Er det noen som har erfaring med å bytte veivhusvetilasjon og rense kanalene
bilen er en saab 95 2.0 t reg 23/12 1999 org 150 hk
takker og bukker for alle tips og råd

Moderator: Moderatorer
Gunnar N326 skrev:Bytte av turbo er ingen heksekunst. Relativ grei skruing, går an å få til alene, selv om du ikke er noen stor hobbymekker.
Bytte av veivhusventilasjon har jeg ikke gjort selv, så det må andre svare deg på, men bytt den først, eller samtidig.... Turboen kan ryke på grunn av at feil i veivhusventilasjonen kan sprenge ut oljetettinger på turboen...
Bytt helst til en Mitsubishi turbo, mye bedre kvalitet enn den originale Garret, selv om det blir litt mer jobb, grunnet nye vannrør...
Finner mye info om dette på forumet her.
Aleks_ skrev:Kjøper du ny veivhusventilasjons-sats fra feks Speedparts, så følger det med installasjonsveiledning. Helt kurant å montere selv.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... o_Upgrade/steenhard skrev:Er det noe man må være obs på da det demonteres og moteres?
Aleks_ skrev:http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... o_Upgrade/steenhard skrev:Er det noe man må være obs på da det demonteres og moteres?
Mulig dette hjelper deg litt på vei.
mange takk for linken, bare synd det er på svenskRonny_N169 skrev:Bruksanvisningen fra Saab, http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf. Men den store slangen fra ventilkåpa ned til oljefella følger ikke med i satsen. Den kan være ganske morken. Og den lille "backventilen" som beskrives pleier å være ødelagt.
Vær også obs på ved kjøp av turbo at det finnes en masse kina kopier på markedet.