Turbo som fortsatt ikke lader

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Turbo som fortsatt ikke lader

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2004, 16:59

Hadde min kjære SAAB på verksted på SM bil på Sørumsand i går. Har gitt opp å finne ut hvorfor turboen ikke lader på egenhånd. Da jeg kom for å hente bilen fikk jeg beskjed om at de hadde fått den til å lade, nå ladet den 0,35, noe som var normalt på disse bilene. Da jeg protesterte litt på det og forklarte at den bilen hadde ladet 0,9 siden jeg kjøpte den for tre år siden fikk jeg beskjed om at det var helt feil! Sånn gikk det ikke ann å kjøre rundt. Litt sur gikk jeg ut av det verkstedet for siste gang! Når en som skal kalle seg SAAB ekspert ikke veit at grunnladetrykk skal ligge på 0,45 blir jeg kanskje litt skremt... Det som var gjort var at magnetventilen var smurt opp + at APC boksen hadde fått litt elektrospray! Det skal jo sies at det hjalp bitte litt da, den ladet jo 0,2 før.

Han skulle ha 1500 kroner for reparsjon, men han skal få 500 for at han ladet opp batteriet mitt....

Noen som har noen tips til andre verksteder i nærheten av Årnes ell? Har prøvd å ringe Speedparts en del ganger, men det virker som om de har mye å gjøre stakkar....

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 09 nov 2004, 17:18

Ja du har jo Aarnes Auto, men er usikker på ekspertisen vedr. turbobiler der.
Så har du Taugbøl Bil & Maskin på Kongsvinger.
Prøv å ringe Speedparts noen ganger til...Er vel kortere dit enn til Kongsvinger

Har du 900 eller 9000? Tipper på vakuumlekkasje eller gåen bankesensor.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2004, 17:24

Årnes Auto kan nok SAAB de, men er ikke helt overbevist over de heller altså...

Dette er en OG900. Det var visst ikke bankesensoren da i følge han på SM. Etter hvert høres det faktisk litt ut som om jeg har tenningsbank også, var ikke sånn før. Tenninga skal være justert riktig, men når jeg gir på så "knittrer" det veldig.

Gir snart opp jeg :-x

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 09 nov 2004, 17:38

Hvilken årsmodell? T8 eller T16? har noen forskjellige APC-bokser, vi kan godt teste litt forskjellig en dag om du vil.

Sa han noe om hvordan han hadde testa bankesensoren?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2004, 17:43

Dette er en 85 T16 motor vettu... Hørtes faktisk ut som om han hadde testa bankesensoren, men jeg blei egentlig veldig "snurt" på den mannen og stakk av før han skulle ta betalt.

Hadde kanskje vært en ide å fått testa en annen APC boks ja... Hvor bor du?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 09 nov 2004, 17:46

Bor i nærheten av Årnes! Sender deg tlf.nr på PM, så kan vi finne en dag som passer!
Har du noen meter ekstra spylerslange så kommer nok det godt med og!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 nov 2004, 20:11

Kongerud skrev:Årnes Auto kan nok SAAB de, men er ikke helt overbevist over de heller altså...

Dette er en OG900. Det var visst ikke bankesensoren da i følge han på SM. Etter hvert høres det faktisk litt ut som om jeg har tenningsbank også, var ikke sånn før. Tenninga skal være justert riktig, men når jeg gir på så "knittrer" det veldig.

Gir snart opp jeg :-x
Jau, det er bankesensor på alle bilar som har APC.
Ville ha sjekka at banskkesensoren er dregen til med rett moment, det er alltid greit å ha i orden. Banskesensoren ligg midut under innsuget, det er litt trongt å kome til, mend et går bra med litt tolmod.
M83-M86 skal dragast åt med 14Nm, M87-> skal dragast åt med 20Nm.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 nov 2004, 07:43

Hvis du har en bankelyd i motoren (lagerbank, tenningsbank eller dårlige ventiltrykkere) så påvirker dette bankesensoren slik at du kun kjører på grunnladetrykk.

En annen vanlig feil er at wastegate.staget hopper av. Det sitter et stag fra wastegaten til et spjeld under turboen. Sjekk med et lite speil.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 nov 2004, 16:59

hei du....

har du prøvd å ta av slangen som går ned til wastegaten, for å se om den lader noe bedre da?

skjekk staget på W.G.

skal ikke ladetrykket koble seg ut ved hjep av magnetventilen(?) når du trykker inn bremsen?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 nov 2004, 17:00

Eller hva med å driti i APC boksen å bare kjøpt ei blåkran :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 11 nov 2004, 06:42

Det var mange troere her, trodde det var i kirken man skulle gjøre det jeg! ;-) Jeg får tro litt jeg også da! Og da går jeg for magnetventilen. Jeg har vært borte i det flere ganger at den har vært slakk i ribba, det vil si moden for utskifting. Er langt fra sikker, men om du får lånt deg en som er i orden, så er den i hvertfall lett og bytte. Likeledes er det også med apc-boksen. Saab og elektronikk er ofte et kapittel for seg, så du kan jo prøve å bytte den også og se.

Mvh
Johnny
:razz:
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 nov 2004, 10:59

Når det gjelder magnetventil så har jeg prøvd å bytte den, men den står å "klikker" noe veldig innimellom!!! Samme hvem ventil jeg har, kanskje begge er ødelagt??? Har vel kommet til det at jeg tror mest på APC boksen jeg nå...

Kan noen forklare meg litt mer om dette "blåkran" opplegget??? Veit ikke så veldig mye om det...

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 nov 2004, 21:15

den står å "klikker" noe veldig innimellom!!!
I så fall har nok APC-boksen gått bananas. Gi alle tilhørende kontakter en runde med elektronikkspray (Biltema har en grei en) og hjelper ikke det må du ordne deg en ny boks.
APC-en kjører pulsbreddemodulasjon på ca 12Hz. (Se http://home.no.net/andiha/artikler/adc/koding.htm figur merket PWM). Når APC-en mener at alt er OK er pulsen 100%. Dvs. APC-ventilen får strøm hele tida og wastegateaktuatoren vil ikke kunne åpne. Må trykket reduseres noe slukker den la oss si 10% av syklusen eller 1/12 sek hvert sekund og wastegateaktuatoren åpner litt. Registreres tenningsbank slås i prasis strømmen av,- dvs. 0% puls. Og dette blir jo det samme som å kople fra APC-ventilen og da kjører en på grunnladetrykk :)
Dersom du ikke opplever noen forskjell med APC-ventilen tilkoplet eller frakoplet ligger feilen helt sikkert på APC-boksen eller tilhørende givere:

-Coil / tenningsforsterker (turtall)
-Turbotrykk (potensiometerbasert giver under dashbord) skal være 5-13 ohm ved 0 bar. Er det dårlig kontakt her måler en kanskje 500 ohm og APCen vil tro at tubotrykket er 5 bar eller deromkring...
-Bankesensor (mikrofon boltet til blokka)

Vær forøvrig obs på at fjæra på wastegaten blir slappere med årene og da synker grunnladetrykket. Jeg korrigerte dette (0,2 bar):-x med å korte inn stanga på aktuatoren. Samtidig fikset jeg litt på APC-boksen og wow :D

Og til slutt: Sjekk bremselysene! Om bremselysbryteren er gåen og bremselysene lyser hele tida vil APC-en koples ut og du kjører grunnladetrykk.

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 11 nov 2004, 23:25

Dersom det er en 85 eller eldre skal den i følge bentleymanualen ikke ha apc tilkoblet bremselysbryter (da har den vel heller ikke apc boksen på venstresida foran), hvis den ikke er produsert seint på året. Motoren og turboen satt før i min 900aero og da ladet den kjempefint. Turboen er nesten ny. Problemet er jo her noe sammensatt. Grunnladetrykket er for lavt og det er lite trolig at det har noe med staget på wastegate/aktuator dersom motor og turbo ikke har vært fra hverandre.
Klikkelyden fra MV viser tydelig at apcsystemet ikke virker som det skal. MV klikker i et kjør hvis tenninga er justert på 12grader istedet for 16. Det samme skjer hvis en trekker til bankesensor for hardt (og hvis bremselyskontakten lager krøll dersom denne er tilkoplet apc). Har opplevd alle disse tingene på den bilen jeg har nå.Har også opplevd havari på apcboksen.
De enkleste må vel her være å ta bort apcboksen, og så finne ut hvor grunnladetrykket blir av.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 12 nov 2004, 00:09

Jeg og kameraten min dreiv å stuka akkurat med dette for noen uker tilbake når vi satt inn en 16v turbomotor i 92 modell 2,1 literen hans.

den ville ikke lade mer enn 0,3 tror vi fant ur at det var noe med cruice-controllen hans.. (blinkerarmen.)

blåkran:

du tar av APC boken din. så setter du på denne krana. det du gjør da er at du kobler ut alt som har med trykkvakt og APC osv. denne bruker du bare til å stille ladetrykket med. det som kan vært dritt er at ikke trykket blir satt ned ved tenningsbank. men jeg har menge kamerater som kjører med dette, og det har aldri vært noe problem.

hvordan du kobler det: en slange fra trykksystemet på bilen din.. (vanlig siliconeslange) bare som du setter innpå den ene siden. så setter du slangen til wastegaten din på den andre. så er det bare å skru med en umbraco på blåkrana til ønsket trykk..

[/img]
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar