Fjerne katalysator

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Fjerne katalysator

Legg inn av tranceman N366 » 24 sep 2004, 12:57

Har hørt at nye biler går gjennom EU-kontrollen selv om katalysator er borte.

Lurte på om jeg skulle ordne meg med et eksosanlegg uten katalysator da!

Hva sier menigheten til det???

Har en 9-5 2.0t m99

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 24 sep 2004, 13:00

Du kan, og jeg mener kanskje, få problemer med Hc verdiene i eksosen. Bare kanskje. Ellers så tenker jeg på å gjøre det samme med min 900 SET -94
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 24 sep 2004, 14:53

Hvis du ikke har trimmet bilen er det liten forskjell på effekt med og uten kata. Vet at noen får det godkjent uten kat, men det er jo ikke bra for miljøet [-X
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

vallis

katalystator

Legg inn av vallis » 24 sep 2004, 16:16

effekten blir bare litt bedre, ikke mye men for all del, ikke fjern katalysatoren, jeg gjorde det må min bil. en 90mod 900.
skulle ha bilen på eu-godkjenning i sommer å fikk store problem med de på grunn av co utslippet.
så anbefalles ikke...jeg måtte til med ny katalysator.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 sep 2004, 17:51

Dokke som ropar om miljø, det er på kald motor katten virkar, når motoren er driftsvarm er det sjeldan virk i den.
Eit eksemplar er då Teknikkens Värld testa M78 99 Turbo vs. 9-3 Turbo (205hk-en), då TV hadde eit jubileum. Huska desverre ikkje årstal, men det er ikkje det som er poenget.
99:an hadde den værste CO-verdien som TV nokon gong hadde målt på sine testbilar, faktisk so sprengde den skalaen også når det gjaldt partikkelutslepp... :D Men, eg meinar på konklusjonen var at om 99:an hadde hatt kat. hadde desse verdiane vore lavare. På varm motor, altså når katten har begrensa effekt, var dette talet longt lavare.
Kan leite i arkivet, so kan dokke få eksakte tal på dette.

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 25 sep 2004, 05:04

Tenkte å fjerne den på min ng900 -94 jeg også!
Men skal vente til etter EU godkjenning til våren!
Er jo bare å ta vare på den å sette den inn igjen hvis du må!
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 25 sep 2004, 12:43

Katalysatoren virker IKKE når den er kald. KUN når den er varm.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 25 sep 2004, 15:24

Må si meg enig med -john n04- . Jeg har også lært at den kun virker når den er varm. Mystisk.....

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 sep 2004, 15:28

Dokke har selfølgelig heilt rett.
Må skuldast ei kortsluttning i hjerna her... :lol:
Forstår ikkje kva eg rota med der.
For når en skal måle CO på PKK (fks.) skal då det skje ved varm motor. so eg beklagar endå ein gong her.

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 25 sep 2004, 20:17

Kjøåp en racing-Cat? Det er vel det de fleste seriøse trimfirma lager programvare for allikevel?

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 26 sep 2004, 16:02

fyll katalisatoren med bensin å tenn på... da brenner filterene opp å da mister du ikke noe hk... men katalisatoren er jo fortsatt der :D
husk å ta den av før du tenner på.... :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 sep 2004, 16:11

Husk foressten på at ved arbeid med katten er det VELDIG lurt å ha på seg støvmaske slik at en ikkje pustar inn all driten som ligg i katten...

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 26 sep 2004, 22:24

Det lureste må vel være å lage et rør som kan settes inn i steden for katten. Da kan man jo bare bytte tilbake til katten når man skal på eu el.l.
Tar ti min å bytte ...

Svar