Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
rodney
- 0.7 bar

- Innlegg: 191
- Registrert: 16 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N432
- Navn: Rodney
- Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
- Sted: Nesodden
-
Kontakt:
Legg inn
av rodney » 07 nov 2009, 17:32
Hei.
Har nå tatt ut motor og gear for å bytte gearkasse (automat). Nå viser det seg at den nye kassa kommer i fra en NG900 , ikke i fra en 9-5

.
Mitt spørsmål blir da: Kan jeg bygge en "ny" kasse med deler fra NG900 kassa? (kassa er kjøpt i Sverige, laaangt å kjøre for å bytte til seg riktig kasse)
Problemet med den gml var at den gearet hardt (ja jeg har byttet olje) også ville den ikke i 4. gear, prøvde jeg å sette den i Drive, gikk den i "limp mode".
Hjelp mottas med takk
Mvh Rodney
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 nov 2009, 18:39
ng900-kassa er veldig ulik 9-5`s automat så det høres nok ut som at du bør bytte den.
Om du har 2.3t så vet jeg at Kurt N5** her inne har ei kasse han skal selge.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
rodney
- 0.7 bar

- Innlegg: 191
- Registrert: 16 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N432
- Navn: Rodney
- Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
- Sted: Nesodden
-
Kontakt:
Legg inn
av rodney » 07 nov 2009, 19:55
Takk for svar
Blir som jeg skjønner en lengere biltur i morgen til Sverige

Kansje jeg venter til mandag så blir det en tur innom systembolaget

-
rodney
- 0.7 bar

- Innlegg: 191
- Registrert: 16 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N432
- Navn: Rodney
- Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
- Sted: Nesodden
-
Kontakt:
Legg inn
av rodney » 07 nov 2009, 20:52
Glemte en ting
Du nevner at kurt2** har en kasse til 2,3l, passer ikke 2,0l kassa på en 2,3l? Om den ikke gjør det har jeg "driti" meg ut uansett og har en gearkasse til salgs
Mvh Rodney
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 nov 2009, 21:21
Det bør kansje noen andre svare på men de har i allefall ikke like delenummer.
På 9000 så skiller det bla.a på lamellene og dermed hvor mye moment de tåler, utvekslingen er også forskjellig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 08 nov 2009, 09:17
95% sikker på at det er samme automat både i 2,0t og 2,3t, Aisin Warner AW 50/42LE. Utveksling skiller ikke. Det er forskjellig elektronisk begrensning i de, 310Nm vs 330Nm. Mulig det kan skille på medbringerene?, vet ikke.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Kurt N597
- 1.2 bar

- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kurt N597 » 10 nov 2009, 00:29
Det skiller på momentomformeren på 4-trinns automaten. Forskjell på 205E, 235E og 235R.
Jeg har en Aero kasse, så det er den kraftigste.
Edit: Det er også anna planethjul og differensial på B235R kassa.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate