Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2010, 22:57

9-5Terje skrev:Lurer på om jeg skal prøve å ta ut gasspjeldet og rengjøre dette..er det noen sjans for at det kan hjelpe? og, er det farlig/ikke lurt å la bilen stå over natta uten gasspjeldet montert?
Med mindre det står i limp home så har nok ikke spjeldet noe med saken å gjøre. Om du nå er helt sikker på å ha gått igjennom og utelukket det jeg har listet opp tidligere, så kan du prøve å bytte LMM. Hadde jo vært greit å sjekke med tech 2 først så du slipper å kjøpe ny uten å trenge det men...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 10 jan 2010, 13:14

Ok. Den har vært i limp home modus, men den har jeg reset`et. Skal sjekke litt rundt etter en ny lmm. Mekonomen har så fantastisk dårlig tilbud på den ser jeg.
Men, hvilke årsmodeller kan jeg ta en lmm fra? funker alle årsmod. eller må jeg ha en fra en 98mod?
skulle gjerne ha sjekket med tech2, men det var ikke ledig time hos saab verkstedet før om nesten 2 uker.. :roll:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jan 2010, 14:02

Du kan ta fra alle Saab med Trionic 7. Om du får lånt en så kan du jo prøvebytte bare for å se hvordan det blir. Ta av minuspolen på batteriet igjen når du bytter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 10 jan 2010, 14:16

Supert!:) Skal se om jeg får kidnappet en lokal saab 9-5 eier i området, hvis ikke kjøper jeg en billig brukt en for å få sjekket.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jan 2010, 14:20

9-5Terje skrev:Supert!:) Skal se om jeg får kidnappet en lokal saab 9-5 eier i området, hvis ikke kjøper jeg en billig brukt en for å få sjekket.
Problemet med å kjøpe en billig brukt en er at de kan gi målinger som er langt utenfor, så da står du der likevel. Selv så har jeg sjekket et par brukte LMMer ved å sette dem i min bil hvor jeg kjenner adapsjonsverdiene, for så å kjøre adapsjon og lese av med tech 2. Det er ganske store forskjeller.

Får du lånt en som er relativt ny for å sjekke med den, så er det nok det beste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 15 jan 2010, 16:41

Nå er problemet løst (99,9% sikker). Må bare si ENDELIG etter mange timer ute i kulda og mange mange kroner i nye deler. Det løste seg med at jeg sjekket bensinfilteret enda en gang..før dette skjedde fylte jeg nemlig på "dyserens" når jeg skulle fylle full tank. Mulig det hadde fått gammel skitt eller noe til å tette det nye filteret. Uansett så var "nyfilteret" helt tett, måtte grave med ei nål for å få frem et hull igjen. Kastet like greit filteret og kjøpte et nytt. Nå er den god som bare det!:)

En ting til, måtte de brenne i H****** de som lagde "dyserens" guffa. :twisted:

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 15 jan 2010, 16:41

Og en ting til..
Må bare få rettet en stor takk til alle gode råd og tips jeg har fått inne her angående problemet jeg hadde, meget imponert! :D

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Pål N526 » 22 jan 2010, 20:48

congrats :mrgreen: Har som regel STOR skepsis til slike produkter generellt 8)

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

thomasfr
Innlegg: 2
Registrert: 21 jan 2010, 21:49

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av thomasfr » 29 jan 2010, 10:43

9-5Terje skrev:Ja, får vel ta den med til et verksted. Tech2, er det noe kun SAAB forhandlere har? eller har for eksempel møller det også?
Kan tilføye at bilen fjusker ikke før den er i normaltemp.

Hei Terje..

sett på problemene du har slitt med, og jeg er ingen mekaniker, men syntes jeg kjente meg igjen. Og dine er vel løst nå etter 1 mnd.
Men for et par år siden slet jeg også med fusking og fikk ikke opp turtallet når jeg tro på litt i 3-4 gir.!!
Da var det bare å bytte luftmassemåler, og vips gikk den som et skudd igjen...

Thomas

Svar