Oljelampe lyser på tomgang
Moderator: Moderatorer
Oljelampe lyser på tomgang
Hei!
Har en 2002 Saab 9-5 2.0t Vector Estate. *Edit: kan nevne at motoren har gått nå 188 000km)*
Kjøpt av forhandler i januar, var når jeg kjøpte den NAF-test på bilen og der var alt finfint.
Har ikke hatt noen problemer med bilen siden jeg kjøpte den, men det jeg har lagt merke til nå de siste ukene er at oljelampa + varseltrekant begynner å lyse når jeg setter bilen i park etter å ha kjørt bilen varm.
Bilen har fullt servicehefte, men det trenger ikke å bety noe, det vet jeg fra andre bilhold jeg har hatt .
Faren min eier verksted, så vi skiftet olje + filter på bilen. Har jo lest om dette med oilsludge her på forumet.
Oljen så finfin ut, ingen lekkasje i motor heller som vi fant.
Byttet til en litt tykkere olje 5W 50, tenkte at siden jeg ikke har merket noe når bilen har vært kald, så kunne det hjelpe. At når oljen blir tynnere når det har blitt varmere i luften også.. Er jo de siste ukene det har oppstått.
Nå er det noen uker siden jeg byttet olje og filter og har ikke hatt antydning til at oljelampe har lyst igjen.
Men her om dagen så begynte det igjen. Da har jeg kjørt nesten 3000km etter oljeskift. Siden intervallet er på 10 000km,så bestemte vi oss for å bytte(filter + olje) med 5000km intervall noen ganger fremover slik at vi kanskje får bort litt dritt i systemet:).
Men siden dette kom tilbake etter bare 3000km hva tror dere at det kan være?
Når jeg øker turtallet så vidt det er på tomgang, så forsvinner oljelampa. Finner ikke noe spesielt feil med bilen heller, men hvis jeg skal ta av bunnpanna og rengjøre denne, så er det jo fort litt jobb da..!
Jeg har kjøpt oljetrykksbryter og, men jeg har vel mine tvil at det hjelper å bytte denne. Det er vel mest sannsynlig relatert til oljeproblemene på disse motorene?
Svar mottas med takk:)
Mvh Erik
Har en 2002 Saab 9-5 2.0t Vector Estate. *Edit: kan nevne at motoren har gått nå 188 000km)*
Kjøpt av forhandler i januar, var når jeg kjøpte den NAF-test på bilen og der var alt finfint.
Har ikke hatt noen problemer med bilen siden jeg kjøpte den, men det jeg har lagt merke til nå de siste ukene er at oljelampa + varseltrekant begynner å lyse når jeg setter bilen i park etter å ha kjørt bilen varm.
Bilen har fullt servicehefte, men det trenger ikke å bety noe, det vet jeg fra andre bilhold jeg har hatt .
Faren min eier verksted, så vi skiftet olje + filter på bilen. Har jo lest om dette med oilsludge her på forumet.
Oljen så finfin ut, ingen lekkasje i motor heller som vi fant.
Byttet til en litt tykkere olje 5W 50, tenkte at siden jeg ikke har merket noe når bilen har vært kald, så kunne det hjelpe. At når oljen blir tynnere når det har blitt varmere i luften også.. Er jo de siste ukene det har oppstått.
Nå er det noen uker siden jeg byttet olje og filter og har ikke hatt antydning til at oljelampe har lyst igjen.
Men her om dagen så begynte det igjen. Da har jeg kjørt nesten 3000km etter oljeskift. Siden intervallet er på 10 000km,så bestemte vi oss for å bytte(filter + olje) med 5000km intervall noen ganger fremover slik at vi kanskje får bort litt dritt i systemet:).
Men siden dette kom tilbake etter bare 3000km hva tror dere at det kan være?
Når jeg øker turtallet så vidt det er på tomgang, så forsvinner oljelampa. Finner ikke noe spesielt feil med bilen heller, men hvis jeg skal ta av bunnpanna og rengjøre denne, så er det jo fort litt jobb da..!
Jeg har kjøpt oljetrykksbryter og, men jeg har vel mine tvil at det hjelper å bytte denne. Det er vel mest sannsynlig relatert til oljeproblemene på disse motorene?
Svar mottas med takk:)
Mvh Erik
Mvh
Erik Mohn
- M02 Saab 9-5 Vector Estate 2.0t
Erik Mohn
Re: Oljelampe lyser på tomgang
Tipper du har en tett oljesil, alternativt en gåen oljepumpe.
Anbefaler at du IKKE prøver og feiler med forskjellige oljetyper, men får tatt ned bunnpanna ASAP. Å se oljelampa lyse mens motoren går er ofte litt for sent... Minner meg om da jeg prøvekjørte 5 stk 9-5 Vector hvor oljelampa begynte å lyse på 3 av de!
BTW fikk jeg ny motor i min 9-5 sist torsdag. Kom på 30 000,-, inkludert diverse andre feil som ble rettet opp samtidig.
SAAB er bra biler, men de har tidvis produsert elendige motorer (1998-2004). En ting er holdbarheten, en annen ting er ekstreme co2- utslipp. Sistnevnte gjelder også på nye modeller.
Lykke til!
Ex
Anbefaler at du IKKE prøver og feiler med forskjellige oljetyper, men får tatt ned bunnpanna ASAP. Å se oljelampa lyse mens motoren går er ofte litt for sent... Minner meg om da jeg prøvekjørte 5 stk 9-5 Vector hvor oljelampa begynte å lyse på 3 av de!
BTW fikk jeg ny motor i min 9-5 sist torsdag. Kom på 30 000,-, inkludert diverse andre feil som ble rettet opp samtidig.
SAAB er bra biler, men de har tidvis produsert elendige motorer (1998-2004). En ting er holdbarheten, en annen ting er ekstreme co2- utslipp. Sistnevnte gjelder også på nye modeller.
Lykke til!
Ex
SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
- Paul N1176
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
som du får fortalt her, så ville jeg ikke kjørt en meter før bunnpanna har vært nede og silen rengjort... er jo også verdt å sjekke att du har siste versjon av veivhusventilasjon.. er ikke ensbetydende att den er byttet bare fordi servichetfet er fulgt..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Takk for svar.
Ja, jeg må nok ta ned bunnpanna og se hva som ligger der;).
Men det som er litt rart. Jeg kjører som regel for det meste småturer. Til og fra jobben - ca 15/20 minutter hver vei.
Og ellers litt lengre turer. Gjøvik - Oslo.
Det som er rart er at nå i dag så har ikke oljelampa lyst i det hele tatt.
Så det er litt sånn av og på. Og den lyser KUN når jeg har kjørt og stopper for å sette den i Park. Lyser ikke når jeg kjører, har den aldri gjort.. Men det kan jo være en begynnelse.
Hvordan ser jeg om det er byttet til nye type veivhusventilasjon? Så et bilde her på forumet, men kunne ikke helt se hva som var hva der:).
Ja, jeg må nok ta ned bunnpanna og se hva som ligger der;).
Men det som er litt rart. Jeg kjører som regel for det meste småturer. Til og fra jobben - ca 15/20 minutter hver vei.
Og ellers litt lengre turer. Gjøvik - Oslo.
Det som er rart er at nå i dag så har ikke oljelampa lyst i det hele tatt.
Så det er litt sånn av og på. Og den lyser KUN når jeg har kjørt og stopper for å sette den i Park. Lyser ikke når jeg kjører, har den aldri gjort.. Men det kan jo være en begynnelse.
Hvordan ser jeg om det er byttet til nye type veivhusventilasjon? Så et bilde her på forumet, men kunne ikke helt se hva som var hva der:).
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Det er helt naturlig at oljelampa lyser når bilen går på tomgang, når du får opp turtallet får du opp trykket,
som nevnt over her, burde du overhode ikke bruke bilen din før du har fått sjekket silen, gjerne bytt o-ringen på pickup røret i samme slengen.
Når oljelampa lyser har du ikke oljetrykk i motoren din, da lever du på kanten for å si det sånn,
ett havari kan komme raskere enn du aner.
Du burde også ta av toppdekslet for å se om der er mye sludge der.
Strammeren på registerkjeden din burde du også ta ut for å sjekke om den har kommet langt ut.
Maks 15mm ute.
som nevnt over her, burde du overhode ikke bruke bilen din før du har fått sjekket silen, gjerne bytt o-ringen på pickup røret i samme slengen.
Når oljelampa lyser har du ikke oljetrykk i motoren din, da lever du på kanten for å si det sånn,
Strammeren på registerkjeden din burde du også ta ut for å sjekke om den har kommet langt ut.
Maks 15mm ute.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Dodge Ram d-150 pickup
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den motoren har nok ikke lenge igjen!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Rettelse: Det er IKKE normalt at oljelampa lyser på tomgang eller lavt turtall. Tilstrekkelig oljetrykk skal det være hele tiden!doo-kie skrev:Det er helt naturlig at oljelampa lyser når bilen går på tomgang, når du får opp turtallet får du opp trykket,
Maks 15mm ute.
Men få sjekket motoren din. Tydelig noe som er galt, men ikke selg kona di enda.
- doo-kie
- Overload!!!
JA selfølgelig, det jeg mente er det er naturlig den lyser på tomgang når silen er tett. Da turtallet er så lavt!!!!!!laesi N1097 skrev:Rettelse: Det er IKKE normalt at oljelampa lyser på tomgang eller lavt turtall. Tilstrekkelig oljetrykk skal det være hele tiden!doo-kie skrev:Det er helt naturlig at oljelampa lyser når bilen går på tomgang, når du får opp turtallet får du opp trykket,
Maks 15mm ute.
Men få sjekket motoren din. Tydelig noe som er galt, men ikke selg kona di enda.
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
Ok, da lar jeg bilen stå til jeg får sett på den.
Kjedelig hvis motorn går fyken men..
Må man ta ut motoren på 9-5`en for å ta av bunnpanna? Så litt sånn ut i farten..
Kjedelig hvis motorn går fyken men..
Må man ta ut motoren på 9-5`en for å ta av bunnpanna? Så litt sånn ut i farten..
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
Bytte o-ringen på pickuprøret? Kan du utdype hva dette er?doo-kie skrev:Det er helt naturlig at oljelampa lyser når bilen går på tomgang, når du får opp turtallet får du opp trykket,
Maks 15mm ute.
Gjerne også strammeren på registerkjedet.. Bør ta den ut for å sjekke om den har kommet langt ut? Tok ikke helt den:).
Takk for svar fra alle:)
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
- Paul N1176
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- doo-kie
- Overload!!!
Oringen står på røret til silen, som er pickupen Om denne ikke blir tett vil oljepumpa dra inn luft der, og du mister oljetrykk.Sfinxern skrev:Bytte o-ringen på pickuprøret? Kan du utdype hva dette er?doo-kie skrev:Det er helt naturlig at oljelampa lyser når bilen går på tomgang, når du får opp turtallet får du opp trykket,
Maks 15mm ute.
Gjerne også strammeren på registerkjedet.. Bør ta den ut for å sjekke om den har kommet langt ut? Tok ikke helt den:).
Takk for svar fra alle:)
Strammeren må du av med det øvre motorfestet som er u formet. så står den bak på toppen på pasasjer siden. Litt vanskelig å se, men om du kjøper haynes boka så står det forklart der. Bare husk å skru ut fjære på strammeren før du skrur den ut.
og resette den før du putter den inn igjen.
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
Ja, det er vel ingen som vil kjøpe bilen når den er i denne tilstanden.
Har egentlig tenkt på å kjøpe en nyere Saab - 07+ modell og diesel.
Men bør uansett få fikset dette først. Dog høres det ut som et gigantisk tap prosjekt å reparere dette.
Det ble foretatt NAF-test hos forhandleren når jeg kjøpte bilen i januar, men de kunne vel kanskje ikke forutse dette da?
Tviler på at det dukket opp akkurat nå nylig for første gang... men vet jo aldri.
Hva anbefaler dere?
Bør jeg få satt inn bilen på Saab-verksted og renset silen i bunnpanna + byttet veivhusventilasjon osv eller rett og slett kjøpe ny motor og kaste inn? Sistnevnte er vel kanskje rimeligste alternativet? Men hvordan vet jeg at motorene er bra? Tenker på at jeg skal selge den etterhvert for en nyere bil, og da vil jeg jo ikke koste på den 30-40 000 for så å hive det ut av vinduet. Får jo ikke igjen noe mer for bilen av den grunn.
Men bør uansett få fikset dette først. Dog høres det ut som et gigantisk tap prosjekt å reparere dette.
Det ble foretatt NAF-test hos forhandleren når jeg kjøpte bilen i januar, men de kunne vel kanskje ikke forutse dette da?
Tviler på at det dukket opp akkurat nå nylig for første gang... men vet jo aldri.
Hva anbefaler dere?
Bør jeg få satt inn bilen på Saab-verksted og renset silen i bunnpanna + byttet veivhusventilasjon osv eller rett og slett kjøpe ny motor og kaste inn? Sistnevnte er vel kanskje rimeligste alternativet? Men hvordan vet jeg at motorene er bra? Tenker på at jeg skal selge den etterhvert for en nyere bil, og da vil jeg jo ikke koste på den 30-40 000 for så å hive det ut av vinduet. Får jo ikke igjen noe mer for bilen av den grunn.
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Hva som lønner seg forblir en gåte til du prøver.Sfinxern skrev:Ja, det er vel ingen som vil kjøpe bilen når den er i denne tilstanden.
Hva anbefaler dere?
Kan hende alt blir i orden etter rensing av oljesil osv, men om det ikke blir det, så blir det jo enda dyrere enn det hadde behøvdes... kan heller si at dette blir som å tippe..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Men hva tar en merkeforhandler for å rense oljesil osv?Hva som lønner seg forblir en gåte til du prøver.
Kan hende alt blir i orden etter rensing av oljesil osv, men om det ikke blir det, så blir det jo enda dyrere enn det hadde behøvdes... kan heller si at dette blir som å tippe..
Hvis det fort koster 10 lapper, så kan man jo like greit kjøpe ny motor..
Da blir det dyrere å rense oljesil og deretter kjøpe ny motor om det ikke blir bedre av førstnevnte..
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn