Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
Moderator: Moderatorer
Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
Har gått til innkjøp av en Saab 9-5 2.0t SE
Noen merkeligheter jeg lurer på om noen her inne kjenner til?
Når jeg slår av stereoen og låser bilen, så slår stereoen seg på igjen etter noen minutter?
Er også en klakke lyd, høres ut som noe er løst utenfor motoren på passasjersiden rett rundt torpedoveggen. Lyden kommer å går, any ideas?
Takker på forhånd!
Noen merkeligheter jeg lurer på om noen her inne kjenner til?
Når jeg slår av stereoen og låser bilen, så slår stereoen seg på igjen etter noen minutter?
Er også en klakke lyd, høres ut som noe er løst utenfor motoren på passasjersiden rett rundt torpedoveggen. Lyden kommer å går, any ideas?
Takker på forhånd!
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2027
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
Radioen har jeg ikke noen tips om.
Lyder kan jo ha mange årsaker, men et tips er at den kan ha noe å gjøre med mulitreim og løpehjul.
De ligger på den siden av motoren.
Gratulerer med "ny" Saab. Hvilken årsmodell er det?
Lyder kan jo ha mange årsaker, men et tips er at den kan ha noe å gjøre med mulitreim og løpehjul.
De ligger på den siden av motoren.
Gratulerer med "ny" Saab. Hvilken årsmodell er det?
"Alt" fra totakt til turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
ser ut som du har oppgradert veivhusventilasjon, hvilken versjon vet jeg ikke..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
Du har den siste type oppgradering påp veivhusventilasjon...så den er i orden..
Klakke lyden kan jo være noe enkelt i forstillingen som er slakk.løftre opp bilen hvis mulighet og trekk over alle skruer og muttre i forstilling.Traversen foran har en tendens til og lage lyd hvis bolter er løse
Klakke lyden kan jo være noe enkelt i forstillingen som er slakk.løftre opp bilen hvis mulighet og trekk over alle skruer og muttre i forstilling.Traversen foran har en tendens til og lage lyd hvis bolter er løse
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
Tuuusen takk for svar!
Var rett før jeg bestilte nyeste type veivhusventilasjon for å være heeeelt sikker. Er pisseredd ras på disse motorene. Min far har en 9-5 som havarerte rundt 60.000km med hyppige olje skift. Men va er det som skiller den nye siste fra de forrige utgavene av veivhusventilasjon?
Angående "klakke" lyden så kommer den når bilen står i ro, virker som noe er løst, høres virkelig ikke ut som om lyden kommer fra motoren, virker også som lyden ikke øker med motorens turtall.
Hvor er intercooleren plassert på denne modellen?
Skal ta av bunnpannen i morgen for å sjekke om det er oilsludge og generelt tilstand. Mange uengiheter om hvor lett det er å ta av bunnpannen her inne. Noen som kjenner til hvordan det er på 2.0 1999 mod automat? Hva trenger jeg i tilleg til pakning for bunnpanen. Pakning til downpipe? papir eller flytente?
Var rett før jeg bestilte nyeste type veivhusventilasjon for å være heeeelt sikker. Er pisseredd ras på disse motorene. Min far har en 9-5 som havarerte rundt 60.000km med hyppige olje skift. Men va er det som skiller den nye siste fra de forrige utgavene av veivhusventilasjon?
Angående "klakke" lyden så kommer den når bilen står i ro, virker som noe er løst, høres virkelig ikke ut som om lyden kommer fra motoren, virker også som lyden ikke øker med motorens turtall.
Hvor er intercooleren plassert på denne modellen?
Skal ta av bunnpannen i morgen for å sjekke om det er oilsludge og generelt tilstand. Mange uengiheter om hvor lett det er å ta av bunnpannen her inne. Noen som kjenner til hvordan det er på 2.0 1999 mod automat? Hva trenger jeg i tilleg til pakning for bunnpanen. Pakning til downpipe? papir eller flytente?
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
IC er fremst av radiatorene
lenge siden jeg tok av turbo, men mener å huske at det sitter en liten stålpakkning der...
klakkelyden kan jo også være fra motorfester.... har du sjekket det under batteriet og foran på girkassen??
kan jo som en over sier, være subframen, tviler litt men... greit å skjekke... ta en titt på link armene fra stabstaget og kuleledd på bærebruer
lenge siden jeg tok av turbo, men mener å huske at det sitter en liten stålpakkning der...
klakkelyden kan jo også være fra motorfester.... har du sjekket det under batteriet og foran på girkassen??
kan jo som en over sier, være subframen, tviler litt men... greit å skjekke... ta en titt på link armene fra stabstaget og kuleledd på bærebruer
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
-mener på att hvis du har en slange tilkoblet påfyllingsrøret så har du nyeste versjon veivhusvent..
intercooleren er plassert mellom radiator og kondensor..
eneste du trenger til å for å ta ned bunnpannen er pakning på tube til bunnpanna, og kan være greit å bytte ut o-ringen til oljepickupen.. er ikke pakning mellom turbo og dp..
intercooleren er plassert mellom radiator og kondensor..
eneste du trenger til å for å ta ned bunnpannen er pakning på tube til bunnpanna, og kan være greit å bytte ut o-ringen til oljepickupen.. er ikke pakning mellom turbo og dp..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
du har så rett så rett.... husket feil med en gang... kan jo være fordi kondensatoren min ikke har vært der på to årPaul N1176 skrev: intercooleren er plassert mellom radiator og kondensor..
(kondensator= kjøler til ac)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
Min første post var ltit dårlig beskrevet... Lyden kommer alstå når bilen står i ro og kjørrer for den slags skyld, så da er vel alt av stag å slikt å utelukke.
Ang demontering av bunnpannen så skal det sies at jeg har skrudd en god del i bil men har svært lite kjennskap til oljepickup og oljesil. Men regner med dette forklarer seg selv når jeg demonterer ?
Har også sittet og bladd side etter side gjennom den enormt store filter tråden men jeg kommer ikke til noen eldelig konklusjon. Kan noen komme med en for meg? Eneste av mitt kriterie er at filteret må være av god kvalitet og kunne handles på, bilxtra, saab, mekonomen eller lignende så jeg får tak i det i morgen. Noen forlsag?
Er det andre ting jeg burde/kunne sjekket når jeg har av bunnpannen, f.eks kamkjede? evnt hvordan?
Takker for alle svar, skal ta med kameraet når jeg demonter bunnpannen, blir spennede å se
Ang demontering av bunnpannen så skal det sies at jeg har skrudd en god del i bil men har svært lite kjennskap til oljepickup og oljesil. Men regner med dette forklarer seg selv når jeg demonterer ?
Har også sittet og bladd side etter side gjennom den enormt store filter tråden men jeg kommer ikke til noen eldelig konklusjon. Kan noen komme med en for meg? Eneste av mitt kriterie er at filteret må være av god kvalitet og kunne handles på, bilxtra, saab, mekonomen eller lignende så jeg får tak i det i morgen. Noen forlsag?
Er det andre ting jeg burde/kunne sjekket når jeg har av bunnpannen, f.eks kamkjede? evnt hvordan?
Takker for alle svar, skal ta med kameraet når jeg demonter bunnpannen, blir spennede å se
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
for å måle strammeren, så må du først skru ut en liten skru på toppen av strammeren (12mm hode?), så kan du skru ut selve strammeren , husker ikke helt men tror det var 26 eller 27 mm.. strammeren sitter i bakant på toppen...
når det gjelder oljefilter, så tror jeg du bare skal lage deg en egen oppfatning, finnes sikkert like mange meninger som forumbrukere, jeg for min del bruker ett fra KN, som er en del større, husker ikke delenr på det i farten.. men mener att du ikke kan bruke dette filteret uten oljefilteradapter, pga plasering av oringen på filteret..
når det gjelder oljefilter, så tror jeg du bare skal lage deg en egen oppfatning, finnes sikkert like mange meninger som forumbrukere, jeg for min del bruker ett fra KN, som er en del større, husker ikke delenr på det i farten.. men mener att du ikke kan bruke dette filteret uten oljefilteradapter, pga plasering av oringen på filteret..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
eneste jeg kan tenke meg da er varmeapperatet ditt... et tannhjul som hopper over eller noe slikt.... siden du har en klikkelyd når bilen står...joggvald skrev:Min første post var ltit dårlig beskrevet... Lyden kommer alstå når bilen står i ro og kjørrer
edit: med motoren i gang eller tenning på regner jeg med...?
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
Re: Stolt ny eier av saab 9-5 2.0T Med noen få spørsmål!
med motor iigang tening på, tenning av og vifte på ingen lyd :S