Grunntrykk på 9-5 Aero?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av na_X » 10 des 2009, 11:43

Man kan se på GLT som en sikkerhet om den ikke skal klare "max trykk" som er satt opp i map, så den har noe å stille seg tilbake til om feiltenning etc. skal oppstå. Ladetrykket øker med turtall, men det avtar også på slutten av registeret avhengig av hvordan motor, map og turbo er satt opp.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2009, 11:51

Singsaker skrev: Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.
Stemmer
Singsaker skrev: Som en hvitsnipp har jeg hørt at 1bar extra vil dobble effekten på en turbomotor kontra en sugemotor, slik jeg forstår det da så vil trykket øke med turtallet eller....???
Nei og nei.

Vil du ha mer svar så bør det vel opp i en egen tråd, sporer jo helt av det her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Singsaker » 10 des 2009, 12:05

Ingvar N629 skrev:
Singsaker skrev: Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.
Stemmer
Singsaker skrev: Som en hvitsnipp har jeg hørt at 1bar extra vil dobble effekten på en turbomotor kontra en sugemotor, slik jeg forstår det da så vil trykket øke med turtallet eller....???
Nei og nei.

Vil du ha mer svar så bør det vel opp i en egen tråd, sporer jo helt av det her.
50% rett I passed!!!

Det jeg mente er at en sugemotor på 2.0 eller på 2.3 med 120 og 140 hk vil med turbo og 1 bar overtrykk få rundt omkring dobbel effekt!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2009, 12:07

Singsaker skrev: Det jeg mente er at en sugemotor på 2.0 eller på 2.3 med 120 og 140 hk vil med turbo og 1 bar overtrykk få rundt omkring dobbel effekt!
Det vil den ikke (mater du derimot inn dobbel luftmasse :wink: ), men nå får vi vel kutte offtopic. Start en ny tråd om det er interessant.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Paradigm N558 » 10 des 2009, 12:30

Do'h!
Dere har helt rett her, jeg inrømmer å ha ta feil, igjen :oops:
Jeg blandet GLT med makstrykk :oops:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av pag » 10 des 2009, 16:30

så vis du har turbotrykkmåler så skal det være -0.45 på målern vis det er rett?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av EdHunter N815 » 10 des 2009, 17:13

pag skrev:så vis du har turbotrykkmåler så skal det være -0.45 på målern vis det er rett?
Nei, har du negativt trykk så er det jo vakum. ;)
Om GLT skal være 0,45 skal måleren vise 0,45. Vel og merke kan ikke GLT sjekkes med måler, du må trykksette klokka slik Ingvar sier.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2009, 19:02

Hvorfor ønsker du å sjekke, tror du det trenger justering?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av pag » 11 des 2009, 16:56

Ingvar N629 skrev:Hvorfor ønsker du å sjekke, tror du det trenger justering?
liker å vite om alt er i orden med turbo. Har en 9-3 stående som virker friskere en aero`n. Men det kan ha me at det står chip å 3"effektannlegg på den.Men i utgangspunktet skulle jo aero`n vært noe friskere.Liker å være på den sikkre siden.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 11 des 2009, 17:17

Da tipper jeg det er noe annet feil, sjekk heller enveisventilene i forbindelse med tankutluftinga, klassisk feil som de heller ikke finner ut av på Saab... enda så enkelt det er.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Timon » 29 des 2009, 13:13

Det er to måter å teste grunnladetrykket:

1: koble fra mgnetventilen, koble på en turbotrykksmåler, ut å kjøre, full gass.

2: Sånn som Ingvar sier.


Singsaker; turbotrykket vil normalt ikke øke med turtallet, på et fungerende T5 eller T7 system vil det ofte synke når turtallet øker fordi systemet setter det ned, fordi det ikke trenger like mye trykk for å opprettholde momentet når turtallet øker.

Grunnladetrykk: Det mekaniske trykket som wastegaten på turboen er innstilt på når den kommer i esken. Hvis turboen "mekkes" på en bil uten magnetventil, vil du få dette trykket.

Maks ladetrykk: Det trykket som Trionicsystemet trenger for å gi den effekten som systemet er programmert til å gi. Oppnås ved å gi wastegaten ekstra trykk gjennom en elektronisk styrt magnetventil.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar