1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Erik N823 » 25 jun 2010, 12:43

Har en 1993 og900 2.1 16V som ikke går på tomgang. Det hele startet i går da CE-lampen slo inn, merket umiddelbart ikke noe på motoren.

I dag prøvde jeg å koble fra batteriet, men CE-lampen slo inn på nytt og bilen går ikke på tomgang. Det vil si den fusker under omlag 1000 omdreininger. På høyere turtall virker det til at motoren går rent. Noen som har noen stalltips?

Har forøvrig rullet omlag 190k denne. Toppakningen er skiftet for noen år tilbake og jeg merker ikke noe unaturlig med olje, kjølevæske eller eksos.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Tor N12 » 25 jun 2010, 13:29

Du får kjøre deg en runde på Trolla så kan vi da få lest ut feilkodene ;)

Ellers kan du jo prøve deg på finne dem selv ved å bruke blinkkoder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Erik N823 » 25 jun 2010, 14:40

Takk, Tor, men jeg befinner meg dessverre ikke i Trondheim om dagen :( Ser ut til at tomgangen er noe bedre nå - den måtte bare få adaptere seg. CE-lampa lyser fortsatt og bilen fusker noe.

Men, kan man lese av feilkoder med blink på en 1993 og900? I så fall - hvordan?
1999 SAAB 9-3 2.0t

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Andreas N1194 » 26 jun 2010, 08:51

Erik N823 skrev:Takk, Tor, men jeg befinner meg dessverre ikke i Trondheim om dagen :( Ser ut til at tomgangen er noe bedre nå - den måtte bare få adaptere seg. CE-lampa lyser fortsatt og bilen fusker noe.

Men, kan man lese av feilkoder med blink på en 1993 og900? I så fall - hvordan?
Dette høres veldig ut som om bilen din drar falskluft. Jeg har hatt tilsvarende problem, og da hadde overgangen fra spjellhuset til røret til intercooleren forskjøvet seg litt, da holdt den ca 15 sek på tomgang før den kveltes. Men ved ettertanke så har jo ikke en 2.1 IC, så da kan vi eliminere akkurat den feilen, men jeg holder fortsatt en knapp på at den drar falskluft et sted..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jun 2010, 11:00

Du kan visst få ut blinkkoder fra de der, men da må du koble en ledningsstump med en bryter til en an pinnene på diagnosekontakta under baksetet. Jeg husker ikke hvilken pinne og om du skal koble den andre enden av ledningen til +12V eller jord, men jeg lurer på om ikke dette ligger ute på saabcentral?? Noen som har dette lenger fremme i hukommelsen?

Kan godt være så enkelt som falsk luft ja, er jo LMM på de der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Erik N823 » 28 jun 2010, 17:53

Var innom Saab i Ålesund og fikk lest av feilkoder, uten at det gjorde meg nevneverdig klokere. En feil knyttet til dyse og en til lambdasonde. Har fra før skiftet en del vakumslanger og fordelerlokk/rotor.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Frode N073 » 28 jun 2010, 18:31

anf feil på lambdasonse såkobla i fra kontaken/e og reingjør de så kan det hjelpa på den iallefall
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Tor N12 » 28 jun 2010, 23:34

Erik N823 skrev:Var innom Saab i Ålesund og fikk lest av feilkoder, uten at det gjorde meg nevneverdig klokere. En feil knyttet til dyse og en til lambdasonde. Har fra før skiftet en del vakumslanger og fordelerlokk/rotor.
Hva var kodene da?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Erik N823 » 29 jun 2010, 11:51

Tor N12 skrev: Hva var kodene da?
Fikk dessverre ikke med meg kodene i farta, gikk rimelig fort for seg der inne. Skal se grundigere over bilen her en dag - må bare få skifta fjørbein på 9-3:an først. Det gikk av på tur sørover :wink:
1999 SAAB 9-3 2.0t

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Erik N823 » 14 okt 2010, 10:27

Bumper denne tråden da jeg omsider har fått lest ut feilkoder med Tech2. Kan noen si meg hva disse kodene betyr?

- 22450
- 58371
- 42452
- 22451

Bilen går rimelig greit, men den fusker litt når man går av gassen f.eks. ved girskift.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 okt 2010, 17:08

Erik N823 skrev:Bumper denne tråden da jeg omsider har fått lest ut feilkoder med Tech2. Kan noen si meg hva disse kodene betyr?

- 22450
- 58371
- 42452
- 22451

Bilen går rimelig greit, men den fusker litt når man går av gassen f.eks. ved girskift.
22450: (tilfeldig)
For mager bensin-luft blanding, lambda kan ikkje regulere

58371: (permanent) CE lampe lyser
Dyse, feil funksjon

42452: (permanent)
For mager bensin-luft blanding, under køyring

22451: (tilfeldig)
For mager bensin-luft blanding, på tomgong

Følgande kan du sjekke med enkelheit sjøl:

Dysene:
Sjekk at du har 12V fram til dysene (stift 1 på kontakta) med tenninga i køyreposisjon.
Sjekk motstanden gjennom kvar dyse (ta av kontakta), den skal være 10-20 ohm.
Med tendinga av og LH-boksa avkopla, sjekk for brudd på stift nr. 2 i kontakta til dysene og mellom stift 18 på LH-boksa.

Bensin-luft blanding:
Sjekk lambdasonda, at den er skikkilig skrudd fast. Sjekk at lambdasonda har 12V. Lambdasonda har to kontakter, ei med to ledningar og den andre med ei. I den med to ledningar måler du motstanden til forvarmingsfunksjonen, den skal være 4-8ohm. I den kontakta med ei ledninga kan du måle "signalet" til sonda. Det måler du mellom pin 18 på kontakta til LH-boksa og nemnde signalkabel. Det skal ligge mellom 0 og 0.4V (mager) og 0.6 og 1V (feit).
Ellers er det å sjekke for luftlekasjer. Bensintrykket kan også med fordel sjekkast.

Sjølv ville eg ha starta med å sjekke luftlekasjer, spesiellt rundt tomgongsmotoren, men CE-lampen lyser pga. feil med dysene iflg. feilkodene. Dei tre andre feilkodene sine gir ikkje CE-lampe.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Tor N12 » 16 okt 2010, 20:47

Om nå bilen ikke får rett mengde bensin f.eks pga feil på dyse så vil jo det sette feilkoder på blandinga ;)

Men når det er sagt, det er meget sjelden feil på dysene på saabene våre, det som kansje ikke er så uvanlig er at isolasjonen på ledningsnettet blir sprø og dermed detter av slik at man kan få kortslutning.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 okt 2010, 21:59

Tor N12 skrev:Om nå bilen ikke får rett mengde bensin f.eks pga feil på dyse så vil jo det sette feilkoder på blandinga ;)

Men når det er sagt, det er meget sjelden feil på dysene på saabene våre, det som kansje ikke er så uvanlig er at isolasjonen på ledningsnettet blir sprø og dermed detter av slik at man kan få kortslutning.
For all del Tor, eg er med deg på den, eg la berre konklusjonen åpen eg, kan då fort være fleire ting som lagar krøll. Når ei dyse er dårlig er vel heller ikkje kun på tomgong en har problemer...
Måler en vil en fort finne ut om en har kortsluttning i el.nett eller om det er andre ting som lagar trøbbel.

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Erik N823 » 26 okt 2010, 10:45

Takk for svaret, Tor og Hjelle.

Det viser seg at det antagelig er veivakselgiveren som er årsaken til problemet, og slik situasjonen er nå, går bilen knapt i det hele. Denne har delenummer 7484546 og har tydeligvis gått ut fra SAAB. Noen som vet hvor disse ev. kan skaffes?
1999 SAAB 9-3 2.0t

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 1993 og900 2.1 16V dør på tomgang (+check engine)

Legg inn av Andreas N1194 » 26 okt 2010, 11:11

Erik N823 skrev:Takk for svaret, Tor og Hjelle.

Det viser seg at det antagelig er veivakselgiveren som er årsaken til problemet, og slik situasjonen er nå, går bilen knapt i det hele. Denne har delenummer 7484546 og har tydeligvis gått ut fra SAAB. Noen som vet hvor disse ev. kan skaffes?
Du kan jo sjekke sidene til huggerne i Norge og Sverige

http://www.bruktbildeler.com
http://www.bildelsbasen.se/
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar