lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 jul 2010, 14:06

Noen som vet om det er flere lengder på disse er ute etter lengde på en komplett axel
Kan indre ledd trekkes ut av lager?
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Eirik N396 » 25 jul 2010, 15:05

Det er forskjell på lengden på høyre og venstre side, men jeg tror ikke det skiller noe på lengden på ulike årsmodeller :) Drivakslingen kan trekkes rett ut av medbringerne på girkassen om du løsner mansjettene først. Husk at drivakslinger og tripoder/medbringere ble endret i 1988(?), så jeg regner med du har den gamle typen.

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 jul 2010, 15:25

Hei mansjetten har løsnet og ved belastning hopper tripod lager over medbringeren,har axlingen forkjøvet seg sideveis kan den dyttes på plass igjen ?
det er en 87 mod

mh

roar
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av na_X » 25 jul 2010, 16:23

Er det slik at tripoden faller ut av medbringeren? Virker som du kanskje har et motorfeste da muligens som skulle vært byttet også? Det er forskjellige lengder på venstre og høyre side (den ene har et lite ledd) og skillet på de store og små medbringerne og tripodene er muligens i 87 (har hatt 2 girkasser fra 87, der det har vært både store og små medbringere).
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 jul 2010, 16:57

Dette er på h side ene lager på trioden er gåent ser ikke ut som det er noe galt med motorfestene.
drivakselen har forskjøvet seg mot hjullager slik at lager står helt ute på medbringer derfor hopper det over ved belastning

vil bytte hele drivaxslen på h side har alle samme lengde eller går det på modell ?
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av na_X » 25 jul 2010, 18:12

Lengden er nok den samme for alle 900 på drivakselen, bare pass på at du får rett størrelse på tripod.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jul 2010, 18:20

Er ikke gåene motorfester som gjør at den hopper ut, da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 jul 2010, 18:39

Siden et av de tre lagrene i tripoden er vekk regner jeg med at axlingen har blitt presset ut mot hjulager som igjen har ført til at låsering på ytre drivkledd har hoppet forbi sporet slk at axlingen nå står helt ute av medbringeren å ikke kommer i inngrep.
kan ikke se at det er noe feil med motor fester.

roar
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Vangen N622 » 25 jul 2010, 20:04

Det er forskjell i lengdene på akslingene. Har 10 stykker liggende, og de fleste har forskjellige lengder. Både de til høyre og venstre. Men det skal sies at det kan hende at noen fra Saab 99 har blandet seg inn.
Saab er livet! :)

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 jul 2010, 20:10

vet ikke om dette er rett men alle 900 til og med 1987 med hånbrekk foran er vel like hvis det er fra en motor med 8 ventiler og turbo
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 26 jul 2010, 22:33

Jeg hadde en sort 2d 900t8 med samme problem,kjørte jeg over en fartsdump får fort spratt drivakselen ut fra medbringeren.Fant vel egentlig aldrig ut hva som var grunnen til det.


Mvh Kenneth
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: lengde drivaxel og 900 t8 1987 mod

Legg inn av og900turbo » 04 aug 2010, 16:11

Kan drivakselen av en eller annen grunn ha kommet forbi låsringen i den yttre drivknuten og for langt inn i ytterknuten? Da vil jo akselen bli for kort. Prøv å dra akselen ut av den yttre knuten. Normalt skal du kjenne litt slakk når du beveger akselen ut og inn av knuten. Jeg har hatt den oppfatning at det er låsringen som slår mot sporet i akselen. Men det kan jo også være klaring i kulebanene som gir slakken....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar