Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ro-ien
Innlegg: 17
Registrert: 23 mai 2010, 14:37
Medlemsnummer: N1959
Navn: Roar M. Andersen
Bil: SAAB 900 Aero Cab 1990
Sted: Stangeland på Sandnes

Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av Ro-ien » 15 okt 2010, 14:34

Har en gammel Saab 900 Aero fra 1990 som jeg skal skifte girkasse på. Girkassen er endelig på vei, men i mellomtiden har jeg flyttet, og nå finner jeg ikke Bentley-håndboka mi. Typisk... Det jeg lurer på er hva jeg trenger annet enn de vanlige pakningene og girolje (+ motorolje og kjølevæske siden motoren må ut). Det er jo en slags lim som skal på "flensen" mellom girkasse og motorblokk? Heter den noe med "Blue"??? Er jommen ikke sikker, er det noen andre her på forumet som vet noe om det?

Mvh
Ro-ien

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av turboTruls N263 » 15 okt 2010, 14:47

Pleier å bruke Saab,s røde kakepynt på stålpakningen mellom blokk og kasse. Du trenger Saab,s avlastingverktøy for trykkplate(evnt bremserør), lufteverktøy, bremsevæske, stålplate el.lign. med 8-10mm hull til å trekke ut lamellaksling.
Kommer ikke på mer da
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Ro-ien
Innlegg: 17
Registrert: 23 mai 2010, 14:37
Medlemsnummer: N1959
Navn: Roar M. Andersen
Bil: SAAB 900 Aero Cab 1990
Sted: Stangeland på Sandnes

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av Ro-ien » 15 okt 2010, 15:13

Takker, Turbotruls! Det var et turboraskt svar! Glemte helt ut bremsene - man trenger jo de når man skal parkere :P Neida, helt ærlig, det er jo noe av det viktigste på bilen! Det andre kommer nok oxo godt med, tenkte å følge boka slavisk når jeg finner den en gang i løpet av helga, så hvis jeg har bruk for det satser jeg på å få laget noen hjelpeverktøy på jobb på mandag til motoren skal ut :D

Ro-ien
Innlegg: 17
Registrert: 23 mai 2010, 14:37
Medlemsnummer: N1959
Navn: Roar M. Andersen
Bil: SAAB 900 Aero Cab 1990
Sted: Stangeland på Sandnes

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av Ro-ien » 15 okt 2010, 15:28

Må bare si at jeg er mega-glad for å være i dette forumet! Alltid noen som kan hjelpe når jeg støter på utfordringer! =D>
Peace Out!!!

Takknemlig hilsen
Ro-ien

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av Eirik N396 » 15 okt 2010, 16:10

Du får si fra om du står fast med noe da, vi er en gjeng i Sandnes som har skrudd litt 900 før :)
Lykke til!

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av turboTruls N263 » 15 okt 2010, 16:23

Avlastingsklosser for øvrebærearmer er også nydelig å ha. F .eks 4 stk 10cm biter 30*48 lekter funker også.
Dette koster deg mye merarbeid om de ikke ligges inn. Det gjør det lettere å få tripodene inn i medbringerne. Samt å få nedre endeledd inn i bærearm igjen.
Tok med bremsevæske ettersom klutsj kan være grei å lufte etter demontering. :roll:
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av Andreas N1194 » 18 okt 2010, 09:51

Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykket ;) Ellers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..

Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av turboTruls N263 » 18 okt 2010, 16:55

Andreas N1194 skrev:Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykket ;) Ellers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..

Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser ;)
Noe må man avlaste med ja, som nevnt tidligere.
Det orginale verktøyet kostet 37.- sist jeg kjøpte det. Ser ikke da vitsen i lage det selv :roll: .
Vet ikke hva en lengde med bremserør koster, Er hvertfall enklest med den orginale da den holder formen før og etter bruk.
Og du er sikret å få alle fjørene tilstrekkelig innpresset. Samt at fingrene osv løper en langt mindre risiko om noe skulle gå galt :evil:
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?

Legg inn av Andreas N1194 » 18 okt 2010, 17:29

turboTruls N263 skrev:
Andreas N1194 skrev:Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykket ;) Ellers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..

Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser ;)
Noe må man avlaste med ja, som nevnt tidligere.
Det orginale verktøyet kostet 37.- sist jeg kjøpte det. Ser ikke da vitsen i lage det selv :roll: .
Vet ikke hva en lengde med bremserør koster, Er hvertfall enklest med den orginale da den holder formen før og etter bruk.
Og du er sikret å få alle fjørene tilstrekkelig innpresset. Samt at fingrene osv løper en langt mindre risiko om noe skulle gå galt :evil:
Du får ikk en meter bremserør for 37 kr, så jeg er helt enig med deg der Truls ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar