Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Vangen N622 » 24 mar 2010, 14:57

Hei igjen. Som noen vet så har jeg fått tak i en gearkasse til og900, men kassen har stått i en bil med forgasser, og ikke turbo. Og kassen skal brukes i en turbo bil. Jeg ble opplyst om at det måtte legges i ca. 6000 kroner i deler for å forsterke den slik at den ble like sterk som andre turbokasser. Jeg skal undersøke senere idag hvor mange gear kassen har, delenr. og slikt. Men er det noen som vet hvilke generelle forskjeller det er mellom kassene?

//mvh.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Audun N346 » 24 mar 2010, 15:06

Det skal etter min erfaring itte vær forskjell på turbo og "suger" kasser på OG900, men derimot er det forskjeller mellom årgangene!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Eirik N396 » 24 mar 2010, 15:16

Det er vel ikke de store forskjellene i styrke på kasser for ulike motorvarianter, men i årsmodell. Noen årganger hadde sterkere hus(f.eks. de kokillestøpte husene), og noen andre hadde kraftigere lokk over diffhuset, for å nevne to av mange forskjeller. Ellers skiller det på utveksling i kasser for ulike motorvarianter, men dette er raskt og enkelt å endre. Selvsagt er det også forskjell på medbringerne som står på kassene, men dette er også et årsmodellskille som ikke har med motor å gjøre.

EDIT: Audun var først :D

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Audun N346 » 24 mar 2010, 15:17

Eirik N396 skrev:
EDIT: Audun var først :D
Men Eirik var mer utfyllende :wink:

Edit: Ottar har litt om det under tråden: Hva kom når på OG900 i faq
viewtopic.php?f=30&t=12775
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Vangen N622 » 24 mar 2010, 19:10

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Her er bilder av serienr jeg fant rundt om på kassen. Er det noen som har oversikt over hvilket som kan fortelle meg om hvilken årsmodell osv kassen kommer fra?
Saab er livet! :)

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av wolwerix » 24 mar 2010, 19:19

Her finner du en enkel og grei tabell over utveksling og litt info på forskjellige kassetyper og årsmodeller i allefall.
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

Ellers vet jeg at det var en del snakk om forskjellig primær på kassene. Om dette er relevant i denne saken er jeg usikker på :?
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 mar 2010, 19:25

GM 45 610 sat på M87 c, i, i16, og T8, samt US-modellen S16 og i-motor med cat.
Er 6-ar primær, T16 har somregel 7-ar primær, men den kan du greit bytte over ifrå kassa du har om du har 7-ar primær.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Vangen N622 » 24 mar 2010, 19:31

Wolverix: Burde ha husket på 900aero.com , bruker bare ikke å lete der så mye siden det for det meste dreier seg om 16v. Men når det kommer til gearkassene så burde jeg tenkt at det var det samme. ;p

Har lest litt om forskjellen på primærdrev, men har ikke helt skjønt fordelene og ulempene ved de forskjellige drevene. Takk for et godt svar Hjelle. :)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 mar 2010, 19:52

Vangen N622 skrev:Har lest litt om forskjellen på primærdrev, men har ikke helt skjønt fordelene og ulempene ved de forskjellige drevene.
Til lavare tal på primærkjedet, til bedre aks. og lavare toppfart. Ved køyring i 90-100 på høgste gear vil en få eit høgt turtal etter mi meining om en har 5-ar eller 6-ar primærkjede. Køyrer du mest i by og lite landevei kan eit 6-ar primærkjede være det beste, sjølv synes eg 7-ar kjedet er mest anvendelig på en turbobil.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Vangen N622 » 24 mar 2010, 19:56

Kjører for det meste veldig lite langkjøring, så i det daglige vil 6-er primær funke greit. Men vist jeg ville ha 7-er primær, hvor kan det være greit å skaffe det da? Kan det kjøpes nytt? :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 mar 2010, 20:05

Kjede og drev (viktig) går kanskje å få kjøpe nytt, men kostar nok skjorta.
Sikraste (og billigaste) tipset er å finne ei girkasse ifrå en T16, der er det stort sett 7-ar primær. Skal du kjøper brukt, kan du sjekke kassenummeret. GM xxxxx, tredje sifferet viser kva primær kassa har. Ellers kan du telle tennene på dreva, eit 7-ar primær skal ha eit drev med 25 tenner og eit med 32.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Vangen N622 » 24 mar 2010, 20:28

Går ut ifra at man også må bytte kjede når man bytter primærdrev, eller tar strammeren opp for dette?
Saab er livet! :)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Ronny_N169 » 24 mar 2010, 22:13

GM45610 er ei veldig bra 5 trinns kasse. Den har det nye store pinionlagerhuset, men de eldre, grovere dreva. Om du har tenkt til å bytte til primær må du også bytte kjedene. Riktignok er det bare 2 lengder på kjedene som benyttes enten det sitter 4,5,6,7,el 8 primær, men jeg husker ikke hvem som går om hverandre. Om du ikke skal ligge i 110 på motorveien i timesvis er primær 6 helt ok. Du får mindre belastning på dreva i girkassa med primær 6 men med primær 7 så blir belastningen større på primærhus/kjeder. En svenske jeg bygde en 4 trinns kasse til med primær 7 klarte å ødelegge kjedene faktisk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av na_X » 24 mar 2010, 23:09

Med 3000 RPM med 6-er primær så ligger farta på 105km/t i 5.giret, med 7-er primær så er den 116km/t. 5-er primær vet jeg ikke helt, blir litt for lavt drevet da. Liker 6-ern best selv da jeg ikke kjører så mye langkjøring, selv om den fungerer helt greit på det også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Vangen N622 » 25 mar 2010, 08:02

Takk for tilbakemeldinger, godt å høre at jeg har ei bra kasse. =D
Saab er livet! :)

Svar