Check Engine - 6 blink

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Check Engine - 6 blink

Legg inn av Talker » 05 jan 2010, 20:49

Var på en kort kjøretur nå, og fikk check engine lampe. Stoppet bilen og telte blinkene. 6 blink = lambda sonde. Må si at jeg syns bilen var litt rar på gassresponsen, men det var ikke før jeg kom meg på hovedveien at jeg merket at jeg ikke fikk mer enn et visst pådrag før bilen daua veldig av. Hørte turbosuset/trykket stige, men ikke noe motorlyd eller aks. Min konklusjon: Motoren får for lite bensin ved pådrag. Nok ved cruising, men for lite ved pådrag. Er det sannsynlig at jeg får varsel på lamda sonden for dette? Og om det er som jeg trur, hva kan feilen være? Kan bensinpumpa bli slik at den leverer kun en hvis mengde bensin, men fungerer topp under dette? Evt. tett bensinfilter? Er veldig snøete veier her nå, så fikk ikke testet så mye, men virket faktisk som at alt var som normalt igjen rett før jeg parkerte bilen nå.
Og alt dette (utenom check engine lampa) har jeg opplevd en gang før. Da klarte jeg ikke å holde 80 engang! Godt nede på 50km/t så kom det seg igjen, og bilen gikk som et uvær. Hmm.. Feilen kommer og går altså.

Noen andre opplevd lignende?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Check Engine - 6 blink

Legg inn av Skaten N671 » 06 jan 2010, 21:47

Sjekk at alle luftslangar er på plass og tette. Slik at den ikkje matar ladetrykket ut i fri luft...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5

- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Check Engine - 6 blink

Legg inn av Talker » 07 jan 2010, 20:05

Skaten N671 skrev:Sjekk at alle luftslangar er på plass og tette. Slik at den ikkje matar ladetrykket ut i fri luft...
Jo, det skal jeg gjøre. Får bare litt dårlige resultater med startgass, så blir manuell sjekk. :p
Men det er jo en høyst periodisk feil da. Nå går biloen som et uvær uten et feilkakk. :o

Svar