Mapping av 9000, byta motor ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Epzzky
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 26 sep 2007, 20:14
Medlemsnummer: N1170
Navn: Andreas
Bil: Saab 9000 A50 -97
Sted: Lørenskog

Mapping av 9000, byta motor ?

Legg inn av Epzzky » 13 nov 2010, 17:01

Hejsan !

Har bytt turbo på min 9000 från en Garrett T25 till en TD04 (9000 Aero) och nu har jag funnit ut att denna måste mappas för att den ska få rätt blanding.
Har läst lite på ecuproject hur man ska göra detta men jag tror det är lite för avancerat för min del dessutom har jag ingen bredbandslambda eller usbcan adapter.

Är det ett måste att mappa bilen eller finns det kanske någon som har ett färdigt program som man bara kan lasta in i ECU:n ?
Det må väl vara någon som har satt på en TD04 på en B204E förr ? :)

Om det inte finns det, kanske det är någon här på forumet som kan hjälpa mig att mappa bilen ?

Tacksam för all hjälp jag får :)

MVH Andreas
Sist redigert av Epzzky den 18 nov 2010, 00:06, redigert 2 ganger totalt.
Saab 9000 Aero -94
Saab 9000 Jubileum -97

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Edward N812 » 16 nov 2010, 17:05

Det finnes et eget forum for "trimming" her. Og selv om du kanskje ikke har tilgang der, så kan du fortsatt ikke lage deg en trim-tråd her...

Kanskje moderatorene lar deg åpne en litt mer diskret tråd under "tjenester", nok et underforum som passer mye bedre for denne type tråd.

Og HALLO, hvor mange forskjellige TD04 turboer finnes det egentlig, ingen kan gi deg et ordentlig svar før du sier hvilken turbo du har satt på.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Epzzky
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 26 sep 2007, 20:14
Medlemsnummer: N1170
Navn: Andreas
Bil: Saab 9000 A50 -97
Sted: Lørenskog

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Epzzky » 16 nov 2010, 17:31

OJ !

Ursäkta mig så väldigt mycket !
Som vanligt på detta forumet så får man aldrig svar på det man frågar efter utan det är alltid någon som ska vara polis och klanka ner på andra.

Och HALLO !, hur många TD04 finns det som passar på ett T25-fläns från 9000 ?
Folk med vett i skallen förstår självklart detta utan att behöva vara spydiga !
Har fått en del PM från folk som faktiskt vill hjälpa utan att vara överlägsna men, by all means, om moderator inte tycker att denna tråden passar här så ta för all del bort den !

Vad är meningen med ett forum om inte att hjälpa andra !?


MVH Andreas
Saab 9000 Aero -94
Saab 9000 Jubileum -97

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Tor N12 » 16 nov 2010, 21:46

Nå er det moderatorene som skal stå for modereringen her inne ;)

Riktignok så må jeg innrømme at jeg faktisk ikke la merke til at denne lå under feil forumdel når jeg leste den :oops:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Mapping av 9000

Legg inn av EdHunter N815 » 16 nov 2010, 21:58

Kanskje litt feil å starte denne diskusjonen her, men for å støtte trådstarter så er ikke turbobytte på en T5 trim rent teknisk sett. Du tjener ikke en eneste halv ponni på å bytte til en annen turbo, selve trimmingen skjer eventuelt gjennom programvaren. Jeg kan ikke se at trådstarter på noe tidspunkt nevner effektøkning i sitt innlegg, så det må da vel være lov å be om hjelp til å få tilpasset programvare til ny turbo uten at dette skal sortere under trim?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Aleks_ » 16 nov 2010, 22:33

EdHunter N815 skrev:Kanskje litt feil å starte denne diskusjonen her, men for å støtte trådstarter så er ikke turbobytte på en T5 trim rent teknisk sett. Du tjener ikke en eneste halv ponni på å bytte til en annen turbo, selve trimmingen skjer eventuelt gjennom programvaren. Jeg kan ikke se at trådstarter på noe tidspunkt nevner effektøkning i sitt innlegg, så det må da vel være lov å be om hjelp til å få tilpasset programvare til ny turbo uten at dette skal sortere under trim?
Jepp, slik jeg ser det så er det bare et spørsmål om programvare tilpasset turboen for å få rett blandingsforhold, og ikke effektøkning.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2010, 08:21

For kanskje å kunne bli selvhjulpen så kan du ta en titt på forum.ecuproject.com. Kanskje ligger det også en ferdig fil der som du kan bruke, men vær litt kritisk dersom du bruker en fil som ligger der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Epzzky
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 26 sep 2007, 20:14
Medlemsnummer: N1170
Navn: Andreas
Bil: Saab 9000 A50 -97
Sted: Lørenskog

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Epzzky » 17 nov 2010, 12:49

Aleks_ skrev:Jepp, slik jeg ser det så er det bare et spørsmål om programvare tilpasset turboen for å få rett blandingsforhold, og ikke effektøkning.
Det är helt korrekt, har inte tänkt att ta ut fler hästar utan enbart få rätt blandning.
Ingvar N629 skrev:For kanskje å kunne bli selvhjulpen så kan du ta en titt på forum.ecuproject.com. Kanskje ligger det også en ferdig fil der som du kan bruke, men vær litt kritisk dersom du bruker en fil som ligger der.
Tack för tipset, har sett runt på det forumet utan att hitta något vettigt. Men håller fortfarande på att leta :)

MVH Andreas
Saab 9000 Aero -94
Saab 9000 Jubileum -97

Brukeravatar
Epzzky
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 26 sep 2007, 20:14
Medlemsnummer: N1170
Navn: Andreas
Bil: Saab 9000 A50 -97
Sted: Lørenskog

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Epzzky » 18 nov 2010, 00:04

Okej, jag tror jag ger upp detta med att finna rätt programvara till min bil.
Har frågat runt lite på ecuproject.com och detta verkar vara avancerat.
Måste tydligen köpa en bredbandslambda och en usb can adapter för att kunna köra
"auto-tune" och få rätt mix på bensin o luft.

Så då tänkte jag, jag har en B234R ståendes i garaget.
Kanske jag bara ska sätta i den istället ? :)
Då får jag ju rätt turbo till rätt motor och kan bara lägga in ett
original Aero-program.
Och om jag får detta godkänt hos BT så är det ju inga problem.

Över till några andra funderingar i samband med detta.
Passar automat-kassa som sitter i bilen nu på B234R motorn ?
Är ledningsnätet likt på 2.0 och 2.3 ?
Om det nu skulle bli godkänt hos BT, måste jag betala massor extra avgifter för att det blir mer hästkrafter i bilen ?

Tacksam för all hjälp jag får ! :)

MVH Andreas
Saab 9000 Aero -94
Saab 9000 Jubileum -97

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Mapping av 9000

Legg inn av Paul N1176 » 18 nov 2010, 01:38

Epzzky skrev: Om det nu skulle bli godkänt hos BT, måste jag betala massor extra avgifter för att det blir mer hästkrafter i bilen ?

Tacksam för all hjälp jag får ! :)

MVH Andreas
så lenge du ikke har en importbil, så slipper du å betale avgift.. har du importbil så må den ha vært registrert i norge 10 år for å få økt motoreffekt uten å betale avgift...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Epzzky
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 26 sep 2007, 20:14
Medlemsnummer: N1170
Navn: Andreas
Bil: Saab 9000 A50 -97
Sted: Lørenskog

Re: Mapping av 9000, byta motor ?

Legg inn av Epzzky » 18 nov 2010, 12:31

Okej, nej denna bilen är såld ny i Norge så det ska inte vara några problem.
Då ska jag ta o se vad BT har o säga om saken :).

MVH Andreas
Saab 9000 Aero -94
Saab 9000 Jubileum -97

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Mapping av 9000, byta motor ?

Legg inn av Edward N812 » 18 nov 2010, 14:41

Tenkte kanskje jeg var til hjelp jeg da, i og med at sjansen var ganske stor for at tråden kom til å bli låst innen minutter etter jeg svarte.. Og tråder blir jo låst en gang iblant uten at man får flere alternativ til hvordan å formulere tråden for at den skal passe inn under et nytt forum, og fortsatt få svar på spørsmålene sine.
Og det er en del TD-04 turboer som passer bolt on, i alle fall så lenge det ikke nevnes at denne skal ha sitti på en 9000 originalt..

Men unnskyld at jeg var så spydig! Jeg bare har sett at du har vært på dette forumet ganske lenge nå, og tenkte at (med utgangspunkt i at dette var en trim-tråd, hvilket jeg tok feil av) innen en så lang periode burde man klare å poste riktig :P

Det finnes flere folk på ecuproject, som har "rett", eller i hvertfall brukbar programvare til bilen din. Men etterhvert som folk har blitt flinkere og flinkere på hva dem driver med (lagt mer og mer arbeid i programmene sine), er inntrykket mitt at dem synes det er tyngre og tyngre å legge dem gratis ut under software-forumet, som vi alle selvsagt forstår :)

Kaaanskje Saab4Fun sitter på noe?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: Mapping av 9000, byta motor ?

Legg inn av Øyvind N1563 » 18 nov 2010, 18:09

Men Trionic'en kan vel adaptera opp til 25% i forhold til orginalprogrammet, og då vil det vel gå når ein kun har skifta til den turboen? Eller tar eg feil nå?
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Svar