Motor stoppet / mistet respons

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Motor stoppet / mistet respons

Legg inn av TorGE » 28 nov 2009, 22:42

Har hatt et par rare opplevelser med Saab'en.

Kjørte og bilen var god og varm, etter en rundkjøring så skulle jeg aksellerere igjen men da skjedde det ikke noe da jeg ga gass. Så jeg trykket inn clutchen (mens jeg trillet) og slapp motoren ned på tomgang. Da jeg prøvde å gi gass igjen, så var alt som normalt. Men motoren gikk på høyere tomgansturtall etterpå. Opp mot 2000 rpm.

Så var kona ute og kjørte, og da stoppet plutselig motoren. Bilen sto i ro, så det var ikke noe dramatisk akkurat. Det var uproblematisk å starte den igjen.

Synes dette virker rart, noen her inne som har en idè om hva som kan være feil? Evt. hva som kan gjøres for å unngå dette igjen. I og med at dette (enda) ikke har skjedd så mange ganger, kan jeg ikke si at det skjer i spesielle tilfeller eller etter xx antall minutter el.l.


På forhånd takk for respons!! :D
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Motor stoppet / mistet respons

Legg inn av Tor N12 » 29 nov 2009, 04:41

TorGE skrev:

På forhånd takk for respons!! :D
Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motor stoppet / mistet respons

Legg inn av Helge » 29 nov 2009, 07:53

Tor N12 skrev:Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS
Nå tipper jeg her.
Men kanskje det gjelder bilen i signaturen!
Det er fremdeles lov å bruke hodet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Motor stoppet / mistet respons

Legg inn av TorGE » 29 nov 2009, 11:07

Helge skrev:
Tor N12 skrev:Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS
Nå tipper jeg her.
Men kanskje det gjelder bilen i signaturen!
Det er fremdeles lov å bruke hodet.
Jo, det gjelder signaturbilen. Anså det som opplagt, men jeg kunne jo ha spesifisert det. :)
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Motor stoppet / mistet respons

Legg inn av Eirik N396 » 29 nov 2009, 12:07

Helge skrev:
Tor N12 skrev:Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS
Nå tipper jeg her.
Men kanskje det gjelder bilen i signaturen!
Det er fremdeles lov å bruke hodet.
Det er selvsagt lov å bruke hodet :) Når Tor og vi andre er så opptatt av at bilmodell skal oppgis er det av flere grunner:

1. Svært mange her inne har flere Saaber i signaturen.
2. Mange her inne har flere biler enn hva som står oppført i signaturen.
3. Flere ganger har det skjedd at folk glemmer å oppdatere signaturen når de skifter bil.
4. Det er heller ikke uvanlig at folk spør "på vegne av en de kjenner" med Saab.

Så når vi ber om at folk alltid oppgir bilmodell er det ikke uten grunn. Dette fordi det ofte er vanskelig å vite hvilken bil det gjelder. Selvsagt er det nokså stor sannsynlighet for at det gjelder 900:an i signaturen, men det er samtidig ikke umulig at det finnes gammel 900 med forgasser som konebil i den aktuelle husholdning. For å gjøre det enkelt, og slippe å bruke tid på å skrive svar og senere finne ut at det gjelder en annen bilmodell, ber vi om at folk alltid oppgir bilmodell når de starter en tråd.
Et annet veldig viktig poeng er å huske at forumet skal være enkelt å søke seg tilbake i, for å finne svar på samme problem i framtiden. Da blir det vanskelig å lete om bilmodell ikke oppgis. For det første finner en kanskje ikke tråden, og for det andre kan trådstarters signatur ha blitt endret etter tråden ble startet, slik at en ikke har peiling på hvilken bil det gjelder.

Og sist men ikke minst, står det i forumreglene skrevet som følger.
Få tydelig fram hva du mener i innlegget. Husk å skrive hva innlegget ditt referer til (f.eks. type bil, årsmodell o.l.)
Ettersom alle selvsagt har lest disse reglene, synes jeg ikke det er mye å forvente at en prøver å følge dem ;)

(Beklager at jeg kuppet tråden din TorGE :))

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Motor stoppet / mistet respons

Legg inn av Tor N12 » 29 nov 2009, 14:11

Ser jeg kunne ha puttet på en ;) bak den linja mi lenger oppe slik at den ikke virket så krass :oops:

For å svare trådstarter så ville jeg startet med å sjekke alle vacumslanger og pakning samt enveisventil til veivhusventilasjonen. Det kan også være at tomgangsmotoren må renses men det er vel sjelden motoren stopper pga den.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Motor stoppet / mistet respons og900i 2,1 na

Legg inn av TorGE » 29 nov 2009, 17:10

Jeg har nok ikke gransket forumreglene så nøye, og beklager manglende spesifikasjon i overskriften.

Tar poenget med at man sikrer at forumets medlemmer engasjerer seg i noe som er relevant for trådstarteren, samt at det er lettere å søke opp relevante tema i ettertid.

Dette gjelder altså en Saab og900i, 1993 modell cab med 2,1 liters motor :D

Får prøve å gå over vakuumslanger, pakninger og enveisventil. Tror forresten en verkstedhåndbok skal føres opp på ønskelista mi til jul :reading:
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Svar