Jeg vurderer å bli en av dere ved å kjøpe en Saab 9-3 1.8 Vector 2005-modell. Jeg hadde denne på en kjøpstest hos NAF, og der var det meste i orden. Men "OBD-diagnosen" viste at det lå endel feilmeldinger inne. Dette var blandt annet på:
- Girkassens kontrollmodul
- Automatisk nivåregulering av Lys
- Instrument - Infotainment-display ICM
- Styreenhet for airbag
- Startsperre
- B207E - 1.8t - Trionic T8
- ABS/TCS - elektronisk stabilitetsprogram
http://dl.dropbox.com/u/14248741/saab_obd-diagnose.pdf
Jeg kontaktet selger( bruktbilutsalg, ikke merkeforhandler), og han sa at "så godt som alle" disse feilmeldingene helt sikkert kom av at bilen på et tidspunkt sto uten strøm. Jeg har særs lite peil, og aner ikke hvor troverdig dette er. De har nå slettet alle feilmeldingene fra minnet, og etter noe kjøring skal de lese minnet på nytt for å se om det har dukket opp noen nye meldinger. Jeg planlegger å ta en ny avlesning på NAF etter dette, men hvor stor er sjansen for at dette er feil som ikke nødvendigvis viser seg etter bare 1 time eller 2 kjøring? Har lyst på bilen, men dette har gjort meg noe usikker. Alle kommentarer mottas med takk!
PS. Vet ikke hvor relevant dette er, men første gang jeg testa bilen fungerte ikke sentrallåsen da jeg trykka på nøkkelen, men da jeg åpnet døra begynte bilen å ule. Selger sa da "hmm, merkelig, men det skal selvsagt fungere". Det var ikke et problem da jeg kom tilbake noen dager senere, og jeg glemte egentlig hele saken.