vel strengt talt viss du bare bytter reima så tar det 10 min :wink:

Bilde

Er hjul nr 1 og 2 som skal byttest, nr to er vanskelig og komme til med vanlig verktøy. En gang bruke jeg torx bits i en skiftenøkkel, sist gang sveiset jeg bitsen på en liten fastnøkel og lage meg et SAABspesialverkøy :lol:

Men det jeg har gjort nå er og kjøpe en kortere reim og droppe hjul nr to, blir nesten sånn som på OG9-3 da.
Fungerer det like godt det da? Hvorfor er det evt. ikke slik fra fabrikk da?

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av john n04 » 28 mai 2009, 17:33

Ng900 kom først, så kom Og9-3 :lol: Utvikling kaller man det....
lawicel CanUsb, og Tech2!

bstein N1705
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 01 mar 2009, 20:31

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av bstein N1705 » 10 jan 2011, 21:30

Hjul nr2 har fått lagerhavari på bilen min, og har skrudd seg selv ut så jeg mangler bolt og skiver.
Bestillte meg idag en repsats fra speedparts, men lurer på om bolten og skivene følger med på dette hjulet?

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 11 jan 2011, 17:40

Spør Speedparts : :roll:
SAAB ER BEST

bstein N1705
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 01 mar 2009, 20:31

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av bstein N1705 » 13 jan 2011, 17:26

Til info så følger skrue og sentreringsskive med,


Forøvrig, skulle avlaste remstrammeren og godset der en setter 1/2" forlengeren nedi ga etter. Finnes det noen "snippetriks" for å avlaste remstrammeren uten denne eller er bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av EdHunter N815 » 13 jan 2011, 21:26

Hva du bruker for å slakke strammeren er totalt likegyldig det, bare du finner noe som passer nedi hullet. Hvis du ikke har en 1/2" forlenger eller kan få lånt en så er det bare å bruke fantasien. Forlenger finnes vel for øvrig i de aller fleste 1/2" pipesett, så det skulle ikke være alt for vanskelig å oppdrive.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

bstein N1705
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 01 mar 2009, 20:31

Re: Bytte av multirem på NG900

Legg inn av bstein N1705 » 13 jan 2011, 21:32

Joda, men godset der jeg satt 1/2" forlengeren i strammeren ga etter og knakk av!

Så det er ingen plass å sette forlengeren. Det knakk faktisk av så mye at det er ingenting å holde mot på strammeren.

Svar