Girkasse 99/900
Moderator: Moderatorer
- Jørgen 900
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 23 nov 2007, 15:40
- Bil: '95 900SE og '83 99GL
- Sted: Hamar
Girkasse 99/900
Hallo.
Tenkte å bytte ut 4-trinnskassa i 99'en min til en 5-trinns. I den sammenheng lurer jeg på om en girkasse fra en OG900 går rett på 99en min? Er en 83/84 jeg har.
Noen som har noe innspill?
Tenkte å bytte ut 4-trinnskassa i 99'en min til en 5-trinns. I den sammenheng lurer jeg på om en girkasse fra en OG900 går rett på 99en min? Er en 83/84 jeg har.
Noen som har noe innspill?
- turbomac
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 59
- Registrert: 13 jan 2009, 17:53
- Navn: happy h
- Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
- Sted: der grasset har sluttet å gro
Re: Girkasse 99/900
du må vel bytte driv aksler tror jeg . de på fem trinns er vel litt kortere enn de på fire trinns .en ting jeg er helt sikker på er att du må bruke frem delen på fire trinns kassa på fem trinns kassa da motor fester på 900 0g 90/99 er forskjelig. burde ikke være noe prob å bare skru rett over . husker ikke helt hva den delen heter . sikkeert noen her på forumet som er veldig bedre til å forklare.du må også bytte girspak systemet også.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Jørgen 900
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 23 nov 2007, 15:40
- Bil: '95 900SE og '83 99GL
- Sted: Hamar
Re: Girkasse 99/900
Det er H motoren jeg har.
Ang. bytte av drivaksler, kan jeg bruke de fra 900'en hvis jeg henter ei kasse derfra?
Ang. bytte av drivaksler, kan jeg bruke de fra 900'en hvis jeg henter ei kasse derfra?
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse 99/900
Da tror jeg at kassen skal være bolt on. Men du må vel bytte plastdelen i bunn der man velger gir inne i kupen ellers så vil du ikke kunne velge 5'te gir.
Og jeg mener å være ganske så sikker på at drivakslene til en 99 er kortere en de til 900, men noen må gjerne bekrefte dette.
Og jeg mener å være ganske så sikker på at drivakslene til en 99 er kortere en de til 900, men noen må gjerne bekrefte dette.
Saab er livet!
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Girkasse 99/900
99'n er 10mm smalere i sporvidda foran kontra 900, så ja drivakslene på 99 er ørlittegrann kortere. Du kan ergo ikke bruke akslene fra 900 uten problemer.
Klokkene på kassa (der tripod'en på drivakselen går inn i) ble endret på 87 modellene, så du kan enten bruke kasse ->86 eller flytte over klokkene fra kassa du har over på en 87->93 kasse om du bytter til det.
En annen løsning på 87->93 kasse er å få tak i drivaksler fra 1987 Saab 90. De er korte så de passer 99, og har tripods som passer 87-93 klokker.
Og forøvrig så går det fint å sette H-motoren gearkasse på en B-motor. Må bøye litt på oljerøret som går i bunnpanna, men det går helt fint. Hadde en 74 som jeg satte 5 trinns kasse på.
Klokkene på kassa (der tripod'en på drivakselen går inn i) ble endret på 87 modellene, så du kan enten bruke kasse ->86 eller flytte over klokkene fra kassa du har over på en 87->93 kasse om du bytter til det.
En annen løsning på 87->93 kasse er å få tak i drivaksler fra 1987 Saab 90. De er korte så de passer 99, og har tripods som passer 87-93 klokker.
Og forøvrig så går det fint å sette H-motoren gearkasse på en B-motor. Må bøye litt på oljerøret som går i bunnpanna, men det går helt fint. Hadde en 74 som jeg satte 5 trinns kasse på.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse 99/900
Isteden for å lage ny tråd, så sprør jeg et lite ekstra spørsmål her: Så da passer ikke '87 gearkassen min direkte på min '85 modell bil? Eller er det forskjell på tidlig '87 og sen '87 kasser slik som bilene?
Saab er livet!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse 99/900
Se i faq også, mener det ligger noe der om dette.
Men fullt mulig å flytte deler over fra 99-kassen og over til 900-kassen som skal i. Fronten som er nevnt er en ting, den andre kan være andre tripoder om den er nyere enn 88 ca.
Men fullt mulig å flytte deler over fra 99-kassen og over til 900-kassen som skal i. Fronten som er nevnt er en ting, den andre kan være andre tripoder om den er nyere enn 88 ca.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Jørgen 900
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 23 nov 2007, 15:40
- Bil: '95 900SE og '83 99GL
- Sted: Hamar
Re: Girkasse 99/900
Den er grei
Takk for gode svar.
Takk for gode svar.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse 99/900
Kanskje...Vangen N622 skrev:Isteden for å lage ny tråd, så sprør jeg et lite ekstra spørsmål her: Så da passer ikke '87 gearkassen min direkte på min '85 modell bil? Eller er det forskjell på tidlig '87 og sen '87 kasser slik som bilene?
Se på/mål tripoden (men som sagt kan man ta av denne fra den gamle kassen og sette på den nye og omvendt), også er det forskjell på fjæra som setter girstanga i fri må huske. Den kom vel i 86 inni girkassene, 85 og eldre har dette i selve girstangen.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Girkasse 99/900
Okay, takker for svar.na_X skrev:Kanskje...Vangen N622 skrev:Isteden for å lage ny tråd, så sprør jeg et lite ekstra spørsmål her: Så da passer ikke '87 gearkassen min direkte på min '85 modell bil? Eller er det forskjell på tidlig '87 og sen '87 kasser slik som bilene?
Se på/mål tripoden (men som sagt kan man ta av denne fra den gamle kassen og sette på den nye og omvendt), også er det forskjell på fjæra som setter girstanga i fri må huske. Den kom vel i 86 inni girkassene, 85 og eldre har dette i selve girstangen.
Saab er livet!