Har en 9-5 2003 Vector (reg. nov. -2) som etter 56000 km (april -09) fikk turbohavari. Saab-verkstedet forklarte at de i fm. dette måtte åpne bunnen og gjøre ren bunnpanne /oljesil. Hadde superforsikring som dekket skaden. For 4 dager siden startet jeg for en gangs skyld bilen (kona bruker den til daglig) og hørte da en "summelyd" som ligner den man hører fra styreservoen når rattet vris over fullt utslag - men kraftigere. Oljelampa var slukket som normalt. Ulyden gav seg i løpet av 3-4 km. Ringte straks verkstedet. "Dette skyldes helt sikkert at oljesilen er i ferd med å tette seg. Lyden kommer fra oljefilteret". Fikk verkstedtime og leverte bilen. Telefonbeskjeden kom - "her er det ingen tvil - registeret må skiftes. Hvis ikke kan motorhavari bli det neste, om en måned eller to ". I dag hentet jeg bilen, med nytt register.
Jeg har en mistanke om at all elendigheten skyldes for dårlig utlufting av motoren. Hørte om en konstruksjonsfeil på dette punktet da bilen var relativt ny, og diskuterte det med verkstedet. Men de var ganske lunkne og mente at dette var noe de kunne ta hvis det dukket opp - "Hvis din bil har denne feilen vil du høre det på motoren hvis det oppstår".
Har andre i forumet synspunkter eller erfaringer med disse problemene, og er det en sammenheng mellom turbohavariet og registerskaden?
Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Moderator: Moderatorer
Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Saab 96 V4 -67
Saab 99 1,85L -72
Saab 99 2,0 CC 3-d -76
Saab 900 2,0i CC 5-d Aut -79
Saab 9-5 2,0t Vector Aut -03
Saab 99 1,85L -72
Saab 99 2,0 CC 3-d -76
Saab 900 2,0i CC 5-d Aut -79
Saab 9-5 2,0t Vector Aut -03
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Hvilket forsikringsselskap har du?(super If?) Trodde denne modellen var på unntakslisten om ikke veivhusventilasjonen var fikset, noe Saab skal gjøre på service om den er fulgt, for da dekker GM skaden tror jeg!Gary skrev:Har en 9-5 2003 Vector (reg. nov. -2) som etter 56000 km (april -09) fikk turbohavari. Saab-verkstedet forklarte at de i fm. dette måtte åpne bunnen og gjøre ren bunnpanne /oljesil. Hadde superforsikring som dekket skaden. For 4 dager siden startet jeg for en gangs skyld bilen (kona bruker den til daglig) og hørte da en "summelyd" som ligner den man hører fra styreservoen når rattet vris over fullt utslag - men kraftigere. Oljelampa var slukket som normalt. Ulyden gav seg i løpet av 3-4 km. Ringte straks verkstedet. "Dette skyldes helt sikkert at oljesilen er i ferd med å tette seg. Lyden kommer fra oljefilteret". Fikk verkstedtime og leverte bilen. Telefonbeskjeden kom - "her er det ingen tvil - registeret må skiftes. Hvis ikke kan motorhavari bli det neste, om en måned eller to ". I dag hentet jeg bilen, med nytt register.
Jeg har en mistanke om at all elendigheten skyldes for dårlig utlufting av motoren. Hørte om en konstruksjonsfeil på dette punktet da bilen var relativt ny, og diskuterte det med verkstedet. Men de var ganske lunkne og mente at dette var noe de kunne ta hvis det dukket opp - "Hvis din bil har denne feilen vil du høre det på motoren hvis det oppstår".
Har andre i forumet synspunkter eller erfaringer med disse problemene, og er det en sammenheng mellom turbohavariet og registerskaden?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Du må passe på at veivhusventilasjonen er oppdatert til siste versjon. Mange verksteder er SLØVE og gjør ikke mer enn de akkurat må. Har hørt om flere tilfeller av registerbytte der verkstedet ikke bytter veivhusventilasjonen. Da har du det samme problemet igjen om noen få år.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Hvordan har serviceintervallene vært på din bil? Turbohavari og rensing av bunnpanne etter 50 000 km er ikke normalt.
Går bilen din mye i småkjøring bør motoren få ny olje og filter etter maks 10 000 km.
Går bilen din mye i småkjøring bør motoren få ny olje og filter etter maks 10 000 km.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Er nok korrekt det, begge deler er sannsynligvis direkte resultater av dette. Bilen din må vel være et lite ekstremtilfelle, det er ikke normalt at problemene melder seg så tidlig. Mye småkjøring og oljeskift ikke oftere enn 20k km kan være årsaken.Gary skrev: Jeg har en mistanke om at all elendigheten skyldes for dårlig utlufting av motoren.
Det er rett og slett pissprat. "Feilen" har jo allerede gitt resultat to ganger, det neste er veiv- og rådelager som sikkert er rimelig stygge allerede, i tillegg til heftig oljeforbruk.Gary skrev:"Hvis din bil har denne feilen vil du høre det på motoren hvis det oppstår".
Krisetiltak for å berge lengst mulig:
Olje- og filterskift hver 10 000 km.
Bytt til siste oppdaterte utgave av veivhusventilasjonssatsen, Saab har hatt kampanjer på dette.
For å få det helt bra:
De to ovennevnte pluss overhaling av motor inkl stempelringsbytte og honing av sylinderløp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Serviceintervallene er fulgt i forhold til kjørelengde. Jo, bilen har hatt nesten daglig småkjøring, med lengre /lange turer innimellom. De siste olje-/filterbytter har vært rundt 10000 km.HansWF skrev:Hvordan har serviceintervallene vært på din bil? Turbohavari og rensing av bunnpanne etter 50 000 km er ikke normalt.
Går bilen din mye i småkjøring bør motoren få ny olje og filter etter maks 10 000 km.
Bilen er reg. nov./des. -02. Etter hva verkstedet har forklart meg nå, er dette en -03 mod. hvor veivhusventilasjonen skal være noe modifisert. De sier videre at Saab har kommet med enda en modifikasjon i ettertid. Jeg forlangte at siste modifikasjon ble utført ved registerbyttet nå. "Jada", sier de - "det har vi gjort". Et problem er at jeg ikke stoler helt på disse folkene lenger. Når fakturaen kommer skal jeg nok vite å kontrollere delelista...Ronny_N169 skrev:Du må passe på at veivhusventilasjonen er oppdatert til siste versjon. Mange verksteder er SLØVE og gjør ikke mer enn de akkurat må. Har hørt om flere tilfeller av registerbytte der verkstedet ikke bytter veivhusventilasjonen. Da har du det samme problemet igjen om noen få år.
- Det siste tiltaket blir nok neppe aktuelt - for hvem kan vi stole på gjør denne jobben så skikkelig at det står i forhold? Da tror jeg mer på å bytte til ny motor... Men så galt tror jeg ikke det blir. Oljeforbruket regner jeg som normalt - nivået var nå godt over nedre merket uten etterfylling på 8500 km.. og jeg har ikke sett noe til den misfargingen av oljen (gul-grå) verkstedmannen snakket om...Ingvar N629 skrev:Det er rett og slett pissprat. "Feilen" har jo allerede gitt resultat to ganger, det neste er veiv- og rådelager som sikkert er rimelig stygge allerede, i tillegg til heftig oljeforbruk.Gary skrev:"Hvis din bil har denne feilen vil du høre det på motoren hvis det oppstår".
Krisetiltak for å berge lengst mulig:
Olje- og filterskift hver 10 000 km.
Bytt til siste oppdaterte utgave av veivhusventilasjonssatsen, Saab har hatt kampanjer på dette.
For å få det helt bra:
De to ovennevnte pluss overhaling av motor inkl stempelringsbytte og honing av sylinderløp.
Saab 96 V4 -67
Saab 99 1,85L -72
Saab 99 2,0 CC 3-d -76
Saab 900 2,0i CC 5-d Aut -79
Saab 9-5 2,0t Vector Aut -03
Saab 99 1,85L -72
Saab 99 2,0 CC 3-d -76
Saab 900 2,0i CC 5-d Aut -79
Saab 9-5 2,0t Vector Aut -03
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
har du denne slangen(se pil) tilkoblet på påfyllingsrøret så har du siste versjon av veivhusvent..

bilde hentet fra "karlsvogna"

bilde hentet fra "karlsvogna"
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Turbohavari - Registerskader - Sammenheng?
Takk for tipset - Sjekket dette i kveld. Jo, det var en slange inn på påfyllingsrøret. Og påfyllingsrøret var nytt - på en liten klistrelapp på røret sto det "6/10-09". Så Saab-verkstedet har til slutt tatt affære, men fant det ikke bryet verdt å oppgradere ved turbohavariet i april. Selv om jeg stilte spørsmål om oppgraderingen også da... Jeg tok også opp spørsmålet om motorgarantien som Saab har stilt i forbindelse med utluftingsproblematikken. "Nei - turbohavariet har ingen ting med den saken å gjøre". Det måtte altså et registerbytte til...Paul N1176 skrev:har du denne slangen(se pil) tilkoblet på påfyllingsrøret så har du siste versjon av veivhusvent..
En ting har verkstedet heldigvis rett i da de meldte den siste reparasjonen ferdig: - "Nå går motoren som ei symaskin"
Håper det varer..
Saab 96 V4 -67
Saab 99 1,85L -72
Saab 99 2,0 CC 3-d -76
Saab 900 2,0i CC 5-d Aut -79
Saab 9-5 2,0t Vector Aut -03
Saab 99 1,85L -72
Saab 99 2,0 CC 3-d -76
Saab 900 2,0i CC 5-d Aut -79
Saab 9-5 2,0t Vector Aut -03