Skifte toppakning på M94 9000 2.3 m/AC

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Skifte toppakning på M94 9000 2.3 m/AC

Legg inn av PerH N1870 » 02 jun 2010, 07:51

Har nettopp overtatt et nytt prosjekt som jeg ikke kunne takke nei til.
Grunnen til det gode kjøpet (kona er nok litt uenig her) er at toppakninga er gåen.

Olja er fin, men det kommer vel mye kondens ut eksosen og det kommer en og annen svettedråpe med vann ut ved topp av blokka, i overgangen til toppen.

Så lurte jeg på om jeg kan tømme noe i kjølevæska for å se om det ikke er mere som skal til. Har hørt at en boks kanel skal gjøre susen. Noen som har erfaring med det ???
Tenker at det koster vel ikke noe å prøve ...

Hvis ikke det hjelper må jeg skifte toppakninga. Jeg har AC.
Er det mye hærk å skifte toppakninga eller lar det seg gjøre hvis man tar tiden til hjelp ??
:worship:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Skifte toppakning på M94 9000 2.3 m/AC

Legg inn av Vegars » 02 jun 2010, 10:00

Kanel og andre tilsetninger i kjøleveska kan vel hjelpe bare hvis radiator, varmeregister o.l. har en lekkasje.
Toppakningen må nok skiftes ja, så får andre svare om det er mye jobb!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Skifte toppakning på M94 9000 2.3 m/AC

Legg inn av Edward N812 » 02 jun 2010, 10:22

kanel tetter ikke toppakninga nei :)

Ganske greit å bytte toppakning på disse ja, det mest vriene er skruene og mutterne til innsugsmanifold og eksosmanifold. men med riktig forlenger/ledd og kanskje vekk med falsk torpedovegg så går det nok flott!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Skifte toppakning på M94 9000 2.3 m/AC

Legg inn av Timon » 02 jun 2010, 13:52

Du kan jo prøve å ettertrekke først, og se hvordan den blir etterpå. Er kanskje en halvtime-times jobb, og er hvertfall bedre enn kanel..

Min brukte litt mye vann en stund, og blokka var helt rød av kjølevæskeavleiringer på baksiden. Ettertrekte toppen og så slutta den å bruke/lekke vann. Merka at noen av boltene løsna mistenkelig lett, så var nok de som var årsaken til problemet. Om selve pakningen ryker/revner og du får vann eller olje overalt så må den selvfølgelig byttes. Men er vel ikke det som har skjedd hos deg.

Å bytte toppakning er selvfølgelig det beste alternativet, men er mye jobb da. Av med alt rundt toppen, av med registerkjede, finne noen som kan planslipe den, evt. demontere kammer og ventiltrykkere før plansliping, osv

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131 :reading:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Skifte toppakning på M94 9000 2.3 m/AC

Legg inn av PerH N1870 » 02 jun 2010, 14:57

Som vanlig veldig mange gode innspill, takk så langt :D
Da sparer jeg kanelen til grøten og prøver meg på ettertrekking før jeg går mer drastisk til verks.
:)
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Skifte toppakning på M94 9000 2.3 m/AC

Legg inn av doo-kie » 02 jun 2010, 15:28

Du må ikke plane/slipe toppen for å bytte toppakningen, ser det er noen som hevder det her inne, men det er kun om toppen er skjeiv eller skadet.
Ellers er det ingen vits, det er heller ikke praksis på verksteder å plane toppen bare for ett pakningsbytte.
Men du må være nøye med å måle toppen med noe som er 100% rett, vet ikke toleransen på 9000, men om du ikke 005 følebladet under på noen av diagonalene og rett over er toppen rett nok til montering, mener det er 020 på 9-5en, men husker ikke i farta. og så må flatene være helt rene før montering.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Svar