trykkvakt turbo og 900 t8
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
trykkvakt turbo og 900 t8
Til min store forundring så jeg at denne ikke er i bruk lå løst ved radiator plastkobling med 3 svakumslanger har ikke peiling hva den er til men fikk høre at vis jeg kjørt uten som jeg har gjort siden i høst så vil jeg få motorhavari.Hvorfor er den frakoblet og hvorfor går bilen som normalt,,nesten uten.hvordan er det i tilfelle tjukobla.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Den lader jo enten fullt, eller den går på glt. Det siste er jo ikke farlig, bare kjedelig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
trykkvakt er nå tilkoblet,det ble en stor forskjell på måler i bilen nå går nåla så vidt opp på det oransje for så å gå ned på det hvite igjen.Dette er vel ikke riktig kan det være noe feil med trykkvakta,,den ladet på fullt når apc var utkoblet dvs nåla stoppet på topp av oransje feltet den gikk ikke inn på det røde.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
sjekk GLT, deretter magnetventil. trykkvakta kan man godt kjøre uten. Kan jo hende du får tenningsbank når du har APC tilkoblet da..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Kjørte uten trykkvakta men ble frarådet dette ,,mulighet for motorhavari,,apc var ikke innkoblet da.
Du mener altså at jeg kan kjøre uten trykkvakta vis apc er innkoblet
Du mener altså at jeg kan kjøre uten trykkvakta vis apc er innkoblet
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
den plastdingsen i motorrommet med tre slangetilkoblinger på er vel magnetventilen din, ikke trykkvakta... noen får rette meg hvis jeg tar feil..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Ja tok litt feil der er ikke så godt kjent med dette kan den testes for feil.det var den som ikke var tilkoblet de hadde satt en vahumslange fr wg til turborøret og så hadde de blindet den på innsuget
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Det er riktig som Paul sier, trykkvakta er en annen sak. Trykkvakta sitter på en brakett under dashbordet på venstre side, magnetventilen er det som diskuteres her. Du er sikker på at MV er koblet til riktig nå?
Hvordan ble ladetrykket regulert tidligere om denne ikke var tilkoblet? Med blåkran? Det skal vel være mulig å teste MV, nå husker ikke jeg helt hvordan i farten men jeg kan se om jeg finner noe om det i Bentley-manualen om ingen andre har svart på det før jeg kommer så langt
Hvordan ble ladetrykket regulert tidligere om denne ikke var tilkoblet? Med blåkran? Det skal vel være mulig å teste MV, nå husker ikke jeg helt hvordan i farten men jeg kan se om jeg finner noe om det i Bentley-manualen om ingen andre har svart på det før jeg kommer så langt
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Alt begynte med at jeg synes bilen hadde en unormal overgang da turboen slo inn gikk som en skremt katte jeg konstaterte da at apc ikke var tilkoblet magnet ventil frakoblet og tyvkobla som beskrevet over.
gjorde derfor følgene koblet inn apc og magnetventil overgangen til turbo er nå mye mykere men betraktelig svakere måler går så vidt inn på det oransje feltet.derfor lurte jeg på om magnetvetilen har noe med dette.etter hva jeg kan skjønne har ikke ladetryket vert regulert før ,dette er vel gjort for å få bilen til å yte max hele tiden.
gjorde derfor følgene koblet inn apc og magnetventil overgangen til turbo er nå mye mykere men betraktelig svakere måler går så vidt inn på det oransje feltet.derfor lurte jeg på om magnetvetilen har noe med dette.etter hva jeg kan skjønne har ikke ladetryket vert regulert før ,dette er vel gjort for å få bilen til å yte max hele tiden.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Nå viser det seg at turboen som sitter i bilen ikke har uttak til apc hvilken betydning har dette den lader til topp på det orange feltet med apc frakoblet
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
APC er elektronisk styrt, turbo er koblet til denne direkte men igjennom en magnetventil som styrer trykket kan man si.. Nå aner jeg ikke hva du snakker om helt, men det kan hende det kan lønne seg å sjekke litt på forumet om lignende som ligger der fra før. Man finner også hvordan man skal koble til de forskjellige enhetene og hva de heter litt irundt også, f.eks. hvordan man konverterer en lavtrykker til en fulltrykker så finner du komplett hvordan man skal gå frem for å få ting på rett plass..santo skrev:Nå viser det seg at turboen som sitter i bilen ikke har uttak til apc hvilken betydning har dette den lader til topp på det orange feltet med apc frakoblet
Få bankesensor korrekt satt på sammen med APC, samt magnetventil og slanger til denne og turbo rett.
Bankesensor står på blokka, gir signal til APC om det blir tenningsbank, og denne såkalte APC-boksen kutter tilførsel til magnetventilen slik at bilen havner på GLT. Du må du også sette G(runn)L(ade)T(rykket) rett.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Mener du at den nippelen på turboen hvor slangen fra magnetventilen skal kobles til mangler? Det er vel sånn det er på biler uten APC, f.eks. LTT. Det er vel mulighet for å skru inn denne nippelen om du får tak i den fra en annen turbo?santo skrev:Nå viser det seg at turboen som sitter i bilen ikke har uttak til apc hvilken betydning har dette den lader til topp på det orange feltet med apc frakoblet
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
LTT-biler har da også dette Eirik, hvor skal man ellers koble slangen til wastegateklokka
På eldre biler der kompressorhuset ikke har nippel så kobles vel denne slangen rett på innsuget, man trenger jo bare et trykk"signal" som sendes helt eller delvis videre til wg-klokka...
På eldre biler der kompressorhuset ikke har nippel så kobles vel denne slangen rett på innsuget, man trenger jo bare et trykk"signal" som sendes helt eller delvis videre til wg-klokka...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: trykkvakt turbo og 900 t8
Så langt jeg kan se så går det ikke an å sette på noen nippel så jeg koblet den slangen til spjeldhus under kallstartventilen.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania