Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 19 apr 2010, 22:27
Dette gjelder T5-motorer.
Tenkte jeg skulle ta en liten overhaling av motoren min nå i sommer. Og en liten trimming deretter, så begynte å tenke litt på hvordan toppen er. Regner med at den har endel slitasje etter 200.000km? Hva kan jeg forvente å måtte gjøre/skifte? Tenker spesielt på ventilstyringene jeg da, da jeg ser at dette er en dyr jobb å få skiftet.
Men jeg regner med at det er opptil flere her som har skrudd mer bil en meg

Så det er sikkert noen som har bygd seg opp et bilde av hvordan T5-motoren slites.
Drømmesvaret er såklart at alt er som nytt

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 19 apr 2010, 22:39
Det er da umulig å si noe om uten å faktisk disekere pasienten
Men normalt så holder Saab's 16v-topper meget bra!
Skal du alikevel overhale motoren så sjekker du selvfølgelig toppen og nye tettinger skader vel aldri
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 apr 2010, 22:49
Skal du allikevel pelle alt i biter så er det bare dumt å ikke gå over toppen. Få skiftet tettinger, og vakuumtestet ventilene som minimum. Sliping av ventiler og eventuelt boring av seter kan det være greit å vurdere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 19 apr 2010, 23:06
Skal jo såklart se over toppen. Må bare forberede meg litt sykisk. Så om jeg vet om jeg trenger å se meg etter en topp som har gått 50-100k mindre.
Regner med det er ventiltettinger det er snakk om? Slikt koster da?
Tanken var å frese litt i setene med ventilsetefreser om ventilstyringene er lite slitt. Noen som vet hvilken dim "styretapp" som passer på en topp som har gått sånn ca som min? Blir vel litt gjetting kanskje. Men om det er 7,0mm eller 7,1mm liksom. Eneste jeg vet er at orginal styringene tilsvarer 7mm med h7-toleranse?
Denne vakumtesten.. Fortell litt mer om den? Hvordan foregår den?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 apr 2010, 23:18
Vakuum brukes for å sjekke at ventilene tetter ordentlig.
Neppe noen grunn til å få tak i en topp som har gått mindre, det er stort sett ikke noe problem å få renovert en topp 100 % til en grei penge om den ikke er sprukket eller veldig skeiv. Selv gidder jeg stort sett ikke styre med det selv, da det er ganske mye jobb i forhold til hva det koster å sette bort. Jeg bruker Tore Østhus på Autotrim i Trondheim, bra priser og han gjør skikkelig arbeid. Jeg har fått stelt en del topper der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 20 apr 2010, 08:39
Har du noen priseksempler da?

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 20 apr 2010, 08:45
Ring og spør, du finner nok firmaet på gule sider.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 20 apr 2010, 09:06
Her kan jeg komme med litt info etter 509.000 km på min 95 og toppens tilstand !
Min 95 fikk ny motor etter 509.000 km , toppen blei levert til sjekk og svaret var

har denne virkelig gått 509.000 km

Så etter vask - trykktest og sliping inn i bilen igjen

Ikke at det kan forekomme dårlige topper, men dette var min opplevelse
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 20 apr 2010, 10:54
Bent N208 skrev:Her kan jeg komme med litt info etter 509.000 km på min 95 og toppens tilstand !
Min 95 fikk ny motor etter 509.000 km , toppen blei levert til sjekk og svaret var

har denne virkelig gått 509.000 km

Så etter vask - trykktest og sliping inn i bilen igjen

Ikke at det kan forekomme dårlige topper, men dette var min opplevelse
Mvh
Bent
Åhh.. Nydelig!

Hvordan var bunndelen da? Vet ikke om den kan sammenlignes direkte med t5 heller jeg da... Hva kan jeg forvente med mine 200.000km? Slitekant og ovale sylindre?
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 22 apr 2010, 11:49
Har hatt to T5 motorer, en som har gått ca 300.000 og en som har gått 170.000. Har hatt samme problemet med begge toppene, og det er at boltene som holder eksosmanifolden knekker og blir sittende fast i toppen. Måtte sveise de ut. (Dvs. pappa måtte.)
Ellers virker det som de toppene er veldig gode, var litt tikking i den ene etter ca 280.000 km, men det ga seg etter en dieselrens

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro