Dimensjoner på intercooler i 9-5.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Dimensjoner på intercooler i 9-5.

Legg inn av Bent N208 » 11 feb 2010, 12:21

Hei

Skjønner veien denne diskusjonen vil ta :wink: Melder meg herved av denne diskusjonen med en gang :wink: :mrgreen:

SP selger FORGE, så får folket bare bestemme selv hva de vil ha :lol:

Kan ellers røpe at jeg aldri kommer til å kjøpe en kinesisk produsert saab heller :lol:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 feb 2010, 12:27

Bent N208 skrev:
Ingvar N629 skrev:Det er, funksjonsmessig i tillegg til passform, to ting som er beskrivende for en intercoolers ytelse. Det ene er virkningsgrad og det andre er flowkapasitet, altså trykktap som funksjon av volum/tid. Har man ikke dette er det liten vits i å diskutere hva som er best, men vi kan nok trygt synse oss fram til at begge er bedre enn original :lol:
Hei Ingvar :lol:

Helt enig med deg begge er nok mye bedre enn original det er helt sikkert 8)

Ellers har jeg jeg kjøpt inn å splittet mange ymse kina bling ic"er, fy skam til noen av disse produsentene :cry: IC ser ut som en million utvendig men innmaten og flow prestanda >fysj a meg :mrgreen: dette gjelder selvsagt ikke alle da :wink:

Mvh
Bent :xd:
Det hadde jo vært interessant å sett bilder på dette. Jeg har selv kun sett 2 ic fra Klracing, begge konstruert etter Bar&plate prinsippet. Bar&plate vs Tube&fin er jo også interessant å diskutere, da man aldri får både i pose og sekk. Fin artikkel om ic generellt, http://www.are.com.au/feat/techtalk/intecoolersMR.htm og en "test" av hvor mye gavlene i en ic har å si for resulttet. http://www.dvdtfab.com/intercoolertestlab.pdf
Forge ic til 9-5 er jo i utgangspunktet heller ikke sååå dyr da, http://forgemotorsport.com/content.asp? ... ct=FMINT95
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 feb 2010, 12:32

Bent N208 skrev:Hei

Skjønner veien denne diskusjonen vil ta :wink: Melder meg herved av denne diskusjonen med en gang :wink: :mrgreen:

Kan ellers røpe at jeg aldri kommer til å kjøpe en kinesisk produsert saab heller :lol:

Mvh
Bent

Dumt å trekke seg fra diskusjonen man selv er med på å fyre opp da ;)

Men skulle andre finne dårlige intercoolere så oppfordrer jeg herved folket til å legge ut info om dette slik at de som evt vurderer slike kan bli advart.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 11 feb 2010, 12:39

Tor N12 skrev:
Bent N208 skrev:Hei

Mvh
Bent

Dumt å trekke seg fra diskusjonen man selv er med på å fyre opp da ;)

Men skulle andre finne dårlige intercoolere så oppfordrer jeg herved folket til å legge ut info om dette slik at de som evt vurderer slike kan bli advart.
Hei Tor :lol:

Kanskje dumt å trekke seg.. hmmm :wink: Men har bestemt meg for å kutte mens leken er god heretter :xd:

For her på forumet skal vi ha det hyggelig :mrgreen:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 feb 2010, 13:29

Ronny_N169 skrev: Forge ic til 9-5 er jo i utgangspunktet heller ikke sååå dyr da, http://forgemotorsport.com/content.asp? ... ct=FMINT95
Tja.. tjo.. altså, her snakker vi fort om 5000 kr. før evt. moms og frakt, så man ender fort opp på 7 lapper.
Å kjøpe fra KLracing ser jo ut som en god ide, mtp. at den får gode karakterer, så vell som at man havner på 2500 kr. ink. frakt.
At Forge er god kvalitet og sikkert verdt pengene for de som skal ha 5-600 hester er ikke tvil om.
Jeg tenker jeg går for KLracing og stopper på 330 hester.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 feb 2010, 13:35

Synes ikke du skal trekke deg fra diskusjonen Bent, og har du noen dokumentasjon på at den ene intercooleren er bedre enn den andre så er jo dette interessant.
Sånn generellt kan jeg forstå at man kan være skeptisk til produkter fra det fjerne østen, men man må nok innse at det aller meste vi omgir oss med er produsert nettop der. Bare se på alle typer elektronikk idag, allt blir produsert der. Og dette er jo høyteknologisk utstyr som krever masse kompetanse. En intercooler er jo faktisk ganske enkel å lage, rent teknisk. Og selvsagt blir jo en masse piratkopiert fra andre mer annerkjente produsenter. Derfor er ikke jeg særlig skeptisk til å kjøpe varer som er relativt enkle teknisk sett som er produsert i Kina, slik som en intercooler. Derimot ville jeg nok ikke kjøpe f.eks en turbo produsert der, selv om disse også blir brukt idag av flere enn vi tror. Skulle man ikke brukt kinesiske produkter, så hadde vi vel neppe hatt sko på beina eller klær på kroppen faktisk :)
Det man også kan diskutere på et generellt basis er jo de utnyttelsen av arbeidskraft som foregår i Kina, og som vi som konsumenter er med på, fordi vi etterspør rimeligere produkter hele tiden. Og dette vil jo ihvertfall være et aspekt i denne saken om intercooleren, da produksjonsprisen nok også er en vesentlig del av prisforskjellen her.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar