9-5, hard motorgange
Moderator: Moderatorer
9-5, hard motorgange
Hei!
Jeg er i den heldige (eller uheldige) posisjon å ha skaffet meg en 2001 9-5. Flott bil til en god pris… trodde jeg.
Leser litt på nettet, og skjønner jeg har havnet i et lite vepsebol. Spesielt når det gjelder motoren, som for øvrig er en 2,3t. Derfor også ny på dette forumet…
Bilen har gått 190.000 km, fulgt alle servicer og byttet både veivhusventilasjon (på ca 160.000 km) og register (182.000 km). Bilen har også fått ny turbo.
Bilen starter uten unormale lyder; faktisk var dette noe som imponerte meg da jeg så på bilen. Bilen hadde da stått en måneds tid i varm garasje. Regnet med noen tikkelyder osv, men motoren hørtes helt tight ut.
Nå etter å ha kjørt litt med den, opplever jeg at motoren går noe hardt. Ved lett gassfot er den tyst, men med ørlite belastning, kommer den frem en svak, men rå gange fra motoren. Det kommer også frem en mekanisk lyd ved kraftigere belastning mellom 1600 og 2200 rpm. Denne forsvinner hvis belastningen avtar. Over 2200 rpm so kommer denne ikke frem.
Noen som vet hva dette kan være? Har jeg et problem? Har tenkt på om det er noe med registeret, men tanken om rådebank har også slått meg.
Takker for svar
Jeg er i den heldige (eller uheldige) posisjon å ha skaffet meg en 2001 9-5. Flott bil til en god pris… trodde jeg.
Leser litt på nettet, og skjønner jeg har havnet i et lite vepsebol. Spesielt når det gjelder motoren, som for øvrig er en 2,3t. Derfor også ny på dette forumet…
Bilen har gått 190.000 km, fulgt alle servicer og byttet både veivhusventilasjon (på ca 160.000 km) og register (182.000 km). Bilen har også fått ny turbo.
Bilen starter uten unormale lyder; faktisk var dette noe som imponerte meg da jeg så på bilen. Bilen hadde da stått en måneds tid i varm garasje. Regnet med noen tikkelyder osv, men motoren hørtes helt tight ut.
Nå etter å ha kjørt litt med den, opplever jeg at motoren går noe hardt. Ved lett gassfot er den tyst, men med ørlite belastning, kommer den frem en svak, men rå gange fra motoren. Det kommer også frem en mekanisk lyd ved kraftigere belastning mellom 1600 og 2200 rpm. Denne forsvinner hvis belastningen avtar. Over 2200 rpm so kommer denne ikke frem.
Noen som vet hva dette kan være? Har jeg et problem? Har tenkt på om det er noe med registeret, men tanken om rådebank har også slått meg.
Takker for svar
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: 9-5, hard motorgange
Rådebank gir seg nok ikke ved høyere turtall. Egentlig umulig å vite, uten å ha hørt på bilen, så få noen som er erfarne til å lytte på den. Hard motorgang kan jo være noe så enkelt som eksoslekkasje ved eksosmanifoil bla. Er registeret byttet, ny turbo og oppdatert veivhusventilasjon, så bør jo motoren i de fleste tilfeller være ok.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: 9-5, hard motorgange
Takk for svar!
Den rå gangen forsvinner nok ikke ved høyere turtall. Faktisk går motoren hardt ved alle turtall bare det er belastning på den. Har ikke "dradd" motoren skikkelig ut på girene, men opplever mye bråk og støy allerede ved 3000 rpm. Videre oppover virker det som motoren sliter med å komme opp i turtall. Har ikke erfaring med så store motorer, men mindre 16V-motorer løper jo lekende lett opp i turtall.
Et annet forhold som kanskje har sammenheng, er at motoren går tregt ned ved f.eks. girskift. Som om motoren henger igjen slik at den "drar" ved innkopling av clutch for neste gir. Man skal gire ganske tregt for at dette ikke fremkomme.
Håper på gode råd..
Med hilsen
Steinar
Den rå gangen forsvinner nok ikke ved høyere turtall. Faktisk går motoren hardt ved alle turtall bare det er belastning på den. Har ikke "dradd" motoren skikkelig ut på girene, men opplever mye bråk og støy allerede ved 3000 rpm. Videre oppover virker det som motoren sliter med å komme opp i turtall. Har ikke erfaring med så store motorer, men mindre 16V-motorer løper jo lekende lett opp i turtall.
Et annet forhold som kanskje har sammenheng, er at motoren går tregt ned ved f.eks. girskift. Som om motoren henger igjen slik at den "drar" ved innkopling av clutch for neste gir. Man skal gire ganske tregt for at dette ikke fremkomme.
Håper på gode råd..
Med hilsen
Steinar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5, hard motorgange
Vanskelig å stille diagnose ved beskrivelse av en lyd, så gjør som Ronny skriver og be noen høre på den. Kan godt være eksoslyd etter den beskrivelsen der, potte tett katalysator eller lyddemper som gjør at motoren drar dårlig og presser fram eksoslekkasje ved pådrag? Normalt så er de motorene sterke og turtallsvillige. Med såpass tynn beskrivelse så blir mulighetene ganske mange, feilsøker du mer så kan det bli lettere å svare deg. Registerlyd er det iallfall ikke, den ville du hørt hele tiden, også på tomgang. Er det noe mekanisk inne i motoren så er det nok like greit å bytte ut hele stasen gitt.
At motoren henger igjen på turtall ved giring er delvis pga tungt svinghjul (dersom du har manuell kasse), og delvis pga at softwaren er laget slik. Fullt mulig å programmere vekk.
Ender du opp med motorbytte så kan du bli kvitt hele oilsludgeproblemet med noen modifikasjoner
At motoren henger igjen på turtall ved giring er delvis pga tungt svinghjul (dersom du har manuell kasse), og delvis pga at softwaren er laget slik. Fullt mulig å programmere vekk.
Ender du opp med motorbytte så kan du bli kvitt hele oilsludgeproblemet med noen modifikasjoner

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-5, hard motorgange
Hei igjen, og takker igjen for svar.
Jeg har hatt bilen på Saab-verksted for å høre hva de sier. Etter en kjøretur, mente han at det ikke skulle være slik, men kunne ikke konstantere noe. Mente likevel at det kunne være registeret. Jeg vet ikke, men følte ikke den helt store tilliten til vedkommende fra verkstedet.
Jeg forstår at diagnotisering ut fra beskrivelse av lyd ikke er lett. Hadde bare et lite håp om at noen her kanskje hadde vært borti tilsvarende.
Skjønner jeg kanskje burde får noen andre til å høre på lyden. Noen som vet noen i Lillehammer-området som er guruer? Kanskje på østlandet?
Takker for all hjelp jeg kan få.
Vennlig hilsen
Steinar Heltmark
Jeg har hatt bilen på Saab-verksted for å høre hva de sier. Etter en kjøretur, mente han at det ikke skulle være slik, men kunne ikke konstantere noe. Mente likevel at det kunne være registeret. Jeg vet ikke, men følte ikke den helt store tilliten til vedkommende fra verkstedet.
Jeg forstår at diagnotisering ut fra beskrivelse av lyd ikke er lett. Hadde bare et lite håp om at noen her kanskje hadde vært borti tilsvarende.
Skjønner jeg kanskje burde får noen andre til å høre på lyden. Noen som vet noen i Lillehammer-området som er guruer? Kanskje på østlandet?
Takker for all hjelp jeg kan få.
Vennlig hilsen
Steinar Heltmark
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: 9-5, hard motorgange
hvor bor du?? er ikke noe info på profilen din....
på lillehammer så er det en god kjerne med saab mafia
på lillehammer så er det en god kjerne med saab mafia

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
Re: 9-5, hard motorgange
Jeg bor på Søre Ål.. Regner med at det er ringrever rundt de fleste steder
Vet du om noen som har større kunnskap om de bilene i Lillehammerområdet?
Er rimelig usikker på hva jeg har kjøpt akkurat nå... Katta i sekken begynner å våkne til liv.
Hva gjelder verkstedet, har jeg bestilt time for å sjekke oljetrykk. Dette for å forsøke å sikre at det ikke er rådelager eller veivlager som er rast. Likevel redd for at resultatet er at jeg stadig blir fattigere, og verkstedets julebordskasse blir fetere.
Og som sagt, veldig glad for meninger her på forumet. Har lite erfaring med disse bilene..
Steinar

Vet du om noen som har større kunnskap om de bilene i Lillehammerområdet?
Er rimelig usikker på hva jeg har kjøpt akkurat nå... Katta i sekken begynner å våkne til liv.
Hva gjelder verkstedet, har jeg bestilt time for å sjekke oljetrykk. Dette for å forsøke å sikre at det ikke er rådelager eller veivlager som er rast. Likevel redd for at resultatet er at jeg stadig blir fattigere, og verkstedets julebordskasse blir fetere.
Og som sagt, veldig glad for meninger her på forumet. Har lite erfaring med disse bilene..
Steinar
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5, hard motorgange
Send Tommy (tomay.) fra Saab Service senter en Pm du, er nok få personer sørpå som kjenner de bilene der bedre enn ham 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: 9-5, hard motorgange
har du vært på stensgård med bilen??
er nok noen her i byn som kan hære litt på den før du må dra nedover til Tommy.... (ca 20 mil unna)
er nok noen her i byn som kan hære litt på den før du må dra nedover til Tommy.... (ca 20 mil unna)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
Re: 9-5, hard motorgange
Ja har vært på Stensgård..er jo eneste forhandler av Saab i denne byen. Noen erfaringer med de?
Hvem er god til å lytte i Lillehammer? Og hvor holder denne Tommy til?
Hvem er god til å lytte i Lillehammer? Og hvor holder denne Tommy til?
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: 9-5, hard motorgange
Jeg er ikke noen guru men kan gjerne ta en kikk på den. Bor på Søre Ål rett ovenfor Skogli.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Re: 9-5, hard motorgange
Tar imot alle råd med takk jeg..og lyttere ogsåMorten-N146 skrev:Jeg er ikke noen guru men kan gjerne ta en kikk på den. Bor på Søre Ål rett ovenfor Skogli.

Er selvfølgelig på juleferie på Sunnmøre nå.. tilbake etter nyttår. Kan jeg komme tilbake til deg på nyåret?
Det finnes kanskje et Saab-miljø i Lillehammer som du kjenner til?
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: 9-5, hard motorgange
Vi kan snakkes på nyåret. Vi er jo som Tore sier en gjeng som samles jevnlig.SteinarH skrev:Tar imot alle råd med takk jeg..og lyttere ogsåMorten-N146 skrev:Jeg er ikke noen guru men kan gjerne ta en kikk på den. Bor på Søre Ål rett ovenfor Skogli.![]()
Er selvfølgelig på juleferie på Sunnmøre nå.. tilbake etter nyttår. Kan jeg komme tilbake til deg på nyåret?
Det finnes kanskje et Saab-miljø i Lillehammer som du kjenner til?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Re: 9-5, hard motorgange
Etter å ha lest diverse temaer her på nettet, lurer jeg på en annen ting.
Jeg hadde bilen på Stensgaard for oljebytte. Etter dette fikk jeg en svak pipelyd i motoren når den er kald. Dette gir seg etter en kort stund. Kan dette være et tegn på tett oljesil?
Jeg leser mye om disse tette oljesilene, og syns det er underlig at rensing av disse ikke ligger inne som en del av serviceoppdraget. Dette spesielt når en ser enkelte bilder av hvordan det bygger seg opp en haug av avfall rett under silen. Er Saab-verkstedene virkelig så lite sitt ansvar bevisst, at de overser dette? Eller er dette fenomenet ikke særlig utbredt?
Kan denne eventuelle feilen være en hovedårsak sammen med veivhusventilasjonen at motorene ryker?
Med hilsen Steinar
Jeg hadde bilen på Stensgaard for oljebytte. Etter dette fikk jeg en svak pipelyd i motoren når den er kald. Dette gir seg etter en kort stund. Kan dette være et tegn på tett oljesil?
Jeg leser mye om disse tette oljesilene, og syns det er underlig at rensing av disse ikke ligger inne som en del av serviceoppdraget. Dette spesielt når en ser enkelte bilder av hvordan det bygger seg opp en haug av avfall rett under silen. Er Saab-verkstedene virkelig så lite sitt ansvar bevisst, at de overser dette? Eller er dette fenomenet ikke særlig utbredt?
Kan denne eventuelle feilen være en hovedårsak sammen med veivhusventilasjonen at motorene ryker?
Med hilsen Steinar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5, hard motorgange
tett oljesil lager lyd ja.
Det er en årsakssammenheng, der alt starter med lavfriksjonsstempler. Bytter man dem er problemet borte, motorene er ellers veldig solide og bra (når de får smøring). Forgjengeren som bl a satt i Saab 9000 er stort sett lik bortsett fra stempel, og de er kjent for å være skuddsikre.
Det er en årsakssammenheng, der alt starter med lavfriksjonsstempler. Bytter man dem er problemet borte, motorene er ellers veldig solide og bra (når de får smøring). Forgjengeren som bl a satt i Saab 9000 er stort sett lik bortsett fra stempel, og de er kjent for å være skuddsikre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan