hei! har en saab 99 1977 modell som er under oppussing, bilen skal pusses opp i nokså orginal stil, hakke så mye peiling på saab så tenkte jeg skulle høre med rutinerte gutter på saab forumet; D
er det noe deler jeg burde bytte ut til nyere på 99en?(fra f.eks 900 eller 9000)
ser på andre som har pusset opp som bytter radiatorer, bremser, drivknute, setter inn bensinpumpe rett i tanken, osv.
er noe sånt nødvendig eller er alt bra nokk orginalt? skal bruke bilen til litt lengre kjøring i, og ekke så dumt om det er noe forbedringer jeg kunne gjort f.eks for å få den mer lettestartet på vinteren. er ute etter pålitlighet!
kom med tips, blir en tur til høggern snart.
takker til "Andreas N1194" som tipset meg, og solgte meg felger til prosjektet!
saab 99, noe som burde fornyes?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 25
- Registrert: 01 jul 2010, 22:51
- Bil: saab 99, 77
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: saab 99, noe som burde fornyes?
Dersom du ikke skal gjøre en masse ombyggninger, men beholde originalmotor m.m. så er det greit med en generell service. Bytte alt av plugger, stifter, filtre, oljer og væsker. Sjekke at drivreimer er hele og fine. Det samme med diverse slanger. (Bensin, vakum, veivhusventilasjon m.m.)
Dersom du vil ha litt bedre kjøreegenskaper er senkesett og gassdempere et godt tips.
Lykke til med bilen
Sett gjerne inn et bilde eller to
Dersom du vil ha litt bedre kjøreegenskaper er senkesett og gassdempere et godt tips.
Lykke til med bilen

Sett gjerne inn et bilde eller to
"Alt" fra totakt til turbo
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: saab 99, noe som burde fornyes?
Gasstøtdempere er vel den viktigste oppgraderingen, helst sportsgass-.
Ser at det er mange som bygger om til understell og bremser fra og900 M88- med håndbrekket bak. Da får du bedre hjullager, ventilerte skiver fram, krengningsstabilisatorer (standard på turbomodellene, kom også på sugere fom M92) mm. Det er imidlertid litt jobb å bygge om brekket.
En enkel oppgradering er å bytte bakaksel komplett fra en og900 M86-87. Da får du en oppgradert bakaksel (med original boltesirkel) som står helt bent i forhold til karosseriet, og som har lik girvinkel til begge sider. Dette merker du ved en mere konsekvent oppførsel ved litt hard kurvekjøring. 99 og de eldre og900 hadde en liten feilkonstruksjon akkurat på dette punktet, skjev bakstilling og ulik oppførsel i høyre-/venstrekurver.
Ser at det er mange som bygger om til understell og bremser fra og900 M88- med håndbrekket bak. Da får du bedre hjullager, ventilerte skiver fram, krengningsstabilisatorer (standard på turbomodellene, kom også på sugere fom M92) mm. Det er imidlertid litt jobb å bygge om brekket.
En enkel oppgradering er å bytte bakaksel komplett fra en og900 M86-87. Da får du en oppgradert bakaksel (med original boltesirkel) som står helt bent i forhold til karosseriet, og som har lik girvinkel til begge sider. Dette merker du ved en mere konsekvent oppførsel ved litt hard kurvekjøring. 99 og de eldre og900 hadde en liten feilkonstruksjon akkurat på dette punktet, skjev bakstilling og ulik oppførsel i høyre-/venstrekurver.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T