Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Rubdybs
- Innlegg: 8
- Registrert: 23 sep 2008, 15:59
Legg inn
av Rubdybs » 25 nov 2010, 20:55
Hei, har litt problemer med høyre forhjul på en Saab 9000 -97.
Tingen er at om man "tapper" bremsen kjennes det ut som om hele hjulet henger seg fast i noe. Kommer også en ganske merkbar "knakk" -lyd, som om felgen skulle hengt seg fast i kalipper'n, Samme skjer om jeg slipper gassen fort, eller hamrer den i dørken

Tenkte automatisk hjullager, så bestillte ett nytt, men begynner å tenke på om det kan være noe annet ? Noen som har vært borti lignende ?
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 25 nov 2010, 23:19
Ut fra beskrivelsen synes jeg det heller høres ut som det er drivknuten som er på vei til å ryke. Tror du hadde merket et så slitt hjullager lenge før det laget sånne lyder, for et slitt lager durer ganske betydelig.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Rubdybs
- Innlegg: 8
- Registrert: 23 sep 2008, 15:59
Legg inn
av Rubdybs » 26 nov 2010, 00:34
ABS lampa lyser ikke nei, tenkte litt på det, for det føles og høres litt ut som at ABS'en kicker inn. Bare veldig hardt og brutalt.
Drivledd ? Huff

-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 29 nov 2010, 00:11
ABS ville ikke kunne påvirke ved gasspådrag/reduksjon, det eneste den gjør er å redusere bremsekraft ut til hjulet når det nærmer seg å låses. Det er kanskje mulig at ABS slår inn for tidlig hvis sensoren tuller seg, men uten at du bremser har den ingen mulighet til å påvirke hjulets bevegelse.
Foreslår at du jekker opp bilen og prøver å kjenne litt på hjulet. Forsøk først å ta tak i hjulet oppe og nede og kjenn etter om der er noe bevegelse. Har du slark da så er det slitt hjullager. Det vil kjennes litt ut som om hjulboltene ikke er skikkelig tilskrudd. Om det ikke kjennes noe slark tviler jeg sterkt på at det er lageret som trøbler.
For å se om det er drivknute som er dårlig så lar du bilen stå i 1. gir med det andre hjulet på bakken (pass på at bilen står stødig) og vrir hjulet frem og tilbake. Du vil ganske lett kunne kjenne om der er mye slakk i en drivknute. For å lokalisere om det er ytre/indre kan du forsøke å få noen til å holde igjen i akselen med en stor rørtang mens du vrir hjulet, da vil du merke om den ytre knuten er sliten.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 29 nov 2010, 17:47
Rubdybs skrev:ABS lampa lyser ikke nei, tenkte litt på det, for det føles og høres litt ut som at ABS'en kicker inn. Bare veldig hardt og brutalt.
Drivledd ? Huff

Drivknute er jo kos og gøy i forhold til hjullager

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 nov 2010, 20:21
Rambraut N1491 skrev:Rubdybs skrev:ABS lampa lyser ikke nei, tenkte litt på det, for det føles og høres litt ut som at ABS'en kicker inn. Bare veldig hardt og brutalt.
Drivledd ? Huff

Drivknute er jo kos og gøy i forhold til hjullager

Så lenge vi snakker fremme så er det jo en lek å bytte hjullager på en 9k og da slipper man å holde på med det hersens drivknutefettet

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 29 nov 2010, 22:13
Tor N12 skrev:Rambraut N1491 skrev:Rubdybs skrev:ABS lampa lyser ikke nei, tenkte litt på det, for det føles og høres litt ut som at ABS'en kicker inn. Bare veldig hardt og brutalt.
Drivledd ? Huff

Drivknute er jo kos og gøy i forhold til hjullager

Så lenge vi snakker fremme så er det jo en lek å bytte hjullager på en 9k og da slipper man å holde på med det hersens drivknutefettet

Jaja, hjullager er jo lett som en lek på de aller fleste biler, men jeg foretrekker drivknute fremfor hjullagerjobb.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 nov 2010, 22:29
Det er ikke ei foring i bærearma som er gåen, da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 30 nov 2010, 09:45
Ingvar N629 skrev:Det er ikke ei foring i bærearma som er gåen, da?
Jo når du sier det så høres det vel bestemt ut som at det er lagerstøtta til fremre bærebruforing som har røket, er jo rimelig vanlig at de ryker også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 30 nov 2010, 10:03
Var den jeg tenkte på ja...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 01 des 2010, 07:43
Om du ser i denne tråden så ser du en som hadde problem med lagerstøttene
viewtopic.php?f=12&t=29243&p=212651#p212651
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor