9-5, hard motorgange

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 28 des 2010, 19:24

Ingvar N629 skrev:tett oljesil lager lyd ja.

Det er en årsakssammenheng, der alt starter med lavfriksjonsstempler. Bytter man dem er problemet borte, motorene er ellers veldig solide og bra (når de får smøring). Forgjengeren som bl a satt i Saab 9000 er stort sett lik bortsett fra stempel, og de er kjent for å være skuddsikre.
Så du mener at hvis man bytter til stempler fra denne motoren så vil B235-motoren bli helt bra. Forutsatt normalt vedlikehold ellers?

Har tenkt å prøve å bygge opp en motor som skal vre stabil. Kan jeg da bruke disse stemplene uten andre modifikasjoner i en B235 eller er det annet som må gjøres i tillegg. Hva med å benytte smidde stempler? Har det noe for seg?
Svarer det seg kanskje ikke å gjøre dette selv i det hele tatt og heller kjøpe en ferdig overhalt og modifisert motor?

Jeg må bare stille spørsmål da jeg er i "utviklingstadiet"..

Med hilsen Steinar

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av Børre N17 » 28 des 2010, 20:20

Hei du!

Vi er en del Saab-huer her på Lillehammer, og har ikke hørt om noen som har vært skuffa med servicen på Stensgård. Jeg opplever ihvertfall alltid førsteklasses service av alle der. :D

TommyD, (Tomay på forumet) holder vel til i Enebakk om jeg ikke husker feil. http://www.saabservice.no

Hilsen Børre, (også på Søre-Ål v/ Menkis)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 28 des 2010, 22:05

Børre N17 skrev:Hei du!

Vi er en del Saab-huer her på Lillehammer, og har ikke hørt om noen som har vært skuffa med servicen på Stensgård. Jeg opplever ihvertfall alltid førsteklasses service av alle der. :D

TommyD, (Tomay på forumet) holder vel til i Enebakk om jeg ikke husker feil. http://www.saabservice.no

Hilsen Børre, (også på Søre-Ål v/ Menkis)

Men det er jo bra.. da vet jeg at jeg får bra hjelp der. Min opplevelse er også bra av det jeg har opplevd til nå, men det "forholdet" er bare basert på to besøk. Blir nok sikkert flere..Erfaringsmessig med andre merkeverksteder har vært litt ymse, derfor denne skepsisen.

Har skjønt det finnes litt "Saab-huer" på Lillehammer. Og noen relativt nærme der jeg selv bor...Ikke verst.. Bare finne ut hvor inngangsporten til denne gjengen er da :wink:

Takker for hjelpen..

Steinar
Takker for hjelpen!

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av ToreN1246 » 30 des 2010, 23:14

SteinarH skrev:
Børre N17 skrev:Hei du!

Vi er en del Saab-huer her på Lillehammer, og har ikke hørt om noen som har vært skuffa med servicen på Stensgård. Jeg opplever ihvertfall alltid førsteklasses service av alle der. :D

TommyD, (Tomay på forumet) holder vel til i Enebakk om jeg ikke husker feil. http://www.saabservice.no

Hilsen Børre, (også på Søre-Ål v/ Menkis)

Men det er jo bra.. da vet jeg at jeg får bra hjelp der. Min opplevelse er også bra av det jeg har opplevd til nå, men det "forholdet" er bare basert på to besøk. Blir nok sikkert flere..Erfaringsmessig med andre merkeverksteder har vært litt ymse, derfor denne skepsisen.

Har skjønt det finnes litt "Saab-huer" på Lillehammer. Og noen relativt nærme der jeg selv bor...Ikke verst.. Bare finne ut hvor inngangsporten til denne gjengen er da :wink:

Takker for hjelpen..

Steinar
Takker for hjelpen!
snart på tide med et kaffeselskap i nærleiken igjen da skjønner jeg ;)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 31 des 2010, 10:06

snart på tide med et kaffeselskap i nærleiken igjen da skjønner jeg ;)[/quote]


Tar gjerne imot en invitasjon til det jeg.. :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2010, 11:34

Hvis den går dårlig og har hard gange, samtidig som registeret er byttet nylig så kan jo avgass- eller innsugskammen stå en tann feil. Høres jo egentlig sprøtt ut, men alle kan gjøre feil... Det er iallfall lett å sjekke!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 31 des 2010, 20:39

Ingvar N629 skrev:Hvis den går dårlig og har hard gange, samtidig som registeret er byttet nylig så kan jo avgass- eller innsugskammen stå en tann feil. Høres jo egentlig sprøtt ut, men alle kan gjøre feil... Det er iallfall lett å sjekke!
Dette er en tanke jeg også har.. Nå syns ikke jeg den går dårlig, men hva vet jeg..har ikke hatt den så lenge og bedre enn Sharanen min går den i alle fall.. :lol: Syns likevel ikke den går like bra som en Volvo 940 jeg hadde tidligere med BSR 205hk..men en stund siden dette og.

Hva med en tann eller to feil på en balanseaksel?

Har mulighet for å ta den på verksted for å kontrollere dette, men risikoen ligger på meg hvis det ikke er noe feil med registeret. Men lett å sjekke ja..det er jo det..Jeg får ta av toppdekselet å se litt..Noen som har tegninger på hvordan det forskjellige skal stå når det er riktig?

Steinar

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 02 jan 2011, 12:16

Ingvar N629 skrev:Hvis den går dårlig og har hard gange, samtidig som registeret er byttet nylig så kan jo avgass- eller innsugskammen stå en tann feil. Høres jo egentlig sprøtt ut, men alle kan gjøre feil... Det er iallfall lett å sjekke!
Hei igjen!

Nå trenger jeg litt informasjon fra dere..

Jegh ar nå tatt av toppdekselet...satt veivakselen i TDC.. og ser på markeringen på kamakslingene at disse ikke ligger riktig i forhold til motmarkering. Det kan dreie seg om en rotasjon på 1-2mm ytterst på kamakslene. Kamakselene seg i mellom ser ut til å ligge riktig.

Har tatt noen bilder men finner ikke overføringskabelen for øyeblikket.

Noen som har meninger om dette?

Steinar

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av ToreN1246 » 02 jan 2011, 12:48

er nok en tann feil da ja...
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jan 2011, 12:57

Trenger ikke være feil for det, du treffer aldri helt rett, dette avhenger av hvor langt kjedet er strekt. Men om du havner mer rett ved å flytte på kjedet, så er det feil...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 02 jan 2011, 13:05

ToreN1246 skrev:er nok en tann feil da ja...
Ja, antok at det var noe sånt da jeg hørt motorens "gange". Andre som har samme oppfatning?
Men at de kan gjøre denne feilen ved et verksted syns jeg er i overkant. Forutsatt at det er dette nå da :) Kan motoren for øvrig ha tatt noen skade av dette?

Heldigvis er dette da en reklamasjonsak, så kostnadene blir det verkstedet som får ta. Regner med at de da må demontere hele registeret, sånn at de får sjekket kjedet til balanseakslene samtidig. Kan ikke stole på at disse er riktig heller.

Ser også at bilen står med plugger av typen NGK BCPR6ESII. Mange anbefaler 7'er-plugg. Er dette viktig? I så fall for hva?

I forbindelse med at bilen nå må inn på verkstedet har jeg tenkt å be de rense silen samtidig. Er det noe annet de bør gjøre?

Mange spørsmål..Håper noen tar seg bryderiet med å svare..

Mange takk!

Steinar

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 02 jan 2011, 13:07

Ingvar N629 skrev:Trenger ikke være feil for det, du treffer aldri helt rett, dette avhenger av hvor langt kjedet er strekt. Men om du havner mer rett ved å flytte på kjedet, så er det feil...
Kjedet er gått ca 7000 km...Mener du at det kan være riktig?

Steinar

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jan 2011, 13:28

SteinarH skrev:
Ingvar N629 skrev:Trenger ikke være feil for det, du treffer aldri helt rett, dette avhenger av hvor langt kjedet er strekt. Men om du havner mer rett ved å flytte på kjedet, så er det feil...
Kjedet er gått ca 7000 km...Mener du at det kan være riktig?

Steinar
Ja det kan det godt være, ikke godt å si uten å ha sett det, men.

Å demontere hele registeret er en større sak som krever at motoren tas ut av bilen, det er iallfall det som går raskest. Så lenge merkinga på reimhjulet stemmer så er det bare å låse veiva, skru ut strammeren og demontere ett og ett kamdrev og forskyve en tann der dersom det trengs.

Motoren tar ikke skade av at en kam står én tann feil.

Dersom balansekjedet står én tann feil så merker du ikke det noe særlig, du kan fjerne balansekjedet helt uten at det er noe stort problem, men du får noe ekstra lyd, spesielt på litt høyere turtall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av ToreN1246 » 02 jan 2011, 14:00

kjører riktig plugg serru ;)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

Re: 9-5, hard motorgange

Legg inn av SteinarH » 02 jan 2011, 15:04

Ingvar N629 skrev:
SteinarH skrev:
Ingvar N629 skrev:Trenger ikke være feil for det, du treffer aldri helt rett, dette avhenger av hvor langt kjedet er strekt. Men om du havner mer rett ved å flytte på kjedet, så er det feil...
Kjedet er gått ca 7000 km...Mener du at det kan være riktig?

Steinar
Ja det kan det godt være, ikke godt å si uten å ha sett det, men.

Å demontere hele registeret er en større sak som krever at motoren tas ut av bilen, det er iallfall det som går raskest. Så lenge merkinga på reimhjulet stemmer så er det bare å låse veiva, skru ut strammeren og demontere ett og ett kamdrev og forskyve en tann der dersom det trengs.

Motoren tar ikke skade av at en kam står én tann feil.

Dersom balansekjedet står én tann feil så merker du ikke det noe særlig, du kan fjerne balansekjedet helt uten at det er noe stort problem, men du får noe ekstra lyd, spesielt på litt høyere turtall.
Takk for svar, Ingvar!

Nå har jeg vært ute igjen og målt "forskyvningen". Strekningen jeg må flytte kamdrevene (som innbyrdes er riktig), er 5mm, målt ytterst på kamdrevene. Meg bekjent går veivakslingen dobbelt så fort som kamakslingene, noe som gir en forflytning på 10mm på veivakseldrevet. Når da avstanden mellom tennene er 10mm, vil jeg tro at veivakslingen er en tann fra å være riktig i forhold til kamakslingene. Kommentarer på dette?

Bare for å presisere; begge kamakslene står riktig, men feil i forhold til veivakselen.

Steinar

Svar