Ved toppakningsbytte på en b212 lurer jeg på hva som skjer når jeg tar av registerkjede/kamdrevene? Vil kjede falle av det lille drevet nede, eller er det noe som forhindrer dette?
Motoren sitter i bilen, så jeg vil helst slippe å demontere mer enn nødvendig på motoren mot torpedoveggen.
Bytte toppakning og900
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Bytte toppakning og900
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 23 sep 2008, 19:01
- Medlemsnummer: 1660
- Navn: Anders Meisingset
- Bil: 12 BMW x3
- Sted: romsdal
Re: Bytte toppakning og900
jeg bruker å sette på strips på kamdrevene slik at de holder seg der de skal. og knyter fast kjedet til panser el lignende slik at det holder seg stramt etter at du har tatt av toppen. få noen til å hjelpe deg når du tar den av slik det holder seg stramt mens du løfter av toppen
anders

anders
2012 BMW X3
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Bytte toppakning og900
ja, tenkte litt på å stripse det. Ellers er det vel ganske like greit å sette svinghjulet på 0 og kammene i 0 posisjon.
Må jeg demontere noe fra toppen hvis jeg skal plane den, ventiler/kammer e,l?
Noen som vet hva ca det kan koste på ett Saab verksted å få gjort jobben?
Må jeg demontere noe fra toppen hvis jeg skal plane den, ventiler/kammer e,l?
Noen som vet hva ca det kan koste på ett Saab verksted å få gjort jobben?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bytte toppakning og900
Jeg tror ikke kjedet faller så lett av det nedre drevet, men jeg tror ikke det er noe som hindrer det i å falle av heller. Om jeg var deg ville jeg ikke gjort så mye annet enn å feste drevene til kjedet med et par strips. Når du skal montere drevene igjen ville jeg forsikret meg om at svinghjulet står på 0, og forsikret meg om at timinga av kammene blir riktig i forhold til merkinga. Om du gjør det slik skal det ikke kunne gå galt 
Toppen må nok demonteres totalt for å planslipes, det sa de ihvertfall der jeg leverte min.

Toppen må nok demonteres totalt for å planslipes, det sa de ihvertfall der jeg leverte min.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Bytte toppakning og900
ventilane kan stå i med plansliping.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Bytte toppakning og900
ok, men kammer og resten må ut?Frode N073 skrev:ventilane kan stå i med plansliping.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Bytte toppakning og900
Kammer må ut så alle ventilene faller helt tilbake.
Det er akkurat nok plass nede ved veiva til at kjedet kan hoppe den ene eller den andre veien, så om du stripser kjedet til kamdrevene bør/må du uansett kontrollere at timinga blir riktig.
Det er akkurat nok plass nede ved veiva til at kjedet kan hoppe den ene eller den andre veien, så om du stripser kjedet til kamdrevene bør/må du uansett kontrollere at timinga blir riktig.
Kristian
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Bytte toppakning og900
Timing må til uansett. Jeg (som har gjort dette mer en en gang) pleier å stripse kjedet fast på to plasser. Da stripser du dem fast i skinnene på hver si side. Gjør dem helt stramme, da er det ingen mulighet for at det hopper. Men som jeg sa først. Time MÅ du gjøre uansett slik at du er sikker. Sett sylinder nr 1 på øvre dødpunkt så blir det gull. Kammene er jeg rimelig sikker på at de ordner for deg på verkstedet du leverer toppen til.
Hvis du tar dem ut selv marker hvilken rekkefølge overfallene sitter i og husk at den innerste bolten skal være den som fører olje.
//Johan
Hvis du tar dem ut selv marker hvilken rekkefølge overfallene sitter i og husk at den innerste bolten skal være den som fører olje.
//Johan