Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Legg inn av variator » 08 jun 2010, 08:51

De seneste dagene har min Saab 9,5 2,3t begynnt å fuske. Bilen går helt fint og med full effekt, men så plutselig rykker den og fusker. Dette skjer både ved gasspådrag og ved jevn gass.
I dag kom motorlampa. LMM?
Får forhåpentligvis tatt motordiagnose i dag.

Fikk avlest\slettet feilkode: veivakselføler.

Er dette en vanlig feil, og er den vanskelig å komme til og skifte?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Legg inn av Edward N812 » 08 jun 2010, 12:24

Bare for at du skal få et raskt svar, det kommer sikkert noen etter meg og bekrefter/avkrefter:
Veivakselgiver, hvis den sitter på samme sted på din motor som de litt eldre (jeg tenker 94 og opp til hvertfall 98) så er det ikke noe problem å bytte denne. Sitter i så fall i forkant av blokka, under eksosmanifolden (og litt mot førerside). en skrue der den sitter i blokka, så er den løs, også en el-kontakt i andre enden, sikkert i nærheten av innsuget et sted.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2010, 12:45

Det er korrekt som Edward skriver.

Ganske vanlig feil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
MikiN799
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 20 apr 2009, 17:51
Navn: Morten
Bil: Saab 9-5 2.0t 02
Sted: lørenskog

Re: Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Legg inn av MikiN799 » 08 jun 2010, 17:04

stemmer. sitter under manifolden. vil si at det er litt tukling for og få den ut. var i alle fall det jeg hadde :? . trangt og j*****
Men er er overkomelig. men vil anbefalle å be om ei ny skrue når du kjøper ny giver. kan være greit og ha. da finner du dimmen på torxen også, mener dette skal være 25 men husker ikke helt :roll: . du bør også ta med deg noen nye strips.

Morten
MY02 Saab 9-5 2.0t
87 Saab OG900 2.0t 8v død:(
88 Saab OG900 2.0t 16v død:(
Nothing is impossible. the impossible only takes somewhat longer.
What is the most common French expression? I give up :lol:

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Legg inn av variator » 09 jun 2010, 07:19

Takk skal dere ha!

Slettet feilkoda og den har ikke kommet tilbake. Det virker som den virker dårligere i varmt vær!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2010, 09:01

Kan også virke dårligere når bilen er varm :) Folk som har problemer med veivakselgiver kan oppleve å ikke få start på bilen før bilen har kjølt seg ned. Kan være en ide å bytte før det går så langt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking og nykking 9,5 2,3 01 mod.

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jun 2010, 09:32

Edward N812 skrev:Kan også virke dårligere når bilen er varm :) Folk som har problemer med veivakselgiver kan oppleve å ikke få start på bilen før bilen har kjølt seg ned. Kan være en ide å bytte før det går så langt.
Da kan det være et triks å tømme en bøtte kaldt vann på giveren, så bruker bilen å fyre :wink: men bytt før det blir så ille.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar