9-5 Automatgear "reset"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av thrust_vectoring » 12 okt 2010, 14:05

Har en automatkasse som er litt "kvass" i gearbytte noen ganger. (ved vanlig kjøring)
Sjekket litt rundt og fannt ut at gearkassen på disse bilene har en "tilvenningsfunksjon".
Ved å la bilen stå over natten uten strøm ville denne bli nullstillt og tilpasse seg på nytt etter hvordan
jeg kjører.

Noen som kan bekrefte dette. Noen som har erfaringer?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2010, 16:50

Er bilen trimmet? Dersom styreboksen er programmert slik at motoren yter et høyere moment enn styreboksen tror, vil ikke motorens moment tas ned tilstrekkelig ved giring, og giringene vil da bli harde.

Ifølge verkstedboka er styreenheten til girkassa (TCM) i kassa adaptiv først og fremst etter kassas slitasje for å gire mykt. Denne adapsjonen lar seg ikke nulle ut ved å gjøre boksen strømløs, det må gjøres med Tech 2. TCM må resettes dersom girkassa byttes ut. Dersom TCM byttes ut så må den nye enheten også programmeres for riktig motorvariant.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av thrust_vectoring » 12 okt 2010, 18:02

takk for svar.

Bilen er trimmet ja. Kan da denne TCM`n stilles/programmeres slik at passer bedre til økt moment?
Eks, om bilen trimmes fra orginal program og gearkassen er satt i forhold til dette, kan en gjøre endringer på denne programvaren?

Dette er ikke noe problem for meg når jeg kjører, men tenker mer på helsen/levetiden til selve kassen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2010, 18:32

Evt omprogrammering bør da gjøres i motorstyringens software, slik at momentet der blir riktig. Hvis det er der problemet ligger, da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab9-5 2,3t 1999
Innlegg: 11
Registrert: 28 jun 2010, 18:48

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av saab9-5 2,3t 1999 » 12 okt 2010, 18:34

hallais,var ute og kjørte her i formiddag,så kom det plutselig opp CHECK GEARBOX?? noen som vet hva som kan være galt??
er det bare til å resette eller?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 okt 2010, 18:46

saab9-5 2,3t 1999 skrev:hallais,var ute og kjørte her i formiddag,så kom det plutselig opp CHECK GEARBOX?? noen som vet hva som kan være galt??
er det bare til å resette eller?
Det er ikke bare å resette, nei.
Du må gå til merkeverksted med en gang!
Der får du lest ut feilkoden fra girkassen,
så vil verkstedet anbefale en løsning.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

saab9-5 2,3t 1999
Innlegg: 11
Registrert: 28 jun 2010, 18:48

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av saab9-5 2,3t 1999 » 12 okt 2010, 18:56

aiaiai,jaja,får vell jer d .får kje håpa det han vær så galt.men hva koster det for ein (ny) kasse ??

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 okt 2010, 19:02

saab9-5 2,3t 1999 skrev:aiaiai,jaja,får vell jer d .får kje håpa det han vær så galt.men hva koster det for ein (ny) kasse ??
Ny er kassene dyre, men se her:
http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod ... ilkod=4024
Du kan bruke firetrinns girkasser fra årsmodell 98 til 01.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av thrust_vectoring » 12 okt 2010, 20:06

Ingvar N629 skrev:Evt omprogrammering bør da gjøres i motorstyringens software, slik at momentet der blir riktig. Hvis det er der problemet ligger, da.

Så kan en gjøre dette selv? Kan en skaffe device som programmerer til OBDII, ikke bare leser og tilbakestiller feilkoder o.l ?
Lukter at svaret kansje blir < inn til aut. verksted....> :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 okt 2010, 20:31

thrust_vectoring skrev: Lukter at svaret kansje blir < inn til aut. verksted....> :)
Ja.

Eller dersom du er kyndig nok finnes det programmer på nettet som lar deg programmere
t7-boksen din. Da vil du også trenge en canbus-adapter og mot nok til å sette i gang. :)
Det er lett å ødelegge bilen på det der om du ikke vet hva du holder på med.

Så merkeverkstedet neste, ja. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2010, 20:34

Nei det kan du ikke gjøre selv, og det kan heller ikke et Saabverksted med mindre du kjøper ny trim der. Saabverkstedene aner ikke hvordan sw fungerer eller hvordan de skal endre denne. Dersom, understreker dersom, det er feilaktig momentangivelse i styreboksen som er grunnen til harde girskift, så må du rett og slett bytte trim til en type der dette er gjort riktig.

Men det kan jo være verdt et forsøk å høre med verkstedet om det kan være andre grunner til dette, kanskje et oljeskift? Hvordan oppfører den seg med original software, har du mulighet til å prøve det?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av thrust_vectoring » 12 okt 2010, 21:01

tror ikke det er noe jeg kommer til å stresse med. Kassen skifter veldig bra, men legger liksom merke til et par ganger at den hugger litt inn i neste gear. Har kjørt litt uten trim også, kjenner ikke så mye til det da. Men går da også litt lavere på turtall.

Men, bilen går så det kviner den. Tror nok jeg bare lar det være. Dette var kun med tanke på muligens å forlenge levetiden på kassen litt. Men, får bare kjøre med måte og ta vare på den.

Driver endel med programmering av styreenheter og sensorer på jobb, derfor jeg tenkte kansje dette lot seg gjøre selv.
Siden jeg ble tipset at en kunne "nullstille" kassen av en, så tenkte jeg det var gjerne en ting å vurdere.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 okt 2010, 21:34

Det er mulig å gjøre dette selv, med de rette verktøyene.
Å si noe annet er løgn.
Jeg er ikke selv i besittelse av nevnte program, men jeg vet navnet, og jeg har selv sett dette i sving.
Du trenger i tillegg til nevnte program en canbusadapter, som jeg tidligere har nevnt.
thrust_vectoring, jeg sender deg en pm med linker, så slipper du å lure lenger.

Er det flere som lurer på noe, så sender jeg gladelig all informasjon tilgjengelig på pm. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av Ingvar N629 » 13 okt 2010, 08:06

For all del, det er jo mulig, men man skal jo også vite godt hva man holder på med, så det er ikke noe jeg vil anbefale folk jeg ikke kjenner på denne type forum! Og det er jo ikke sikkert det er der feilen ligger heller! En annen sak; nå vet jeg ikke hva slags trimboks det er snakk om, men ofte er jo disse også kryptert på en eller annen måte. Noen måter å kryptere på er relativt enkle å omgå, andre er det ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: 9-5 Automatgear "reset"

Legg inn av ottorasmussen N242 » 13 okt 2010, 12:51

Thrust_vectoring har bsr stage1.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar