Bensinpumpe 900 T16 1986

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av taa » 08 sep 2009, 14:14

Hei, bgynner å høre en ulyd bak i bilen når jeg står stille og tror det er bensinpumpa. Har bestilt ny pumpe hos
SP men lurer på hvor den er plassert og om det er lett å skifte den?

Hilsen TAA

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av Børre N17 » 08 sep 2009, 19:30

Ut med plata i bånn av bagasjerommet, sitter med et par skruer i bakkant, vipp opp luka til res-hjulet og trekk hele plata litt bakover. Da løsner den fra et par klips. Løft ut hele plata.
Pumpa sitter under det største lokket du ser. Du har mest sannsynlig Bosch pumpe, så det er bare fjerne kontakten til strømmen og deretter åpne bolten til trykkrøret (obs det er under bensin under trykk selv om bilen ikke går, kan være lurt å slippe opp trykket på fuelrailen i motorrommet om du vil unngå bensinlukt i kupeen). Så kan du løsne den store slangeklemma og trekke pumpa opp.
OBS påse at du monterer skiva i bånn med åpningen rett vei (ellers kan bilen fjuske i svinger, tricky å finne ut av) og at dybden på den nye pumpa blir lik den gamle (blir den for langt opp, blir det tidlig tom tank..). Se og mål FØR du tar pumpa av gummimansjetten.
Lykke til! :D
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av Pål N526 » 09 sep 2009, 10:00

en annen måte å ta trykket på pumpa er å starte bilen med kontakten av pumpa. da vil motoren forbrenne det som ligger i trykk 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av taa » 09 sep 2009, 11:58

Hei takk for bra svar! Med den pumpa som står i så merka jeg at den fuska på Rudskogen i sommer etter den 90 graders venstresvingen før mål. Håper jeg klarer å se hvordan det skal monteres. Trodde det var pumpa som var på tur den gangen, men den begynte først for noen dager siden å gi ulyd fra seg.

Hilsen TAA

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av taa » 16 sep 2009, 06:34

Er det to forskjellige type pumper? Har ikke tatt ut den gamle enda men den nye ser ikke helt lik ut med den gamle..

Hilsen TAA

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av Børre N17 » 16 sep 2009, 09:06

Det jeg vet er det en Bosch utgave, og en Walbro (fra ca 90->). Bosch'en sitter i gummibelg, og Walbro er en hel unit.

Bosch:
Bilde
Walbro:
Bilde
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av Morten S. » 16 sep 2009, 10:27

Børre N17 skrev:Det jeg vet er det en Bosch utgave, og en Walbro (fra ca 90->). Bosch'en sitter i gummibelg, og Walbro er en hel unit....[/img]

Det er også forskjeller på pumpene innbyrdes, avhengig av om det er til Turbo eller ikke.
Har med kapasitet å gjøre. De Walbro pumpene jeg har sett, har evt en lapp som det står Turbo på.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av taa » 16 sep 2009, 12:17

Da tror jeg den nok passer selv om den ser litt anderledes ut.
Skal prøve å skifteden ut så snart som muli.
Den ga ingen lyd fra seg når jeg startet i dag men når jeg parkerte etter % mil så kan jeg høre litt during..
Kan de gå en tid med ulyd eller hva er erfaringen?

Takk for hjelpen så langt!

Hilsen TAA

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av Edward N812 » 17 sep 2009, 10:18

litt vanskelig å forstå åssen lyd du beskriver, men den skal uansett ikke være lydløs når bilen går, selv om du har på alt av lokk i bagasjerommet.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av Edward N812 » 17 sep 2009, 10:22

Børre N17 skrev:deretter åpne bolten til trykkrøret (obs det er under bensin under trykk selv om bilen ikke går, kan være lurt å slippe opp trykket på fuelrailen i motorrommet om du vil unngå bensinlukt i kupeen)
med stor fare for å virke dum her, hvilket trykkrør er det snakk om? når jeg åpna lokket til bensinpumpa mi, så jeg kun de to ledningene, og en bensinslange som gikk inn i toppen av. samt den store gummiforinga med slangeklemme rundt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bensinpumpe 900 T16 1986

Legg inn av Eirik N396 » 17 sep 2009, 10:26

Edward N812 skrev:
Børre N17 skrev:deretter åpne bolten til trykkrøret (obs det er under bensin under trykk selv om bilen ikke går, kan være lurt å slippe opp trykket på fuelrailen i motorrommet om du vil unngå bensinlukt i kupeen)
med stor fare for å virke dum her, hvilket trykkrør er det snakk om? når jeg åpna lokket til bensinpumpa mi, så jeg kun de to ledningene, og en bensinslange som gikk inn i toppen av. samt den store gummiforinga med slangeklemme rundt.
Børre mener vel bensinrøret som går inn på toppen av pumpa i en banjokobling.

Svar