Startproblemer 9000 turbo 91

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tjomsi
Innlegg: 10
Registrert: 29 apr 2010, 13:37

Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Tjomsi » 31 jul 2010, 13:23

Hei.

Bilen min starter helt fint når den er kald, men hvis jeg kjører en liten tur, 5 min. eller mer, og stopper bilen, må jeg bruke 10-20 ganger for å få den igang igjen. Hvis bilen står noen timer starter den på første forsøk igjen. Bensinpumpen på bilen er nettopp byttet, men problemene er verre nå enn før den ble byttet.
Når jeg vrir rundt nøkkelen tenner det nesten ganske ofte, men så kommer det en summelyd så må jeg vri om på nytt.

Har noen her noen idé om hva det kan være for noe som gjør dette? Har blitt veldig irriterende etterhvert nå, etter at det begynte for et halvt år siden har det stadig blitt verre, og jeg frykter at det ikke starter med varm motor i det hele tatt til slutt.

På forhånd takk for all hjelp! :worship:

Tjomsi
Innlegg: 10
Registrert: 29 apr 2010, 13:37

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Tjomsi » 04 aug 2010, 19:49

opp

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Ingvar N629 » 04 aug 2010, 20:09

Den beskrivelsen er jo ganske tynn, men det KAN være en dyse som lekker, er den bedre om vinteren? Når du ikke får start, kan du jo skru ut pluggene og se om de er våte, og legg merke til fargen på dem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tjomsi
Innlegg: 10
Registrert: 29 apr 2010, 13:37

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Tjomsi » 05 aug 2010, 15:25

Allright, skal gjøre det.
Den er ikke merkbart bedre om vinteren, men det kan hende, siden det har blitt verre og verre i vår og sommer, men jeg brukte bilen lite iløpet av vinteren.

Hva skal jeg beskrive for gjøre det lettere å tolke hva som er feilen?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Ingvar N629 » 05 aug 2010, 18:46

Tja, har du gjort noe feilsøking på den, har du DI-tenning eller den gammeldagse fordeleren, har bilen gått langt, har det vært gjort forsøk på å bytte noe deler, har det vært gjort andre arbeider på bilen omtrent da dette startet osv
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tjomsi
Innlegg: 10
Registrert: 29 apr 2010, 13:37

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Tjomsi » 06 aug 2010, 02:20

Ingvar N629 skrev:Tja, har du gjort noe feilsøking på den, har du DI-tenning eller den gammeldagse fordeleren, har bilen gått langt, har det vært gjort forsøk på å bytte noe deler, har det vært gjort andre arbeider på bilen omtrent da dette startet osv
jeg ser at min forklaring bærer preg av mangler nå, og foreløpig kan jeg kun svare på noe av det du spør om; om det har skjedd pga. arbeid ellers på bilen, det har det nok ikke (kan en løs jording være skyld i problemet tror dere? Isåfall må jeg ned og skru litt). Jeg har ikke byttet noen deler utenom bremseklosser og et bremserør. Bilen har gått 210k, speedometeret har også vært av og på samtidig som starten har blitt tregere, men vet ikke om dette har noen sammenheng ( mest sannsynelig ikke?).

Jeg skal prøve å finne ut mer så det blir litt lettere for dere å hjelpe :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2010, 19:34

Jordproblem kan jo lage mye kødd... men begynn med å skru ut pluggene og se på dem etter et mislykket startforsøk.

Du svarte ikke på om det er DI eller fordeler?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tjomsi
Innlegg: 10
Registrert: 29 apr 2010, 13:37

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Tjomsi » 08 aug 2010, 14:46

jeg vet ikke, skal finne det ut asap!

Tjomsi
Innlegg: 10
Registrert: 29 apr 2010, 13:37

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Tjomsi » 10 aug 2010, 00:47

hva gjør vi hvis pluggene er våte? bytter de ut?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Startproblemer 9000 turbo 91

Legg inn av Trond N47 » 10 aug 2010, 01:28

Det hjelper trolig ikke på problemet, men nye plugger er alltid greit å ha. Her er 3 konkrete ting du må komme tilbake med:
DI-kassett sitter på toppen av motoren og er rød. Denne må av for å bytte plugger. Alle turbomodeller fom. 1989 hadde DI så du har sikkert det. Pass på at du alltid har DI-kassetten stående riktig vei når den tas ut. Kjør alltid med NGK-plugger, alt annet blir bare prakk. Med DI skal du ha såkalte R-plugger med resistor, trolig NGK BCPR7 ES-11 (hvis du har 2,3 l).

Sjekk om du har 2,3 eller 2,0, dette står også på motorens toppdeksel. Har du en 2,3T så kan den ha TCS (antispinn), i såfall er gasspjeldet vacuumstyrt og har et pent plastdeksel, du har også TCS varsellampe som lyser før start. Dette må vi vite for å kunne hjelpe deg mer konkret.

Løse jordinger SKAL alltid festes, de er aldri bare til pynt. De vanligste årsakene til at 9k ikke varmstarter er feil med temperaturmåler i innsuget eller periodisk feil på veivakselgiveren. Et SAAB-verksted kan hjelpe deg med å lese ut feilkoder for å finne feilen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar