Personlig så var jeg utålmodig èn gang, og forsøkte å borre på frihånd, traff skeivt, grisep*kken brakk på grunn av skeivt hull, måtte borre mer etc etc. Når jeg endelig fill tak i Biltema settet med styrehylse så kunne ikke det brukes da borret brakk ved forsøk på å borre inn i et skeivt hull. Med andre ord en H****** mye svetting, kluss og ekstra arbeid på grunn av slurv i starten - hadde jeg skaffet styrehylsa først og så startet jobben hadde det vært plankekjøring
Pinnbolt for Exh.manif. knekt i topp.
Moderator: Moderatorer
Re: Pinnbolt for Exh.manif. knekt i topp.
Du kan gjøre ett forsøk uten å ta av manifoilen, bare ta deg god tid og vær nøyaktig. Stryrehylsa er rett og slett alfa omega, med denne treffer du vinkelrett på skruen og rett i senter, noe som er ultraviktig for utrekkerverktøyet.
Personlig så var jeg utålmodig èn gang, og forsøkte å borre på frihånd, traff skeivt, grisep*kken brakk på grunn av skeivt hull, måtte borre mer etc etc. Når jeg endelig fill tak i Biltema settet med styrehylse så kunne ikke det brukes da borret brakk ved forsøk på å borre inn i et skeivt hull. Med andre ord en H****** mye svetting, kluss og ekstra arbeid på grunn av slurv i starten - hadde jeg skaffet styrehylsa først og så startet jobben hadde det vært plankekjøring
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
før man kjøpt disse styrehylsene løse eller i sett med KUN dem? tenkte å bruke en slik en til å borre hull, også bruke vanlig grisekuk til å trekke ut skrua..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Så ikke noe annet jeg utenom settet som kostet noe sånn som 350,- Der får du 4 eller 5 hylser, borrer, pinnene du banker inn og mutteren som du skrur ut hele greien med. Faktisk litt greiere enn en vanlig grisepikk.
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition 
Saab MY97 900s Talladega

Saab MY97 900s Talladega
- ScaabN451
- 0.7 bar

- Medlemsnummer: N451
- Navn: Øystein Solsvik
- Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
- Sted: Vestby, Akershus
- Kontakt:
Bruk MIG eller MAG og sveis på den knekte bolten så du bygger en kul på den så tar du den med visegrip 
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
- Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Sveiser ikke noe så lenger den er knekt inni toppen, ergo bolten stikker ikke utenfor. Kommer til å bruke Mcgeier sin metode i første omgang. Får se til helgen 
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition 
Saab MY97 900s Talladega

Saab MY97 900s Talladega
- ScaabN451
- 0.7 bar

- Medlemsnummer: N451
- Navn: Øystein Solsvik
- Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
- Sted: Vestby, Akershus
- Kontakt:
Hvorfor ikke? toppen er i alu, bolten i stål så du sveiser ikke bolten fast..det krever ikke mye erfaring bare litt presisjon/stødighet,bruke begge henda så går det fint... 
-98 9-5 2.3turbo
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Poenget er vel at det er vanskelig å komme til for å få sveiset fast noe til bolten om den er knukket inni hullet(?) Vanskelig å få sveiset noe fast inni et hull i toppen.ScaabN451 skrev:Hvorfor ikke? toppen er i alu, bolten i stål så du sveiser ikke bolten fast..det krever ikke mye erfaring bare litt presisjon/stødighet,bruke begge henda så går det fint...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg bruker et tilsvarende sett som det fra biltema på jobb daglig, og det fungerer fjell på så og si alt av skruer og bolter. Får du dette på plass skikkelig kan du skru til du vrir av hele skrutrekkeren som er laget i herdet stål eller noe slikt, uten at det drar rundt i bolten. Helt sykt hvor godt dette griper. Nå skal jeg ikke si noe om kvaliteten på biltema sitt sett, men om det er noe i nærheten av det vi har kan jeg garantere deg at bolten kommer ut!
Trikset er å borre seg så langt inn som mulig, ellers risikerer du å dra rundt i hullet. Ved å bruke hylsen er du sikker på å borre rett inn, og jeg ville i alle fall borret meg minst 5mm inn, gjerne et par til. Har du først dratt det rundt sliter du med å få grep igjen selv med å borre videre inn, så best å få det skikkelig med en gang.
Så banker du skrutrekkeren så bent som mulig inn med en hammer (IKKE gummiklubbe eller lignende), du merker tydelig når den er helt i bunn. Prøv å slå med bestemte, harde slag, driver du og dunker på den for lenge slår du den bare skjevt. Sett innpå mutteren og bruk en stor skiftenøkkel på den når du skrur slik at du får et jevnere moment. Om skruen sitter hardt risikerer du å dra skrutrekkeren skjevt i hullet om du tar hardt i med en liten nøkkel.
Varme er selvsagt et grunnleggende triks om du merker at den sitter for hardt. Varm heller godt opp først enn å ta i til noe knekker.
Trikset er å borre seg så langt inn som mulig, ellers risikerer du å dra rundt i hullet. Ved å bruke hylsen er du sikker på å borre rett inn, og jeg ville i alle fall borret meg minst 5mm inn, gjerne et par til. Har du først dratt det rundt sliter du med å få grep igjen selv med å borre videre inn, så best å få det skikkelig med en gang.
Så banker du skrutrekkeren så bent som mulig inn med en hammer (IKKE gummiklubbe eller lignende), du merker tydelig når den er helt i bunn. Prøv å slå med bestemte, harde slag, driver du og dunker på den for lenge slår du den bare skjevt. Sett innpå mutteren og bruk en stor skiftenøkkel på den når du skrur slik at du får et jevnere moment. Om skruen sitter hardt risikerer du å dra skrutrekkeren skjevt i hullet om du tar hardt i med en liten nøkkel.
Varme er selvsagt et grunnleggende triks om du merker at den sitter for hardt. Varm heller godt opp først enn å ta i til noe knekker.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Skal dette bli et bra resultat,kjøp en sats hos speedp art.11-7280 a kr113.pakkn.oe-7285,og ikke begynn å borre.Har tatt så mange av dette problem etter mislykked start.Ta av grenrør ,og bytt alle bolter m hylser. Blir først da et topp res. Ås 12.