Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
talladegaturbo
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 98
- Registrert: 01 mai 2006, 09:37
- Sted: Hammerfest
Legg inn
av talladegaturbo » 28 aug 2010, 14:26
Jeg lurer på om noen her inne kjenner til kvaliteten på automatgirkassene som ble levert i og900? Vurderer så smått en 91 mod 900i med automatgir, men jeg har aldri hørt noe om disse girkassene. Det er vel ganske sjeldent disse bilene ble kjøpt med automat, men om noen har hatt en slik setter jeg pris på tilbakemelding på hvordan disse er.
Regner med det koster skjorta om girkassen ryker og bilen i seg selv er ikke akkurat verdt så mye
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2026
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 28 aug 2010, 14:55
Har hatt et par stykker. De tidlige uten oljekjølere tålte ikke ekstrabelastning i form av mye kjøring med tung henger m.m.
Senere kom de vel med oljekjøler som std. Har vært borte i både T8 og i med automat. Sistnevnte gikk over 400.000,men om det hadde vært noe bytte av kasse vet jeg ikke. Alltid greit med jevnte oljeskift på kassa også.
"Alt" fra totakt til turbo
-
og900turbo
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 31 aug 2010, 18:33
Det gikk mye bensin på 77-mod. 99 GLE-en med automat (og oljekjøler
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
) som jeg hadde. Fra 1 liter på langkjøring til 1,5 liter i byen vinterstid. Den var treg i aksen, men kjørte mykt og fint. På amerikanske fora får automaten strykkarakter. Skift til manuell, er gjennomgangstonen der. Jeg foretrekker også manuelle kasser nå
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681