Skifte automatgirolje 9-5
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Skifte automatgirolje 9-5
Kikka i instruksjonsboka til 9-5en siden jeg har 0 erfaring med automatgir, der står det at det skal på 7 liter og at 3,5 liter kan tappes av gjennom tappeplugg på girkassa.
Går det ikke an å skifte mer enn halvparten? Hvor mye olje bør jeg kjøpe?
Så står det at det skal på en eller annen mineralbasert olje, kan jeg ikke bruke vanlig servoolje/automatgirolje som de selger "overalt"? Hva anbefales?
Går det ikke an å skifte mer enn halvparten? Hvor mye olje bør jeg kjøpe?
Så står det at det skal på en eller annen mineralbasert olje, kan jeg ikke bruke vanlig servoolje/automatgirolje som de selger "overalt"? Hva anbefales?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 61
- Registrert: 30 jan 2008, 19:48
- Medlemsnummer: N1404
- Bil: Saab 9-5 M05
- Sted: Akershus
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Prøv søkefunksjonen 
Du får ikke skiftet mer enn ca. 3,5 liter på kassa uten å flusje kassa, noe som ikke er helt enkelt, men fullt mulig.
Skjekk tråd...
viewtopic.php?f=12&t=23350&start=0&hilit=automatolje

Du får ikke skiftet mer enn ca. 3,5 liter på kassa uten å flusje kassa, noe som ikke er helt enkelt, men fullt mulig.
Skjekk tråd...
viewtopic.php?f=12&t=23350&start=0&hilit=automatolje
Saab 9-5 Estate 2.0 M05
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Takker.. 

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Når man skifter olje på automatkassen, bytter man da all olje eller bare halvparten som noen nevner er nivået på pluggen?
Blir for meg med hvitsnippene merkelig om ikke all olje skiftes???
Blir for meg med hvitsnippene merkelig om ikke all olje skiftes???
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 61
- Registrert: 30 jan 2008, 19:48
- Medlemsnummer: N1404
- Bil: Saab 9-5 M05
- Sted: Akershus
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Ved normalt olje skift på en automatkasse hvor man tapper fra tappepluggen så får man byttet kun 3,5-4 liter (ca. halvparten), dette p.g.a at den andre halvdelen er igjen i oljekjøler og converter. Og disse får man ikke tømt ved vanlig oljeskift. Da må man "flusje" gjennom kassa. Se link over.
Saab 9-5 Estate 2.0 M05
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Blir dette bra nok da? For meg høres det ut som å blande rent vann med skittent vann og da blir alt skittent!lars-guaN1404 skrev:Ved normalt olje skift på en automatkasse hvor man tapper fra tappepluggen så får man byttet kun 3,5-4 liter (ca. halvparten), dette p.g.a at den andre halvdelen er igjen i oljekjøler og converter. Og disse får man ikke tømt ved vanlig oljeskift. Da må man "flusje" gjennom kassa. Se link over.
Når vi bytter olje på motor så er det jo viktig å bytte alt, ikke bare halvparten, men på en annen side så vil vel automatoljen ikke bli utsatt for samme temperatur og "slitasje" som motoroljen.
Finnes det noen verksted som gjør jobben med 100% skifte?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Kan jo alltids bytte og kjøre noen mil for å så bytte igjen, får jo rimelig grei kvalitet på oljen da den nye og den gamle har blandet seg sammen. Så kan man ta litt oftere bytte enn normalt så skal nok kassen holde lengre også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: Skifte automatgirolje 9-5
De fleste SAAB-verksteder gjør jobben. Jeg fikk en flaske med noe guffe på som jeg helte på girkassen, kjørte i ca 1 uke, så flushet de kassen min og helte på nye olje. Ikke var det dyrt heller.Singsaker skrev:Finnes det noen verksted som gjør jobben med 100% skifte?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 61
- Registrert: 30 jan 2008, 19:48
- Medlemsnummer: N1404
- Bil: Saab 9-5 M05
- Sted: Akershus
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Det beste er jo garantert å bytte all oljen selvsagt, men vet at de fleste bilprodusenter kun skifter automatolje ved å tappe på pluggen. Dette gjelder vel også Saab, men det står beskrevet i WIS åssen man skal utføre en flushing av kassa.Singsaker skrev:Blir dette bra nok da? For meg høres det ut som å blande rent vann med skittent vann og da blir alt skittent!lars-guaN1404 skrev:Ved normalt olje skift på en automatkasse hvor man tapper fra tappepluggen så får man byttet kun 3,5-4 liter (ca. halvparten), dette p.g.a at den andre halvdelen er igjen i oljekjøler og converter. Og disse får man ikke tømt ved vanlig oljeskift. Da må man "flusje" gjennom kassa. Se link over.
Når vi bytter olje på motor så er det jo viktig å bytte alt, ikke bare halvparten, men på en annen side så vil vel automatoljen ikke bli utsatt for samme temperatur og "slitasje" som motoroljen.
Finnes det noen verksted som gjør jobben med 100% skifte?
Du kan nok få et 100% skift på et hvilket som helt verksted bare man gir beskjed om at det de skal ta.
Saab 9-5 Estate 2.0 M05
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Å bytte all olje er en enkel sak... Men man må være to mann!
Tapp av den oljen du får ut fra tappepluggen. Sett i tappepluggen med ny pakning. Fyll på samme mengde med ny olje.
Demonter slangen der oljen går fra kjøler til gearkasse. Start motoren og la ca to liter renne fra slangen og stopp motoren igjen. (det er her man må være to, ha god kommunikasjon og ikke tappe for ut for mye) (dersom du er usikker på hvilken slange som er retur fra kjøleren, så er det den det kommer olje fra. Dersom oljen kommer fra kassen når du starter har du tatt feil slange. Husker ikke i farten hvilken det er)
Fyll to liter til på kassen.
Tapp to nye liter fra kassen.
Fyll to liter til på kassen.
Gjenta til det kommer ren og frisk olje fra returslangen fra kjøler. (og litt til kansje)
Monter slange med nye pakninger.
Etterfyll til rett nivå. (fyll til litt under minimum ca. (mens bilen går), varmkjør godt, peil, og etterfyll eller eventuelt tapp av.)
Sjekk at slangene og tappepluggen er tette!!!
Tapp av den oljen du får ut fra tappepluggen. Sett i tappepluggen med ny pakning. Fyll på samme mengde med ny olje.
Demonter slangen der oljen går fra kjøler til gearkasse. Start motoren og la ca to liter renne fra slangen og stopp motoren igjen. (det er her man må være to, ha god kommunikasjon og ikke tappe for ut for mye) (dersom du er usikker på hvilken slange som er retur fra kjøleren, så er det den det kommer olje fra. Dersom oljen kommer fra kassen når du starter har du tatt feil slange. Husker ikke i farten hvilken det er)
Fyll to liter til på kassen.
Tapp to nye liter fra kassen.
Fyll to liter til på kassen.
Gjenta til det kommer ren og frisk olje fra returslangen fra kjøler. (og litt til kansje)
Monter slange med nye pakninger.
Etterfyll til rett nivå. (fyll til litt under minimum ca. (mens bilen går), varmkjør godt, peil, og etterfyll eller eventuelt tapp av.)
Sjekk at slangene og tappepluggen er tette!!!
03 Saab 9-5 sedan Vector
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 61
- Registrert: 30 jan 2008, 19:48
- Medlemsnummer: N1404
- Bil: Saab 9-5 M05
- Sted: Akershus
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Nei, det er ikke værre enn det, hvis du har ei grav er det meget enkelt.
På 5trinns Sentronic så er det vel det høyre røret som er returrøret fra kjøleren.(i fartsretning)
På 5trinns Sentronic så er det vel det høyre røret som er returrøret fra kjøleren.(i fartsretning)
Saab 9-5 Estate 2.0 M05
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Har jobba på Saab-verksted og jeg bytta alltid all oljen på denne måten...
03 Saab 9-5 sedan Vector
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Skifte automatgirolje 9-5
Fikk tilbud av snapdrive på skifte av automatolje samt diverse vesker, skifte av olje inkl 7L automatolje kostet 2500,-
Oljen koster sikkert 1200-1500 for oss dødelige.
Samt nye bremseveske og pollenfilter for 2000,- filteret koster ca 700,- dvs deler for rundt 2000,- ++ og 2,5t arbeid.
Det høres vel ikke for drøyt!
Oljen koster sikkert 1200-1500 for oss dødelige.
Samt nye bremseveske og pollenfilter for 2000,- filteret koster ca 700,- dvs deler for rundt 2000,- ++ og 2,5t arbeid.
Det høres vel ikke for drøyt!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.