Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
nokia
Innlegg: 5
Registrert: 20 nov 2010, 14:41

Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av nokia » 20 nov 2010, 16:34

Kjøpte bilen i høst. Bilen var så å si strøken, kjørte rett gjennom eu kontr. uten feil.
Bilen var nødt til å stå parkert siden aug. fordi jeg får ikke igjen lappen før midten av des.men jeg har jo selvfølgelig kjørt den noen mil(ca 100) og merket ikke noe galt. men siden okt. har bilen stått parkert.

Da minusgradene kom passet jeg på å starte bilen med jevne mellomrom, men etter 10 dager med over -10 begynte bilen å fuske, varierte med å tenne ¨på 4-3 sylindre så ned i 3-2 syl. før den slet sånn at jeg slo av motorn.
Tenkte først en enkel utvei med kondensfjerner, da startet den igjen og gikk mellom 3-4 syl. igjen mest på 4. så jeg kjørte og fylte opp tanken. dagen etterpå var den helt gåen, bilen tente såvidt men ikke no vits å slite ut startmotoren.

Nå har bilen stått siden slutten av okt i håp på litt mildvær men det har jo fan ikke væært en dag varmere en -13
så jeg tenker jeg får bite tennene sammen å tvinge meg ut i kulda.
så jeg kommer til å kjøpe nye plugger, fordelerlokk, rotor, ledninger m/hetter, da jeg er ganske sikker på at feilen ligger i tennin
Men jeg er ganske vimsette så tenkte derfor å søke litt hjelp for det går ikke ann at en så vedlikeholt og taight bil skal dø bare av litt kulde?? det er jo ganske vanskelig å få sjekket ledninger i snøen å allt er fast frosset. men vet du om hvor feilen ligger så vær så snill å hjelp meg.


Bil fakta:
Saab 900I
88 mod. 2.0 insprøytningsmotor uten katalysator (vet ikke om det har noe å si men nevner det allikevell)
manuell gk.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av na_X » 20 nov 2010, 16:58

regner med denne har mekanisk innsprøytning da, 8 ventiler?
kan jo godt hende det er kondens i tanken som gjør at du ikke får start, når man fyller kondensfjerner så skal man også fyllte bensin rett etterpå for å få blandet det godt sammen. Sleit en gang slik jeg også, da fungerte det å slepe bilen noen km for å få start på den faktisk.. Da var problemet rett og slett bare kondens. Kjørte bilen varm og god etterpå, også lot jeg den ikke stå i en mnd. uten å bruke den. Har man lite bensin på tanken så kan det også fort oppstå kondens, fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av Aleks_ » 20 nov 2010, 17:26

na_X skrev:..fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
Og fyll før tanken blir halv. :)

Vil tro det er kondens jeg også, ja. Kondensfjerner, full tank og en lang kjøretur. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av Atzz » 20 nov 2010, 19:17

Er du 110% på at det ikke er/har vært kat på denne?

Min 88 mod har nemlig dette!

Var plaget med fusking på min også, og grunnen til dette var død lambdasonde!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av Morten-N146 » 21 nov 2010, 12:32

Å starte bilen i ny og ne uten å kjøre bilen varm er ihvertfall ikke bra for plugger. Skift disse og kjør den skikkelig varm og fyll opp tanken så regner jeg med at problemet er borte.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av Morten S. » 21 nov 2010, 13:50

Atzz N1868 skrev:Er du 110% på at det ikke er/har vært kat på denne?

Min 88 mod har nemlig dette!

Var plaget med fusking på min også, og grunnen til dette var død lambdasonde!
Årgang 1988 kunne leveres både meg og uten kat. Har selv hatt uten dette.

Evt kan man jo slå opp på mekonomen sine sider.
Merke: SAAB
Modell: 900 (I)
Typ: 2.0i (Ej Kat)
Registreringsår: 1988-1988
"Alt" fra totakt til turbo

nokia
Innlegg: 5
Registrert: 20 nov 2010, 14:41

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av nokia » 01 jan 2011, 21:10

na_X skrev:regner med denne har mekanisk innsprøytning da, 8 ventiler?
kan jo godt hende det er kondens i tanken som gjør at du ikke får start, når man fyller kondensfjerner så skal man også fyllte bensin rett etterpå for å få blandet det godt sammen. Sleit en gang slik jeg også, da fungerte det å slepe bilen noen km for å få start på den faktisk.. Da var problemet rett og slett bare kondens. Kjørte bilen varm og god etterpå, også lot jeg den ikke stå i en mnd. uten å bruke den. Har man lite bensin på tanken så kan det også fort oppstå kondens, fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
Sist redigert av nokia den 01 jan 2011, 21:56, redigert 2 ganger totalt.

nokia
Innlegg: 5
Registrert: 20 nov 2010, 14:41

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av nokia » 01 jan 2011, 21:29

[qu
na_X skrev:regner med denne har mekanisk innsprøytning da, 8 ventiler?
kan jo godt hende det er kondens i tanken som gjør at du ikke får start, når man fyller kondensfjerner så skal man også fyllte bensin rett etterpå for å få blandet det godt sammen. Sleit en gang slik jeg også, da fungerte det å slepe bilen noen km for å få start på den faktisk.. Da var problemet rett og slett bare kondens. Kjørte bilen varm og god etterpå, også lot jeg den ikke stå i en mnd. uten å bruke den. Har man lite bensin på tanken så kan det også fort oppstå kondens, fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
ote="Aleks_"]
na_X skrev:..fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
Og fyll før tanken blir halv. :)

håper det bare det er kondens jeg også, ja. Kondensfjerner, full tank og en lang kjøretur. :)[/quote

kondens var det første jeg tenkte og har gjort det som man skal gjøre i disse tilfeller. (kondensfjerner og fylle opp tanken) for så å ta meg en kjøretur på ca 30 min. men det var etter dette den døde helt... nå har jeg tilogmed nye plugger,fordelingsl. nye ledn. di gamle pluggene var helt forkullet. Tyder ikke dette på bens. stopp???men det er flere som har nevnt å dra den i gang, go gammeldags tromping! hehe.. så skal prøve dette så snart jeg har skiftet dekk:) men jeg tror det er noe annet som er i veien pga måten den døde på (har en feeleng vettu :) )men man må jo prøve ut det som man tenker på først....
Sist redigert av nokia den 01 jan 2011, 22:00, redigert 2 ganger totalt.

nokia
Innlegg: 5
Registrert: 20 nov 2010, 14:41

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av nokia » 01 jan 2011, 21:37

Atzz N1868 skrev:Er du 110% på at det ikke er/har vært kat på denne?

Min 88 mod har nemlig dette!

Var plaget med fusking på min også, og grunnen til dette var død lambdasonde!

Ja er i vertfall 100% sikker på at den var født uten.. hadde samme problemet på en mondeo for noen år siden så vet at det ikke er det. men takk for alle tips!!!!

nokia
Innlegg: 5
Registrert: 20 nov 2010, 14:41

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av nokia » 01 jan 2011, 21:40

Morten-N146 skrev:Å starte bilen i ny og ne uten å kjøre bilen varm er ihvertfall ikke bra for plugger. Skift disse og kjør den skikkelig varm og fyll opp tanken så regner jeg med at problemet er borte.
hehehehe.... ja sant det....hehe..

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av na_X » 02 jan 2011, 13:48

Er pluggene nedsotet så får den jo nok bensin, har du sjekket kaldstartdysen? Ta av kontakten på dysen og se hvordan den blir da... Røyk det veldig av bilen når du kjørte med den sist? Kan hende den får for mye bensin også rett og slett og drukner, kaldstartdysen kan henge seg opp på de gamle bilene..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av Morten S. » 02 jan 2011, 14:11

Sjekket at den får bensin? Er ikke bensinpumpen som har tatt kvelden, da?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Legg inn av Surbotaab N369 » 02 jan 2011, 21:34

Den går nok igjen med nye plugger.....

God gammel K-jet gir bensin nok i bøtter å spann ved kaldstart.... så hvis den bare blir kaldstarta og står på tomgang varer ikke pluggene lenge :wink:

Svar