Kvalitet 9000 2,3T 1991-modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
qrius
Innlegg: 2
Registrert: 26 apr 2010, 08:34

Kvalitet 9000 2,3T 1991-modell

Legg inn av qrius » 26 apr 2010, 12:53

Heisann
Driver å ser på en 1991-modell 9000 2,3Tm hvordan er kvaliteten på disse bilene?

Bilen er orginalt en 2,0i men har blitt utført motorbytte på merkeverksted, er det bare å styre unna med en gang? Er 2,3-motoren god, eller vil jeg komme til å plages med denne?
Ellers noe man bør se etter?

Har også hørt at man må ha spesielt verktøy for å skru på Saab, er dette tilfelle?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Kvalitet 9000 2,3T 1991-modell

Legg inn av Paul N1176 » 26 apr 2010, 13:07

hvis bilen er godt tatt vare på så ser jeg ikke noe problem.. motorene skal normalt sett være bra..

det kan jo være verdt å sjekke att motorbyttet er registrert i vognkortet slik att du får den godkjent med den økte effekten..

det kan være en del rust på disse bilen bla i nerkant av dører..

du trenger ikke noe spesial verktøy for å skru på saab..

Paul
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kvalitet 9000 2,3T 1991-modell

Legg inn av Paradigm N558 » 26 apr 2010, 13:08

qrius skrev:Heisann
Driver å ser på en 1991-modell 9000 2,3Tm hvordan er kvaliteten på disse bilene?

Bilen er orginalt en 2,0i men har blitt utført motorbytte på merkeverksted, er det bare å styre unna med en gang? Er 2,3-motoren god, eller vil jeg komme til å plages med denne?
Ellers noe man bør se etter?

Har også hørt at man må ha spesielt verktøy for å skru på Saab, er dette tilfelle?
Gammel er motoren da?
Motoren der tåler all slags form for voldtekt, så den skal du ikke bekymre deg for.
Vet du hvordan girkasse det står på? Om det står den fra 2.0i altså? (Den har annen utveksling)

Ja, du må ha superspesielt verktøy, koster skjorta, heroin og begge føttene dine, men er verdt det!
Verktøyet du trenger for å demontere bortimot hele bilen er: Stjerneskruvjern, koppnøkkelsett/fastnøkkelsett og Torx-sett.
Og da må jeg få legge mye trykk på det der med Torx ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

qrius
Innlegg: 2
Registrert: 26 apr 2010, 08:34

Re: Kvalitet 9000 2,3T 1991-modell

Legg inn av qrius » 26 apr 2010, 13:47

Paradigm N558 skrev:
qrius skrev:Heisann
Driver å ser på en 1991-modell 9000 2,3Tm hvordan er kvaliteten på disse bilene?

Bilen er orginalt en 2,0i men har blitt utført motorbytte på merkeverksted, er det bare å styre unna med en gang? Er 2,3-motoren god, eller vil jeg komme til å plages med denne?
Ellers noe man bør se etter?

Har også hørt at man må ha spesielt verktøy for å skru på Saab, er dette tilfelle?
Gammel er motoren da?
Motoren der tåler all slags form for voldtekt, så den skal du ikke bekymre deg for.
Vet du hvordan girkasse det står på? Om det står den fra 2.0i altså? (Den har annen utveksling)

Ja, du må ha superspesielt verktøy, koster skjorta, heroin og begge føttene dine, men er verdt det!
Verktøyet du trenger for å demontere bortimot hele bilen er: Stjerneskruvjern, koppnøkkelsett/fastnøkkelsett og Torx-sett.
Og da må jeg få legge mye trykk på det der med Torx ;)
Hvordan er bilen å skru på da? Har skrudd mye på en Opel Vectra B V6, og der er det trangt og tungvint!
VIl girkassen fra 2,0i tåle turbo motoren?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Kvalitet 9000 2,3T 1991-modell

Legg inn av Rambraut N1491 » 26 apr 2010, 15:03

Hvis det er en CC så er de kurrante og skru på, har hatt en selv.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Spöket
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 106
Registrert: 23 mai 2006, 14:30
Medlemsnummer: 1027
Navn: René
Bil: 9000,900,9-3ss
Sted: Kongsberg

Re: Kvalitet 9000 2,3T 1991-modell

Legg inn av Spöket » 29 apr 2010, 13:47

qrius skrev:
Paradigm N558 skrev:
qrius skrev:Heisann
Driver å ser på en 1991-modell 9000 2,3Tm hvordan er kvaliteten på disse bilene?

Bilen er orginalt en 2,0i men har blitt utført motorbytte på merkeverksted, er det bare å styre unna med en gang? Er 2,3-motoren god, eller vil jeg komme til å plages med denne?
Ellers noe man bør se etter?

Har også hørt at man må ha spesielt verktøy for å skru på Saab, er dette tilfelle?
Gammel er motoren da?
Motoren der tåler all slags form for voldtekt, så den skal du ikke bekymre deg for.
Vet du hvordan girkasse det står på? Om det står den fra 2.0i altså? (Den har annen utveksling)

Ja, du må ha superspesielt verktøy, koster skjorta, heroin og begge føttene dine, men er verdt det!
Verktøyet du trenger for å demontere bortimot hele bilen er: Stjerneskruvjern, koppnøkkelsett/fastnøkkelsett og Torx-sett.
Og da må jeg få legge mye trykk på det der med Torx ;)
Hvordan er bilen å skru på da? Har skrudd mye på en Opel Vectra B V6, og der er det trangt og tungvint!

VIl girkassen fra 2,0i tåle turbo motoren?
Jeg vill säga att 2,0i lådan tåler turbo motorn bettre än den högre utvxl. Downside er brensle ekonomin.

Svar