Feil på lambdaverdi

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Feil på lambdaverdi

Legg inn av BioKen » 27 jun 2010, 16:38

Hadde min flotte NG900 94 2.0T på PKK her om dagen - fikk feil på lambdaverdien. (forøvrig eneste feil på bilen - ikke dårlig det for en 94 modell.) Har en defekt tomgangsmotor som jeg skal bytte før etterkontroll. Det jeg lurer på er om dette kan være grunnen til at lambdaverdien ble feil.

Forøvrig er det notert "verdi 1.57" på punktet for avgass, med kommentar feil lambdaverdi, uten at jeg vet hva verdien burde ligget på da.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Feil på lambdaverdi

Legg inn av Rambraut N1491 » 27 jun 2010, 19:37

Verdien skal ligge på 0.5 eller under.. Eller er det endret til 0.3? Noen andre som husker bedre enn meg?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Samoht
Innlegg: 29
Registrert: 28 jan 2010, 23:02
Navn: Thomas
Bil: 02 Saab 9-5 2.0t
Sted: Gjøvik

Re: Feil på lambdaverdi

Legg inn av Samoht » 27 jun 2010, 21:33

Lamdaverdi skal vel ligge på 1, mener jeg på.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Feil på lambdaverdi

Legg inn av Edward N812 » 28 jun 2010, 06:18

De tilfellene du vil ha "lambdaverdi" = 1 er i de tilfellene lambdaverdien sier noe om det støkiometriske forholdet mellom luft og bensin, og når det er 14,7:1 så har du lambda = 1. Det er jo sant, men det er ikke det som måles på EU-kontroll, verksted gir beng i om bilen din går fett eller magert ;)

Hva dem faktisk måler burde jeg jo vite, men er litt usikker. Det er ikke mengden CO2 a? Uansett så er det slik at jo lavere tall jo bedre, ikke jo nærmere en spesifikk verdi, jo bedre.

Har du trimma bilen din? kjører du med katalysator? finnes det eksoslekkasje noe som helst sted i eksosanlegget ditt? Tror ikke dem måler avgassen din på tomgang, så jeg ville ikke mistenkt tomgangsmotoren først..
Sist redigert av Edward N812 den 28 jun 2010, 15:36, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Re: Feil på lambdaverdi

Legg inn av BioKen » 28 jun 2010, 06:42

Nja ikke vet jeg, det var anmerkning på avgas, med kommentar Lambda +-0.03 avvik fra fabrikantens spesifikasjon. Forhåpentligvis får jeg tatt en etterkontroll med ny tomgangsventil også retter det seg, ellers får jeg spørre de om de kanskje kan være så vennlige å informere om hva de faktisk måler.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Samoht
Innlegg: 29
Registrert: 28 jan 2010, 23:02
Navn: Thomas
Bil: 02 Saab 9-5 2.0t
Sted: Gjøvik

Re: Feil på lambdaverdi

Legg inn av Samoht » 28 jun 2010, 12:24

Normalt er det bare for høy CO-verdi de henger seg opp i. :reading: At målte lambdaverdier avviker, kan komme av ting som falskluft, eksoslekkasje osv, men jeg har vel strengt tatt aldri vært ute for at Lambdaverdien har vært tema på en EU-kontroll.
Man kan jo også se på verdiene som er avlest, og finne ut litt om tingenes tilstand under panseret, om ikke annet bare for moro skyld.

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Re: Feil på lambdaverdi

Legg inn av BioKen » 28 jun 2010, 12:37

Hjelper jo ikke meg så mye da egentlig når det gir en toer-feil på prøva uansett, skal stikke ned på Saab i ettermiddag for å bestillle 4-hjulskontroll og høre hva de har å si om tingene, så får de prøve å lese av lambda en gang til på etterkontroll.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil på lambdaverdi

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jun 2010, 13:09

De måler CO. Grunnen til at denne er for høy er enten defekt katalysator eller feil blanding. Grunnen til det siste kan være dårlig lambdasonde.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Re: Feil på lambdaverdi "LØST"

Legg inn av BioKen » 02 jul 2010, 09:13

Da fikk man endelig fikset det. Byttet lambdasonde, samt fikset en eksoslekkasje i skjøten mellom cat og DP på JT anlegget. Snek seg fint inn under grensen for godkjent avvik.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Svar