Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 23 mai 2010, 14:37
- Medlemsnummer: N1959
- Navn: Roar M. Andersen
- Bil: SAAB 900 Aero Cab 1990
- Sted: Stangeland på Sandnes
Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Har en gammel Saab 900 Aero fra 1990 som jeg skal skifte girkasse på. Girkassen er endelig på vei, men i mellomtiden har jeg flyttet, og nå finner jeg ikke Bentley-håndboka mi. Typisk... Det jeg lurer på er hva jeg trenger annet enn de vanlige pakningene og girolje (+ motorolje og kjølevæske siden motoren må ut). Det er jo en slags lim som skal på "flensen" mellom girkasse og motorblokk? Heter den noe med "Blue"??? Er jommen ikke sikker, er det noen andre her på forumet som vet noe om det?
Mvh
Ro-ien
Mvh
Ro-ien
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Pleier å bruke Saab,s røde kakepynt på stålpakningen mellom blokk og kasse. Du trenger Saab,s avlastingverktøy for trykkplate(evnt bremserør), lufteverktøy, bremsevæske, stålplate el.lign. med 8-10mm hull til å trekke ut lamellaksling.
Kommer ikke på mer da
Kommer ikke på mer da
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 23 mai 2010, 14:37
- Medlemsnummer: N1959
- Navn: Roar M. Andersen
- Bil: SAAB 900 Aero Cab 1990
- Sted: Stangeland på Sandnes
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Takker, Turbotruls! Det var et turboraskt svar! Glemte helt ut bremsene - man trenger jo de når man skal parkere
Neida, helt ærlig, det er jo noe av det viktigste på bilen! Det andre kommer nok oxo godt med, tenkte å følge boka slavisk når jeg finner den en gang i løpet av helga, så hvis jeg har bruk for det satser jeg på å få laget noen hjelpeverktøy på jobb på mandag til motoren skal ut 


-
- Innlegg: 17
- Registrert: 23 mai 2010, 14:37
- Medlemsnummer: N1959
- Navn: Roar M. Andersen
- Bil: SAAB 900 Aero Cab 1990
- Sted: Stangeland på Sandnes
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Må bare si at jeg er mega-glad for å være i dette forumet! Alltid noen som kan hjelpe når jeg støter på utfordringer!
Peace Out!!!
Takknemlig hilsen
Ro-ien

Peace Out!!!
Takknemlig hilsen
Ro-ien
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Du får si fra om du står fast med noe da, vi er en gjeng i Sandnes som har skrudd litt 900 før 
Lykke til!

Lykke til!
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Avlastingsklosser for øvrebærearmer er også nydelig å ha. F .eks 4 stk 10cm biter 30*48 lekter funker også.
Dette koster deg mye merarbeid om de ikke ligges inn. Det gjør det lettere å få tripodene inn i medbringerne. Samt å få nedre endeledd inn i bærearm igjen.
Tok med bremsevæske ettersom klutsj kan være grei å lufte etter demontering.
Dette koster deg mye merarbeid om de ikke ligges inn. Det gjør det lettere å få tripodene inn i medbringerne. Samt å få nedre endeledd inn i bærearm igjen.
Tok med bremsevæske ettersom klutsj kan være grei å lufte etter demontering.

-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykket
Ellers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..
Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser

Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..
Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Noe må man avlaste med ja, som nevnt tidligere.Andreas N1194 skrev:Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykketEllers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..
Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser
Det orginale verktøyet kostet 37.- sist jeg kjøpte det. Ser ikke da vitsen i lage det selv

Vet ikke hva en lengde med bremserør koster, Er hvertfall enklest med den orginale da den holder formen før og etter bruk.
Og du er sikret å få alle fjørene tilstrekkelig innpresset. Samt at fingrene osv løper en langt mindre risiko om noe skulle gå galt

-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Du får ikk en meter bremserør for 37 kr, så jeg er helt enig med deg der TrulsturboTruls N263 skrev:Noe må man avlaste med ja, som nevnt tidligere.Andreas N1194 skrev:Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykketEllers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..
Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser
Det orginale verktøyet kostet 37.- sist jeg kjøpte det. Ser ikke da vitsen i lage det selv.
Vet ikke hva en lengde med bremserør koster, Er hvertfall enklest med den orginale da den holder formen før og etter bruk.
Og du er sikret å få alle fjørene tilstrekkelig innpresset. Samt at fingrene osv løper en langt mindre risiko om noe skulle gå galt

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3