Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Moderator: Moderatorer
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Hei igjen. Som noen vet så har jeg fått tak i en gearkasse til og900, men kassen har stått i en bil med forgasser, og ikke turbo. Og kassen skal brukes i en turbo bil. Jeg ble opplyst om at det måtte legges i ca. 6000 kroner i deler for å forsterke den slik at den ble like sterk som andre turbokasser. Jeg skal undersøke senere idag hvor mange gear kassen har, delenr. og slikt. Men er det noen som vet hvilke generelle forskjeller det er mellom kassene?
//mvh.
//mvh.
Saab er livet!
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Det skal etter min erfaring itte vær forskjell på turbo og "suger" kasser på OG900, men derimot er det forskjeller mellom årgangene!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Det er vel ikke de store forskjellene i styrke på kasser for ulike motorvarianter, men i årsmodell. Noen årganger hadde sterkere hus(f.eks. de kokillestøpte husene), og noen andre hadde kraftigere lokk over diffhuset, for å nevne to av mange forskjeller. Ellers skiller det på utveksling i kasser for ulike motorvarianter, men dette er raskt og enkelt å endre. Selvsagt er det også forskjell på medbringerne som står på kassene, men dette er også et årsmodellskille som ikke har med motor å gjøre.
EDIT: Audun var først
EDIT: Audun var først
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Men Eirik var mer utfyllendeEirik N396 skrev:
EDIT: Audun var først
Edit: Ottar har litt om det under tråden: Hva kom når på OG900 i faq
viewtopic.php?f=30&t=12775
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Her er bilder av serienr jeg fant rundt om på kassen. Er det noen som har oversikt over hvilket som kan fortelle meg om hvilken årsmodell osv kassen kommer fra?
Saab er livet!
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 184
- Registrert: 04 jun 2006, 17:56
- Medlemsnummer: N960
- Bil: saab 900
- Sted: Harstad
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Her finner du en enkel og grei tabell over utveksling og litt info på forskjellige kassetyper og årsmodeller i allefall.
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Ellers vet jeg at det var en del snakk om forskjellig primær på kassene. Om dette er relevant i denne saken er jeg usikker på
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Ellers vet jeg at det var en del snakk om forskjellig primær på kassene. Om dette er relevant i denne saken er jeg usikker på
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
GM 45 610 sat på M87 c, i, i16, og T8, samt US-modellen S16 og i-motor med cat.
Er 6-ar primær, T16 har somregel 7-ar primær, men den kan du greit bytte over ifrå kassa du har om du har 7-ar primær.
Er 6-ar primær, T16 har somregel 7-ar primær, men den kan du greit bytte over ifrå kassa du har om du har 7-ar primær.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Wolverix: Burde ha husket på 900aero.com , bruker bare ikke å lete der så mye siden det for det meste dreier seg om 16v. Men når det kommer til gearkassene så burde jeg tenkt at det var det samme. ;p
Har lest litt om forskjellen på primærdrev, men har ikke helt skjønt fordelene og ulempene ved de forskjellige drevene. Takk for et godt svar Hjelle.
Har lest litt om forskjellen på primærdrev, men har ikke helt skjønt fordelene og ulempene ved de forskjellige drevene. Takk for et godt svar Hjelle.
Saab er livet!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Til lavare tal på primærkjedet, til bedre aks. og lavare toppfart. Ved køyring i 90-100 på høgste gear vil en få eit høgt turtal etter mi meining om en har 5-ar eller 6-ar primærkjede. Køyrer du mest i by og lite landevei kan eit 6-ar primærkjede være det beste, sjølv synes eg 7-ar kjedet er mest anvendelig på en turbobil.Vangen N622 skrev:Har lest litt om forskjellen på primærdrev, men har ikke helt skjønt fordelene og ulempene ved de forskjellige drevene.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Kjører for det meste veldig lite langkjøring, så i det daglige vil 6-er primær funke greit. Men vist jeg ville ha 7-er primær, hvor kan det være greit å skaffe det da? Kan det kjøpes nytt?
Saab er livet!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Kjede og drev (viktig) går kanskje å få kjøpe nytt, men kostar nok skjorta.
Sikraste (og billigaste) tipset er å finne ei girkasse ifrå en T16, der er det stort sett 7-ar primær. Skal du kjøper brukt, kan du sjekke kassenummeret. GM xxxxx, tredje sifferet viser kva primær kassa har. Ellers kan du telle tennene på dreva, eit 7-ar primær skal ha eit drev med 25 tenner og eit med 32.
Sikraste (og billigaste) tipset er å finne ei girkasse ifrå en T16, der er det stort sett 7-ar primær. Skal du kjøper brukt, kan du sjekke kassenummeret. GM xxxxx, tredje sifferet viser kva primær kassa har. Ellers kan du telle tennene på dreva, eit 7-ar primær skal ha eit drev med 25 tenner og eit med 32.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Går ut ifra at man også må bytte kjede når man bytter primærdrev, eller tar strammeren opp for dette?
Saab er livet!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
GM45610 er ei veldig bra 5 trinns kasse. Den har det nye store pinionlagerhuset, men de eldre, grovere dreva. Om du har tenkt til å bytte til primær må du også bytte kjedene. Riktignok er det bare 2 lengder på kjedene som benyttes enten det sitter 4,5,6,7,el 8 primær, men jeg husker ikke hvem som går om hverandre. Om du ikke skal ligge i 110 på motorveien i timesvis er primær 6 helt ok. Du får mindre belastning på dreva i girkassa med primær 6 men med primær 7 så blir belastningen større på primærhus/kjeder. En svenske jeg bygde en 4 trinns kasse til med primær 7 klarte å ødelegge kjedene faktisk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Med 3000 RPM med 6-er primær så ligger farta på 105km/t i 5.giret, med 7-er primær så er den 116km/t. 5-er primær vet jeg ikke helt, blir litt for lavt drevet da. Liker 6-ern best selv da jeg ikke kjører så mye langkjøring, selv om den fungerer helt greit på det også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo
Takk for tilbakemeldinger, godt å høre at jeg har ei bra kasse. =D
Saab er livet!