Kjøpt privat? Høres ut som den trenger en god service for meg, kassa kan bli bedre med et oljeskift og ny "adapsjon" noe et merkeverksted hjelper deg med. Jeg har en 04 som har gått 270' og gjør dette om ikke jevnlig, så ihvertfall oftere enn de anbefalte intervallene.
Kneppinga kan være så enkelt som at en bolt som må strammes til i rattstammen. Har hatt dette to ganger på min, hadde det når jeg kjøpte den og det kom igjen etter 80-90'km. Saab kan sikkert hjelpe deg her også.
Grattis med ny bil, og velkommen hit!
edit: om det er en kombi/estate så var det en modifikasjon på bakluka til 2002 modellene ta plastramma mellom baklyktene lå innpå selve bakluka og "gned" av lakken i nedre hjørner. Så enkelt som noen plastshims som skal bak plasten for å flytte den ut fra metallet, men om dette ikke er gjort er det rustroser som er resultatet.
Er det en sedan er det vel noe problemer med "galvslipp" (galvanisering) i underkant som kan føre til rust.
En annen ting er ACC (auto klima) som kan feile pga diverse motorer og svake stag. Trykk inn "auto" og "off" samtidig for å kjøre en kalibrering. Er alt ok skal det stå 0 0 (null null) etter endt kalibrering, om ikke kommer antall feil opp til venstre og koden for disse til høyre. (F. eks. 1 11, er 1 feil nr 11)