D?rlig n?rlys

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HaakonEF
Innlegg: 16
Registrert: 03 mai 2004, 01:00
Sted: Sætre

Dårlig nærlys

Legg inn av HaakonEF » 16 nov 2004, 19:11

Her ute i mørkeste skauen hvor vi bor er det jo greit å se noe på kvelden. Problemet er jo ikke fjernlys, da ser man jo greit, men når man må blende ned med møtende trafikk og en nisse med xenonlys bak blir det skygge fra bilen min foran meg.. :? I høstregn er dette litt guffent.
Går det an å bytte innsatsen i lyktene til noe bedre eller er det andre som har noen fornuftige forslag. Regner med at dette ikke bare gjelder min bil, men de fleste med litt eldre biler.
Saab 9000 CD '89 (x)
Ufrivillig og sansynligvis midlertidig uten Saab

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 nov 2004, 20:26

Du har to-tre ting som er enkle å sjekke/utføre:

1. Kva er spenninga fram til lysa dine?
2. Kjøp andre pærer. Er sjølv godt fornøgd med GE Megalight +60% eller .no slikt. har du ein Clas Ohlson butikk i nærheita kostar dei rundt 70-80:- NOK/par der. Kan anbefalast til bilar som skal ha H4.
3. Få deg ein skikkelig lysrigg... :) (hjelp foressten ikkje so mykje på nærlys kom eg på no... :lol: )

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 16 nov 2004, 20:35

Kan gå dårlig med reflektor og kontakt hvis du setter i sterkere pærer :shock:
SAAB SAAB SAAB

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 nov 2004, 20:50

9000tic skrev:Kan gå dårlig med reflektor og kontakt hvis du setter i sterkere pærer :shock:
Desse pærene eg snakkar om er 60/55W som det står på øskja, soi du brenn neppe nokon reflektor med desse pærene. I tilfelle hadde det nok gått like dårlig med vanlig pærer også.

Men ellers bør du ha skikkelig el.nett og reflektrorar som 9000tic skriv om en skal driste seg tl å sette i sterkare pærer enn dette, fks. dei som har 1000-meterar og set i 100W pærer bør absolutt ha egna utstyr til dette. Er ikkje akkurat ein ide med lykteglas og lykt i plast heller med slike pærer... ;)

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 16 nov 2004, 21:15

Det å bytte reflektorene i frontlyktene kan ha enorm effekt. Jeg måtte gjøre det på min bil for å få den gjennom PKK. Da så det ut som om den andre lykta hadde slukna... :oops:

Lysforsterker (kabelsett + et par reléer) får du kjøpt på Biltema for 189,-.
Trur disse må suppleres med sterkere pærer, men synes å huske en artikkel i Motor som anbefalte disse.
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Turbo900

Kjørelys

Legg inn av Turbo900 » 16 nov 2004, 22:16

Utifra ditt Nick har du muligens en OG900 ....?

Da kan det muligens være en ide og få front ruta slipt......?

Den spesielle utformingen gjør front vinduet utsatt

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 16 nov 2004, 23:09

Hei HaakonEF! Har muligens noen råd til deg. Jeg har selv erfart at gamle reflektorer blir dårlige. Bare å bytte! Det går ikke å tørke av dem, blir bare verre. Men det går fint å bytte bare reflektor dersom resten(glass, pakning og lyktehus)er OK.Vask glasset med såpe og vann i samme slengen! Fikk sjokk når jeg byttet ene reflektoren på min 2.3i `90! Bytt pærer! Prøv de Hjelle nevnte, eller kjøp Osram Silverstar. De har helt hvitt lys og er meget bra, synes jeg. IKKE prøv pærer over 60watt. Det vil ødelegge reflektoren over tid. Har du bra ladespenning? Har du vasket ruta godt på innsiden? Hvis ikke kan det bli en film der som sprer lyset, dette er værst i sterkt motlys.... Masse å prøve, men jeg trur du ender opp med to nye reflektorer og to nye pærer... Lykke til, og hold oss underrettet :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

HaakonEF
Innlegg: 16
Registrert: 03 mai 2004, 01:00
Sted: Sætre

Legg inn av HaakonEF » 17 nov 2004, 09:54

Hei
Her kom det mange gode råd! Jeg prøver litt ut og melder tilbake.
Forløpig takk for hjelpen ! :D
Saab 9000 CD '89 (x)
Ufrivillig og sansynligvis midlertidig uten Saab

Gjest

Legg inn av Gjest » 17 nov 2004, 10:09

Reflektorene og glassene på CD holder ikke så lenge, bør byttes ca hvert 5. år. litt over 1000 lappen på speedparts for komplett lyskaster. Enorm forskjell. Og superpærer er bra, jeg har prøvd 10 forskjellige typer og funnet ut at GE super blue gir det beste lyset. Ikke mest lys, men desidert mest lys der det er viktigst, langt oppe mot lyskanten.

Ellers skal jeg prøve å få tak i UV pærer til noen av 1000 metrene mine. UV pærene kan brukes sammen nærlyset og reflekterer synlig lys når det treffer dyrepels og klær. Dette ble testet ut på SAABs 9000 Ecosport i 92, men markedet forsto ikke fordelene med det. Tenk deg en mørk veg med møtende trafikk - og så kommer det plutselig en lysende elg fra veggrøfta!!!

Det finnes også ombygningssett til Xenonlys, lettest å få tak i til biler med separate fjærnlys. Biltema har sett som ikke er E-godkjent til 3500 kr.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 17 nov 2004, 10:15

Det var meg ja, nå også innlogget.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
JP
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av JP » 17 nov 2004, 14:50

Prøv å bytt reflektor. Grøftlys hjelper, gjorde hvertfall undrer på min 900 sammen med to Bosch 1000metere :wink:

Er "lys" sjef i gata nå ja :D
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" :D
Saab 900 giriffin

Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

HaakonEF
Innlegg: 16
Registrert: 03 mai 2004, 01:00
Sted: Sætre

Legg inn av HaakonEF » 18 nov 2004, 14:46

Da har jeg byttet til GE Megalight +60%, og det ser ut som det hjalp en del, (nå kom det jo snø igår også, men det ble hvitere lys enn før).
Bytter nok begge lyktene etterhvert, de har vel gjort sitt etter nesten 300K.. :)
Til JP: trodde ikke det var lov å kjøre med grøftlys sammen med nærlys?
Jeg mener jeg så et sted at "onkel" var blitt riktig så hissig på dette ??
Saab 9000 CD '89 (x)
Ufrivillig og sansynligvis midlertidig uten Saab

Brukeravatar
JP
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av JP » 18 nov 2004, 15:04

Er lov til å kjøre med begge deler, hvis man kjører under 30km/t på svingete vei og det skal være tåke/dårlig sikt.... :x
Jeg bruker som regel begge deler(ikke i byen bare når det er mørkt), ble stoppet en gang men da var det et veldig hyggelig politi mann som syntes det var veldig tøft! Slapp unna, men ble litt mer varsom på bruken jah! :D :wink:
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" :D
Saab 900 giriffin

Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 nov 2004, 01:08

På 9000 med CD-fronten så bør man sørge for bedre jording til lyktene, den er utrolig dårlig. Det hjelper nesten ikke å sette inn kraftigere pærer uten å gjøre noe med dette.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

macgeier

Legg inn av macgeier » 24 nov 2004, 10:17

Var helt utslitt tidliger i høst etter en laang tur i indre strøk uten sælig mye gatelys, regnvær og høstmørket gjorde det til et H****** å møte andre biler :-x :cry:
Satte dagen etter inn GE Megalight +60% det hjalp, MEN problemet er slitt frontrute, mye reflekser i den :cry: Har tross alt kjørt 200.000km siden jeg byttet sist, så det er vel ikke unaturlig at den må byttes på nytt.

Test - vask ruten skikkelig (innvendig og utvendig), kjør i høstmørket, hvis det er ubehagelig å møte biler, prøv å kikke ut via feltet der viskerbladene ikke treffer, hvis dette er "en helt annen verden" så er ny frontrute det som virkelig hjelper :razz:

Svar