Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Moderator: Moderatorer
Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Har en god 8v turbo-motor uten intercooler. Er det mulig (ukomplisert...?) å montere den i en 9000i CC?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
det er sikkert mulig, men spørsmålet er vel heller hvorfor? enklere og rimeligere å heller bare sette i en 16v som er beregna fra før til 9000. 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Alt er mulig. Spørsmålet er: Hvor mye tid og energi er du villig til å bruke for å ti steg tilbake med å putte en T8 motor i en bil som har et helt annet ledningsnett. For å si det slik så er det et urealistisk prosjekt med mindre du er mekaniker på heltid.
Saab er livet! 

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
overhodet ikke verd det
Heller delemotor i fra 9000 og selg den 8v du har stående 


Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Takker for svarene. Da blir det enten å selge 900en, eller å skaffe en med mindre rust... Kanskje...
Lurer på om 8v-turboen går glatt oppi en 900 med forgasser, eller om det er lettere med en 900i?
8v bør det uansett være da, slik jeg forstår det.
Lurer på om 8v-turboen går glatt oppi en 900 med forgasser, eller om det er lettere med en 900i?
8v bør det uansett være da, slik jeg forstår det.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Er en del enklere med en 900i ja. For med forgassermotoren er det ingen elektrisk bensinpumpe. Så kommer det an på årsmodell T8. Elektronikk, beregnet med lambdasonde og kat eller ikke. Du må bytte fjærene også... Det "enkleste" er å kjøpe fix ferdig bil, kan jeg si med en gang. Men det er ingen umulighet å bygge om nei. Har selv bygget om en OG900 GL (4-speed)til OG900i (5-speed). Hadde donorbil og byttet ALT av motor, girkasse, giroverføringer, ledningsnett, tank og bensinrør osv,osv. Brukte 3 dager fra å plukke ned bilene til å sette sammen den ene og starte opp. I tillegg til arbeidet med å bytte alt dette kreves det dessuten en del papirarbeid. Godkjenninger fra Saab og fra Biltilsynets tekniske avdeling. Full dokumentasjon på motor og bevis på at alt som må byttes - er byttet... Min anbefaling. Glem det9000-fan skrev:Lurer på om 8v-turboen går glatt oppi en 900 med forgasser, eller om det er lettere med en 900i?
8v bør det uansett være da, slik jeg forstår det.

PS: Tror det er samme om du setter inn T8 eller T16. Forskjellen er at det kreves ventilerte bremser fremme i hvert fall
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.
Saab er livet! 

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Neida, det er ikke noe krav om ventilerte skiver. Når det gjelder fjærer det mulig at noen har vært nødt til å bytte disse, men det har ihvertfall ikke stått i noen av papirene jeg har sett. (Men jeg sier som sagt ikke det er umulig, for det finnes vel omtrent ikke to identiske slike papirer..)Vangen N622 skrev:Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Ja det stemmer vel når jeg tenker meg om. T16 kom jo i 1984 mens ventilerte skiver foran først kom så sent som i 1988. My mistake.Vangen N622 skrev:Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Finnes også ventilerte skiver for det gamle boltmønsteret
Sjeldne men de finnes 


M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?
Ja, det fantes ventilerte på 86-87 og900. (muligens som option evt på exportmodell, noen som vet eksakt?)
Men som sagt er det ikke et krav med ventilerte for T16 i og900/99/90.
edit: Tor kom i forkjøpet.
Men som sagt er det ikke et krav med ventilerte for T16 i og900/99/90.
edit: Tor kom i forkjøpet.

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM