Jeg har en flott liten Saab 900s fra '95, som jeg overtok i september og nå som det har nærmet seg sommer har jeg bestemt meg for å pusse den opp litt.

Jeg har akkurat skrudd inn nytt hanskerom, da luken på den forrige var ødelagt, så jeg er godt i gang!
Her er planene mine for sommeren, og gjerne gi meg tips, hjelp eller fortell meg at det overhodet ikke er mulig - slik at jeg får strøket det fra listen min.

Nr. 1 - ORIGINALRADIO/CD:
Jeg har veldig lyst å installere originalt Saab-stereoanlegg i bilen min, men med CD. Jeg har tittet litt rundt på bildelesider, og finner at alt originalt til Saab 900 bare har kassett - og da må evt. CD'ene legges i en CD-veksler bak, men jeg kunne gjerne ønske meg CD fremme. Da finner jeg bare Saab 9-3-stereoer. Er det overhodet mulig å installere en original 9-3-radio i en Saab 900 fra 1995?

Nr. 2 - SID:
Jeg har fått med meg at displayet til originalradio ligger i SID'en. Det står i manualen min. Da trenger jeg sid også, og har lyst på SID3 eller SID2. Alt jeg har nå, er klokke og temp.måler.

Nr. 3 - INSTRUMENTPANEL:
Instrumentpanelet mitt..
Bilen jeg overtok var av den billigste typen uten noe særlig ekstrautstyr, og jeg har ikke engang turtallsteller.
Derimot så har jeg funnet meg et mulig instrumentpanel, og en bilmekanikervenn jeg kjenner (som ikke jobber med Saab) trodde det mest sannsynlig ville være tilrettelagt for å bare sette inn et nytt og bedre instrumentpanel. At alle kabler o.l. var lagt, og at operasjonen rett og slett bare går ut på plug-and-play? Det hadde jo vært supert..

Nr. 4 - CLUTCH:
Clutchen min er utroolig tung. Mekanikervennen min prøvekjørte Saaben min, og måtte gi opp etter et par kilometer med bykjøring, fordi den var så tung. Han snakket om at det var noe sylindergreier, mens min morfar som kan litt om biler også, mente det nok sannsynligvis var fjærene på clutchen som var justert for tungt.
Er det noen som har noen erfaring med tung clutch og hva det er?