Slark i hjullager og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Slark i hjullager og900

Legg inn av HansWF N416 » 26 mai 2010, 18:58

I forbindelese med lakkering av blant annet motorrommet på min 900 cab har bilen blitt trillet litt rundt uten motor og drivaksler i. Nå ser jeg at det slarker ganske mye i forhjulene, og lurer derfor på om jeg har ødelagt lagrene, eller vil det bli bra igjen bare man får på drivakslene og strammet til? Noen som har vært borti lignende?

Jeg må også ha fett til der drivakslingen tres innpå "girkasseklokkene", er det bare Saab original som gjelder eller er det noe bra å få tak i andre steder?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av Ronny_N169 » 26 mai 2010, 20:15

Slakken i hjullagrene fosvinner når du skrur på mutterene til drivakslene igjen. Det er spesialfett i indre drivknute, men jeg har aldri brukt noe annet enn vanlig drivknutefett.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av HansWF N416 » 26 mai 2010, 20:50

Ronny_N169 skrev:Slakken i hjullagrene fosvinner når du skrur på mutterene til drivakslene igjen. Det er spesialfett i indre drivknute, men jeg har aldri brukt noe annet enn vanlig drivknutefett.
Takk for kjapt svar. Da satser vi på at det går bra. Bladde akkurat gjennom vekstedhåndboka, og der sto at man ikke en gang skulle la bilen stå på hjulene uten drivakslene i da vekten av bilen kunne ødelegge lagrene. Synes det høres litt voldsomt ut, men det er vel for å være på den sikre siden.

Får høre om de har dette fettet på Saab i morgen, hvis ikke blir det noe vanlig fett.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av Andreas N1194 » 27 mai 2010, 07:48

Ronny_N169 skrev:Slakken i hjullagrene fosvinner når du skrur på mutterene til drivakslene igjen. Det er spesialfett i indre drivknute, men jeg har aldri brukt noe annet enn vanlig drivknutefett.
Drivknutefettet som Biltema har er faktisk helt greit synes jeg. Har vel blitt noen tuber av det i løpet av den siste 2-årsperioden jeg har skiftet motor og kasser, sjonglert medbringere etc :lol:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av Pål N526 » 28 mai 2010, 13:48

HansWF skrev:
Ronny_N169 skrev:Slakken i hjullagrene fosvinner når du skrur på mutterene til drivakslene igjen. Det er spesialfett i indre drivknute, men jeg har aldri brukt noe annet enn vanlig drivknutefett.
Takk for kjapt svar. Da satser vi på at det går bra. Bladde akkurat gjennom vekstedhåndboka, og der sto at man ikke en gang skulle la bilen stå på hjulene uten drivakslene i da vekten av bilen kunne ødelegge lagrene. Synes det høres litt voldsomt ut, men det er vel for å være på den sikre siden.

Får høre om de har dette fettet på Saab i morgen, hvis ikke blir det noe vanlig fett.
Dette er pga at lageret er et 2 delt "kon" lager og må presses sammen(dette gjør drivknuten) for å hole sammen/vekta til bilen.

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av Tor N12 » 28 mai 2010, 14:29

En god regel er å ha et par gamle drivknuter liggende som man kan sette inn om bilen må flyttes uten drivakslinger ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av HansWF N416 » 28 mai 2010, 20:42

Tor N12 skrev:En god regel er å ha et par gamle drivknuter liggende som man kan sette inn om bilen må flyttes uten drivakslinger ;)
Ja, det skal jeg fikse til neste gang.
Drivaksler og alt er på plass igen nå, og slarken ble borte.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av og900turbo » 30 mai 2010, 21:39

HansWF skrev:
Får høre om de har dette fettet på Saab i morgen, hvis ikke blir det noe vanlig fett.
Hva ble det til? Er det ett fett hva som brukes? :D

Grunnen til at jeg spør er at det foreskrives et høytemperatur hjullagerfett til de indre drivknutene for å få smurt nålelagrene i tripodene skikkelig, og spesielt høyre knute blir jo varmet godt av eksosmanifold/rør. Dette fettet er et av de som kan brukes: http://www.quakerstate.se/pdf/pdf-produ ... ricant.pdf

Jeg overhalte drivlinja i fjor sommer og brukte da tubene med drivknutefett som fulgte med mansjettene til de indre knutene. Samme fettet fulgte med til de yttre mansjettene, så jeg kjører nå på "feil" fett. Har vurdert å bytte til rett type fett. Vil dere anbefale å gjøre det, eller spiller det noen rolle?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Slark i hjullager og900

Legg inn av HansWF N416 » 30 mai 2010, 21:51

Fikk med to små poser med fett fra Saab. De var helt hvite, og det sto ingen ting på de. Fettet var mørkegrått.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Svar