Slakk i drivaksel OG9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Slakk i drivaksel OG9-3

Legg inn av laesi N1097 » 20 mar 2010, 14:10

Hei!

I min søken etter feil i forbindelse med vibrasjoner på min fru's 9-3, fant jeg ut at indre drivknute på venstre side var veldig slakkete. Ikke inn i drivknuten men inn i selve girkassen.
Jeg kan bevege på den ganske mye opp og ned! Målte det området på drivakselen som er selve opplagringen, den målte jeg til
26,25mm, i min mangel på invendig måleutstyr til å måle i girkasse, brukte jeg en 6-kantpipe som målte 27mm utvendig, denne gikk inn og var slakkete den også. Så hullet er mellom 27 og 28mm innvendig i girkassen.
Vet noen med sikkerhet hvor mye slakk som tillates her? eventuelt hva målene skal være?
Noen som har den aksling de kan måle på?

Mvh
Lars-Ove

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Slakk i drivaksel OG9-3

Legg inn av Runek » 21 mar 2010, 21:38

Hadde dette problemet selv og det var simringen i kassa som var gåen hos meg. Enkleste og billigste var å bytte kasse

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Re: Slakk i drivaksel OG9-3

Legg inn av laesi N1097 » 21 mar 2010, 21:55

Say what saru!? :shock:
Simmeringen sitter jo i ett løst deksel på girkasse-huset, det er snakk om venstre side på girkassen. I tillegg bærer ikke simmeringen noe, den bare ligger rundt og tetter.

Det er klaringen mellom akslingen på indre knute og foringen inne i differensialen som er for stor...troooor jeg :)

Hadde vært fint om noen kunne bekrefte om det skal være litt slakk her, eventuelt hvilke mål det skal være her.

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Slakk i drivaksel OG9-3

Legg inn av Runek » 22 mar 2010, 17:11

Det som var problemet mitt å. litt slark helt innerst der som ble til mye etter en stund : (

ås12
Innlegg: 4
Registrert: 05 sep 2009, 08:53

Re: Slakk i drivaksel OG9-3

Legg inn av ås12 » 03 apr 2010, 08:43

Hei.Ser mange har dette problemet på og900 og 9-3.Finns en motode å skifte foringen inne i kassa uten å ta den ut.Ikke stor kostnad.Hatt flere velykkede inngrep.Blir som ny bil å kjøre igjen.

eilifro
Innlegg: 1
Registrert: 21 aug 2010, 23:13

Re: Slakk i drivaksel OG9-3

Legg inn av eilifro » 22 aug 2010, 21:51

ås12 skrev:Hei.Ser mange har dette problemet på og900 og 9-3.Finns en motode å skifte foringen inne i kassa uten å ta den ut.Ikke stor kostnad.Hatt flere velykkede inngrep.Blir som ny bil å kjøre igjen.
Saab 9.3. 2.2TID. 2000 mod.
Ulyd venstre side som økte med hastighet. Kjente tydelig slark i aksel og trodde det var slitasje på indre drivknute. Demonterte. Drivknute var like fin,men slark er på aksel ut fra gear (kan bevege aksel 3-4mm sideveis). Kan dette være slitt foring? Skal demontere videre. men finner ingenting om dette i verkstedhådboka. Noen tips?

Svar