Hei.
Jeg lurer på om jeg trenger å ta bilen på service nå før sommerferien begynner?
Forrige service ble tatt på 53000km og da tok de også 60000 km servicen for 2 år siden.. Nå er bilen gått 76000 km og jeg har kun skfitet olje. Men dog kun for 500 km siden.
Trenger jeg å ta en service nå eller holder det med den olje skfiten. Å heller vente til 90000 km servicen skal taes?
Service 9-5 03 model
Moderator: Moderatorer
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Service 9-5 03 model
Olje SKAL skiftes på hver 10000km på din bil,Hver 20000 er alt for langt, står spesifisert i serviceheftet dit.
Om det ikke er diesel for da vet jeg ikke hva intervaller er..
Hvis du ikke gjør det er faren for motor ras stor.
Søk på oilsludge!
Om det ikke er diesel for da vet jeg ikke hva intervaller er..
Hvis du ikke gjør det er faren for motor ras stor.
Søk på oilsludge!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Dodge Ram d-150 pickup
Ja vet det om oil sludge.. Det er en diesel.
Men bør jeg ta en service nå med engang eller?
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Kommer vel ann på hvor kyndig du er selv. er jo ikke rare greien ett verksted gjør på en vanlig service, er no bare en gjennomgang av bilen. Står i service heftet hva som sjekkes og event byttes på hvert intervall, om det bare er noe småtteri greier og bilen ellers er bra, så må du jo bare se selv. Man får mere for bilen den dagen man selger om serviceheftet er fulgt.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Ved en hovedservice gjør ett verksted ofte mye mer enn hva enn "hjemme-mekaniker" gjør. Så viss man er i tvil om hva man bør gjøre ved en service og om man er i stand til det selv, så vil jeg satt bort jobben til ett verksted. Da blir det som skal gjøres gjort og du kan jo kanskje få med en mobilitets-garanti med på kjøpet.doo-kie skrev:Kommer vel ann på hvor kyndig du er selv. er jo ikke rare greien ett verksted gjør på en vanlig service, er no bare en gjennomgang av bilen. Står i service heftet hva som sjekkes og event byttes på hvert intervall, om det bare er noe småtteri greier og bilen ellers er bra, så må du jo bare se selv. Man får mere for bilen den dagen man selger om serviceheftet er fulgt.

Men sjekk service-hefte ditt å les litt der. Viss du er heldig kan det være du finner noe der.. er ikke alltid disse service-heftene er like gode.

Er du i tvil så stikker du innom ett lokalt Saab verksted eller lignende å får tatt en sommersjekk. Er en del verksteder som kjører kampanje på dette i disse tider. Det tilsvarer vel en lett EU-kontroll tenkter jeg.
Lykke til å god sommer!

- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
[quote="laesi N1097"
Er du i tvil så stikker du innom ett lokalt Saab verksted eller lignende å får tatt en sommersjekk. Er en del verksteder som kjører kampanje på dette i disse tider. Det tilsvarer vel en lett EU-kontroll tenkter jeg.
Lykke til å god sommer!
[/quote]
En slik ''sommersjekk'' er som regel en lett eukontroll ja. Sjekker bremser, understell, fyller spylerveske, bytter olje + filter om det er lenge siden sist, sjekker lys og vindusviskere. Bytter eventuelle pærer og viskerblader.
Er ikke så veldig dyrt heller for en slik sjekk, slipper man unna oljen så er det i allefall billig.
Lykke til å god sommer!

En slik ''sommersjekk'' er som regel en lett eukontroll ja. Sjekker bremser, understell, fyller spylerveske, bytter olje + filter om det er lenge siden sist, sjekker lys og vindusviskere. Bytter eventuelle pærer og viskerblader.
Er ikke så veldig dyrt heller for en slik sjekk, slipper man unna oljen så er det i allefall billig.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI