nødvendig å bytte?
Moderator: Moderatorer
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
nødvendig å bytte?
har en saab 9000 CS 1992 modell 16v 131 hk (ny karroseriet) (ikke turbo eller tennkasett motor, er plugghetter)
bilen er gådd 195000. og dynamoen og startmotoren står på siden bilen var ny i 92. dynamoen lader det den skal og bilen starter med en gang i vinterkulda her nord ^^
har vurdert å skifte dynamo og startmotor, men er det noe vits i fordet om det fungerer som det skal ? bare tenkte på det siden bilen er snart gådd 200000.
en ting til:
det lekker pittepittepittelitt olje,(er ikke merkbart når man peiler olje) toppdekselpakkningen er litt dårlig, skulle vell kansje vært byttet. er det mye arbeid? skal selvfølgelig gjøre det selv. og hva koster den pakkningen?
bilen er gådd 195000. og dynamoen og startmotoren står på siden bilen var ny i 92. dynamoen lader det den skal og bilen starter med en gang i vinterkulda her nord ^^
har vurdert å skifte dynamo og startmotor, men er det noe vits i fordet om det fungerer som det skal ? bare tenkte på det siden bilen er snart gådd 200000.
en ting til:
det lekker pittepittepittelitt olje,(er ikke merkbart når man peiler olje) toppdekselpakkningen er litt dårlig, skulle vell kansje vært byttet. er det mye arbeid? skal selvfølgelig gjøre det selv. og hva koster den pakkningen?
Sist redigert av Danielm den 08 des 2009, 22:21, redigert 2 ganger totalt.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: nødvendig å bytte?
Det er vel ingen poeng i å skifte noe som virker som det skal. En annen ting er å kjøpe inn delene og ha dem liggende, da er du bra forberedt hvis noe skulle begynne å tulle seg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: nødvendig å bytte?
Nei. Eller, det er jo selvsagt opp til hver enkelt hva en vil gjøre. Men om du vil bytte litt slitedeler må det da være bedre å ta en runde med plugger, rotor/fordelerlokk, bensinfilter og luftfilter, termostat osv.Danielm skrev:dynamoen lader det den skal og bilen starter med en gang i vinterkulda her nord ^^
har vurdert å skifte dynamo og startmotor, men er det noe vits i fordet om det fungerer som det skal ? bare tenkte på det siden bilen er snart gådd 200000.
Du merker nok når det er på tide å bytte starter og dynamo.
Toppdekselpakning byttes ganske enkelt. Burde ikke koste stort mer enn 100 kr.
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: nødvendig å bytte?
allright. hvor er det startmotoren står på motoren? og er det trangt/vanskelig å få byttet den? (gjør reprasjoner selv, ikke noe verksted, pga er lærling, og verksted er dyrt)EdHunter N815 skrev:Det er vel ingen poeng i å skifte noe som virker som det skal. En annen ting er å kjøpe inn delene og ha dem liggende, da er du bra forberedt hvis noe skulle begynne å tulle seg.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: nødvendig å bytte?
Eirik N396 skrev:Nei. Eller, det er jo selvsagt opp til hver enkelt hva en vil gjøre. Men om du vil bytte litt slitedeler må det da være bedre å ta en runde med plugger, rotor/fordelerlokk, bensinfilter og luftfilter, termostat osv.Danielm skrev:dynamoen lader det den skal og bilen starter med en gang i vinterkulda her nord ^^
har vurdert å skifte dynamo og startmotor, men er det noe vits i fordet om det fungerer som det skal ? bare tenkte på det siden bilen er snart gådd 200000.
Du merker nok når det er på tide å bytte starter og dynamo.
Toppdekselpakning byttes ganske enkelt. Burde ikke koste stort mer enn 100 kr.
har du nokk rett i. bytta startmotor på dama sin nissan primera 97 moddel 1.6 l (km stand da jeg bytta 161000

Sist redigert av Danielm den 08 des 2009, 22:26, redigert 1 gang totalt.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: nødvendig å bytte?
Starter står under innsuget.
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: nødvendig å bytte?
er det trangt ?Eirik N396 skrev:Starter står under innsuget.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: nødvendig å bytte?
Den sitter i bakkant av motoren (mot torpedoveggen), ned under innsuget. Det er trangt, men det går på et vis å komme til ovenfra. Kan nevne at det sikkert tok meg en halv time å finne ut hvordan, og en time å få byttet den.Danielm skrev:allright. hvor er det startmotoren står på motoren? og er det trangt/vanskelig å få byttet den? (gjør reprasjoner selv, ikke noe verksted, pga er lærling, og verksted er dyrt)
Det er litt lettere fra undersiden, men det er jo ikke alle som har tilgang på løftbukk slik jeg har.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Danielm
- 2.0 bar
- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Re: nødvendig å bytte?
har tilgang til løftebuukk jeg. men da gidder jeg ikke bytte den før den ikke funker i det hele tatt siden det er trangt. : )EdHunter N815 skrev:Den sitter i bakkant av motoren (mot torpedoveggen), ned under innsuget. Det er trangt, men det går på et vis å komme til ovenfra. Det er litt lettere fra undersiden, men det er jo ikke alle som har tilgang på løftbukk slik jeg har.Danielm skrev:allright. hvor er det startmotoren står på motoren? og er det trangt/vanskelig å få byttet den? (gjør reprasjoner selv, ikke noe verksted, pga er lærling, og verksted er dyrt)
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: nødvendig å bytte?
jekket opp en 9000cc jeg hadde før bare og byttet startmotor fra undersiden, lettere å komme til der ja. 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.