Hei!
I min søken etter feil i forbindelse med vibrasjoner på min fru's 9-3, fant jeg ut at indre drivknute på venstre side var veldig slakkete. Ikke inn i drivknuten men inn i selve girkassen.
Jeg kan bevege på den ganske mye opp og ned! Målte det området på drivakselen som er selve opplagringen, den målte jeg til
26,25mm, i min mangel på invendig måleutstyr til å måle i girkasse, brukte jeg en 6-kantpipe som målte 27mm utvendig, denne gikk inn og var slakkete den også. Så hullet er mellom 27 og 28mm innvendig i girkassen.
Vet noen med sikkerhet hvor mye slakk som tillates her? eventuelt hva målene skal være?
Noen som har den aksling de kan måle på?
Mvh
Lars-Ove
Slakk i drivaksel OG9-3
Moderator: Moderatorer
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
- Runek
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Slakk i drivaksel OG9-3
Hadde dette problemet selv og det var simringen i kassa som var gåen hos meg. Enkleste og billigste var å bytte kasse
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Say what saru!?
Simmeringen sitter jo i ett løst deksel på girkasse-huset, det er snakk om venstre side på girkassen. I tillegg bærer ikke simmeringen noe, den bare ligger rundt og tetter.
Det er klaringen mellom akslingen på indre knute og foringen inne i differensialen som er for stor...troooor jeg
Hadde vært fint om noen kunne bekrefte om det skal være litt slakk her, eventuelt hvilke mål det skal være her.

Simmeringen sitter jo i ett løst deksel på girkasse-huset, det er snakk om venstre side på girkassen. I tillegg bærer ikke simmeringen noe, den bare ligger rundt og tetter.
Det er klaringen mellom akslingen på indre knute og foringen inne i differensialen som er for stor...troooor jeg

Hadde vært fint om noen kunne bekrefte om det skal være litt slakk her, eventuelt hvilke mål det skal være her.
- Runek
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Det som var problemet mitt å. litt slark helt innerst der som ble til mye etter en stund : (
Hei.Ser mange har dette problemet på og900 og 9-3.Finns en motode å skifte foringen inne i kassa uten å ta den ut.Ikke stor kostnad.Hatt flere velykkede inngrep.Blir som ny bil å kjøre igjen.
Saab 9.3. 2.2TID. 2000 mod.ås12 skrev:Hei.Ser mange har dette problemet på og900 og 9-3.Finns en motode å skifte foringen inne i kassa uten å ta den ut.Ikke stor kostnad.Hatt flere velykkede inngrep.Blir som ny bil å kjøre igjen.
Ulyd venstre side som økte med hastighet. Kjente tydelig slark i aksel og trodde det var slitasje på indre drivknute. Demonterte. Drivknute var like fin,men slark er på aksel ut fra gear (kan bevege aksel 3-4mm sideveis). Kan dette være slitt foring? Skal demontere videre. men finner ingenting om dette i verkstedhådboka. Noen tips?