lekkasje cupe 900 o.g.
Moderator: Moderatorer
-
- Medlemsnummer: N1615
- Navn: Mari
- Bil: Saab 900i 16V 2.0L
- Sted: Trondheim
lekkasje cupe 900 o.g.
har en saab 900 16V som sliter med at kjøleveska forsvinner. det er veske på gulvet under førersetet\førersete matta... vi har skifta varmekrana, men det hjalp lite. så er sikkert varmeregisteret. hvor stor jobb. tid og kostnad er dette å fikse?
tenkte å selge bilen før\etter skifte av dette til fordel for annen bil.
tenkte å selge bilen før\etter skifte av dette til fordel for annen bil.
Saab 900i 16v 1990-modell.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: lekkasje cupe 900 o.g.
Jeg vet ikke hva et varmeregister koster, men det må vel bli et brukt et, så prisen kommer vel an på hvor du får tak i det. Men for noen hundrelapper burde det gå an å få tak i. Varmeregisteret er ikke stort verre å bytte enn varmekranen. Du tar ut midtkonsollen , og ut med knebrett og "ventilasjonsbrettet" under der(varmluft til beina) om jeg husker riktig, så skal du se en boks bak midtkonsollen hvor du finner varmeregisteret inni. Burde være gjort på en time.
-
Det hørtes jo ikke så veldig komplisert ut. Fikk høre at det var en helgejobb av noen, men det kan det vel ikke være når du sier det er gjort på en time?
Sånn som du forklarer så virker det ikke som jeg må ut med hele dashen, eller? Midtkonsollen er ut fra før, så det er greit.
Takk for svar
Sånn som du forklarer så virker det ikke som jeg må ut med hele dashen, eller? Midtkonsollen er ut fra før, så det er greit.
Takk for svar

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
Jeg hadde ihvertfall ikke ute hele dashen på min da jeg byttet varmeregister, ettersom du kommer til det og bytter det fra undersiden av dashbordet. (Om du ikke vet hvor registeret ligger, kan du bare følge kobberrørene fra varmekranen.) Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange deler som må demonteres for å komme til, men jeg husker det ikke tok mer enn et par timer da jeg gjorde det, og da hadde jeg lite skru-erfaring. Nå skulle jeg greid det på en time tror jeg. Regn med å bruke et par timer så burde det gå ganske greit 

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
Må da vel ikke selge den stakkars OGn vel?
Tror jeg så den en dag for noen uker siden, det er en rød 3-dørs er det ikke?

Tror jeg så den en dag for noen uker siden, det er en rød 3-dørs er det ikke?

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Er nok en rød/burgunder 4-dørs. Så det var nok ikke meg:) Jeg må nok innrømme at jeg vil gå over til den andre svenske siden
så da må og'n reise. Men det er en sabla bra bil, så jeg hadde ikke gjort det om det ikke hadde vært "lettere" for meg å eie en volvo. Greit å få masse hjelp og deler slengt etter seg når jeg har en slunken studentøkonomi;) Skal ikke se bort i fra at det blir saab igjen:)

-
Tilleggsinfo:
Jeg har varme i bilen når det er kjølevæske på den. Men kjølevæska havner jo i førergulvet eller annen plass, annen hver dag, så da sitter jeg og fryser. Fortsatt varmeregisteret som er lekk?
Eller kan det være noe heeelt annet?
Før jeg byttet krana var det kjølevæske på hele tiden, bare at den sank unormalt mye. Etter byttet har den nærmest rent igjennom. Har et lager med kjølevæske bak i bilen, for sikerhetsskyld. Det kan jo være slangene som ikke ble tettet nok, skal sjekke det. Men det er jo fortsatt bløtt i førergulvet. Jeg får vel bare dobbeltsjekke mine skruskills...
Takker for svar:)
Jeg har varme i bilen når det er kjølevæske på den. Men kjølevæska havner jo i førergulvet eller annen plass, annen hver dag, så da sitter jeg og fryser. Fortsatt varmeregisteret som er lekk?
Eller kan det være noe heeelt annet?
Før jeg byttet krana var det kjølevæske på hele tiden, bare at den sank unormalt mye. Etter byttet har den nærmest rent igjennom. Har et lager med kjølevæske bak i bilen, for sikerhetsskyld. Det kan jo være slangene som ikke ble tettet nok, skal sjekke det. Men det er jo fortsatt bløtt i førergulvet. Jeg får vel bare dobbeltsjekke mine skruskills...
Takker for svar:)
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
Kan være lurt å sjekke kran med tilkoplinger før du bytter varmeregister da ja. Ellers kan jeg opplyse om at damp fra frostveske er ganske giftig, ikke så smart å kjøre rundt i en kupe fylt av frostvæske. Så lenge det holder seg på +grader ville jeg heller kjørt med rent vann enn frostvæskeblanding hvis du må bruke bilen før du fikser problemet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
Om du skal prøve å stramme slangene til varmekranen mer, så vær klar over at de plastrørene har en tendens til å tåle litt lite. Det er ihvertfall min erfaring, har sett flere og900 hvor plastrørene her er sprukket.
Om du vil utelukke varmekranen som synder, ville jeg prøvd å dytte opp en del tørkepapir oppunder kranen over natten, og se om papiret er vått eller ei neste dag. Så du til at gummipakningene i kranen lå på riktig plass? Jeg mener å huske det er noen gummiringer her, som lett kan forsvinne, evt. de kan ha manglet på den "nye" du monterte?
Om du vil utelukke varmekranen som synder, ville jeg prøvd å dytte opp en del tørkepapir oppunder kranen over natten, og se om papiret er vått eller ei neste dag. Så du til at gummipakningene i kranen lå på riktig plass? Jeg mener å huske det er noen gummiringer her, som lett kan forsvinne, evt. de kan ha manglet på den "nye" du monterte?
-
Jeg sjekka bare om de var strammet i det hele tatt. Og det var de, men jeg snakker om de som befinner seg i motorrommet. Det som befinner seg under dashen har jeg ingen peiling på. Jeg er ganske sikker på at det er varmeregisteret, da jeg kjente etter nedi der, da jeg byttet krana, og syns det var rimelig bløtt rundt en "boks" til høyre og ganske langt ned. I hvertfall der hvor jeg mener varmeregisteret ligger.
Jeg satte på krana en gang og da forsvant ene gummiringen, så jeg forsikret meg om at de var på plass før jeg skrudde fast. Var skikkelig pirk, så kan ha sneket seg ut. Skal se over alt i helgen.
Ang. det med giftig gass. Tror jeg er rimelig gjennomforgiftet siden det har vært sånn en stund. Sikkert derfor jeg har hatt så vondt i hodet den siste tiden... Takk for tipset om vann, kanskje du har reddet livet mitt nå;)
Hvis noen vet av/har et varmeregister de vil sende i min retning, rop ut! Jeg trenger det fortest mulig!
Jeg satte på krana en gang og da forsvant ene gummiringen, så jeg forsikret meg om at de var på plass før jeg skrudde fast. Var skikkelig pirk, så kan ha sneket seg ut. Skal se over alt i helgen.
Ang. det med giftig gass. Tror jeg er rimelig gjennomforgiftet siden det har vært sånn en stund. Sikkert derfor jeg har hatt så vondt i hodet den siste tiden... Takk for tipset om vann, kanskje du har reddet livet mitt nå;)
Hvis noen vet av/har et varmeregister de vil sende i min retning, rop ut! Jeg trenger det fortest mulig!
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Du kan jo bare lukke krana hvis du lurer på om registeret lekker. Hvis det fremdeles lekker etter at krana er lukket er det jo pakningen eller røra som er ødelagt
Er jo ikke så kalt her oppe enda 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
Jeg lukker krana ved å skru av varmeapparatet/luftstrømmingen ikke sant? Eller mener du at jeg skal skru igjen manuelt inni dashen? For jeg kjørte uten varme/sirkulasjon, eller så godt det lar seg gjøre en stund. Og det hjalp så absolutt på lekkasjen. Var ikke like bløtt da. Men har brukt varmen mer i det siste, siden jeg syns det er kaldt nok allerede:p , så sikkert derfor det bare renner igjennom.
Varmeregister skal være på vei i løpet av helgen, så blir spennende å se om det hjelper. Får bare pakke på med aviser og tørke opp i mellomtiden.
Jeg er forresten grønn når det gjelder bilskruing, men det skjønte sikkert alle:p Så mine forklaringer er ikke nødvendigvis helt gode...
Varmeregister skal være på vei i løpet av helgen, så blir spennende å se om det hjelper. Får bare pakke på med aviser og tørke opp i mellomtiden.
Jeg er forresten grønn når det gjelder bilskruing, men det skjønte sikkert alle:p Så mine forklaringer er ikke nødvendigvis helt gode...
- Trond N47
- Overload!!!
Hvis det var tett når du kjørte uten varme så er det nok registeret eller pakningene/slangene "etter" krana. Altså de mot registeret. Prøv tørkerull-tipset før du bytter register så slipper du å bytte register unødvendig. Mener at du kommer til krana gjennom høyttaleråpningen og får lurt på tørkerull på slangene mellom krana og registeret. Blir det bløtt på tørkerullen er det slangekoplingene her som lekker. Hvis varmeregisteret lekker blir det bare bløtt derfra og ned 

Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE
94 SAAB 9000 2,3T CSE
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Er det noen slanger til registeret på og900 da? Trodde det var metallrør som gikk rett fra krana og ned til registeret 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Trond N47
- Overload!!!
EDIT: RØRkoblingene
Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE