mvh oddi
stuck nøkkel i 9-5!
Moderator: Moderatorer
stuck nøkkel i 9-5!
urk, får ikke vridd om nøkkelen på bilen min lengre:( hva har skjedd? bilen har gått 260 000 km, så den er nok litt slitt. Den lille saken som skal blokkere for hullet når nøkkelen er ute, dytter seg ikke tilbake igjen. Har hatt en liten dæsj låsolje oppi, og det var vel etter det at den faktisk satt fast. (den har vært litt treg tidligere, tenkte låsolje var lurt) Noen lure løsninger på hvordan jeg skal få startet bilen? og hvor mye koster det å bytte låsekassa på verksted? 
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
Re: stuck nøkkel i 9-5!
Da fikk jeg vridd den rundt omsider.. funka med rustløser:) Menneh, regner med at det kan være lurt å bytte låsegreiene der, evt. smøre opp.. hva tar et verksted for noe slikt tro? gidder ikke styre med det selv, gjør sikkert noe feil:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: stuck nøkkel i 9-5!
Tenningslås eller dørlås?
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: stuck nøkkel i 9-5!
Har akkurat skifta sylinderen på bilen min. Greit å gjøre mens det ennå går rundt. De leser ut nøkkelnummeret ut fra chassinummeret og bestiller lås fra importøren. Mener det kostet meg rundt 1500 kr med litt rabatt.oddi N108 skrev:Da fikk jeg vridd den rundt omsider.. funka med rustløser:) Menneh, regner med at det kan være lurt å bytte låsegreiene der, evt. smøre opp.. hva tar et verksted for noe slikt tro? gidder ikke styre med det selv, gjør sikkert noe feil:)
mvh oddi
Men du må vel huske på at du har nytt chassinummer.....
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Re: stuck nøkkel i 9-5!
jess, tror nok det kan være lurt. men er selve jobben vanskelig? er forresten mulig å lese av gammelt chassinr på bilen, så det skal ikke være noe problem.Morten-N146 skrev:Har akkurat skifta sylinderen på bilen min. Greit å gjøre mens det ennå går rundt. De leser ut nøkkelnummeret ut fra chassinummeret og bestiller lås fra importøren. Mener det kostet meg rundt 1500 kr med litt rabatt.oddi N108 skrev:Da fikk jeg vridd den rundt omsider.. funka med rustløser:) Menneh, regner med at det kan være lurt å bytte låsegreiene der, evt. smøre opp.. hva tar et verksted for noe slikt tro? gidder ikke styre med det selv, gjør sikkert noe feil:)
mvh oddi
Men du må vel huske på at du har nytt chassinummer.....
(og hjelle, ja det er tenningslås)
Var ute en liten tur nå for å sjekke tingenes tilstand. måtte jokke endel med nøkkelen, samt ha litt rustløser i hullet for å få den rundt. Da jeg tok ut nøkkelen igjen, spratt ikke sylinderen (?) tilbake, som fører til at jeg ikke får satt på alarmen på bilen. Er ingen problem å vri låsen rundt nå, så lenge sylinderen er trykket litt inn. Er det noen sjans for å smøre opp noe, eller er det like greit å kjøpe ny med en gang? og kan jeg være sikker på at det er selve sylindern som er gåen, og ikke et eller annet i tilknytning til f.eks. girlåsen?
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: stuck nøkkel i 9-5!
Det er enkelt å skifte den så lenge den fortsatt virker. Da taes den ut enkelt med et spesialverktøy. Hvis den kiler seg helt fast må hele mekanismen skrus ut og da blir det fort litt dyrere.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Re: stuck nøkkel i 9-5!
ok, like greit å sett ting på verksted da? siden jeg likevel må ha spesialverktøy?Morten-N146 skrev:Det er enkelt å skifte den så lenge den fortsatt virker. Da taes den ut enkelt med et spesialverktøy. Hvis den kiler seg helt fast må hele mekanismen skrus ut og da blir det fort litt dyrere.
Tar tydeligvis ikke mange minuttene å skifte, ihvertfall ikke for en autorisert saab-mekaniker skulle en tro:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: stuck nøkkel i 9-5!
Jeg bare bestilte den og fikk de til å bli med ut i bilen og montere den for meg. Tok ca et minutt.oddi N108 skrev:ok, like greit å sett ting på verksted da? siden jeg likevel må ha spesialverktøy?Morten-N146 skrev:Det er enkelt å skifte den så lenge den fortsatt virker. Da taes den ut enkelt med et spesialverktøy. Hvis den kiler seg helt fast må hele mekanismen skrus ut og da blir det fort litt dyrere.
Tar tydeligvis ikke mange minuttene å skifte, ihvertfall ikke for en autorisert saab-mekaniker skulle en tro:)
mvh oddi
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048