Tar opp igjen denne siden spørsmålet er omtrent det samme.
Det ble girkasse fra en 1996 mod. 9000 med 2.0i motor sist, og original clutch. Mulig det er den kassa som kalles 38 kasse? Uansett, den begynner å bli sliten (rare lyder, ødelagt synkrongir til 3. og endel metallspon ved forrige oljeskift) og siden jeg stort sett er fornøyd med resten av bilen tenker jeg på å oppgradere kassa litt. (Ja, burde sikkert gjort det sist, men valgte billigste alternativ.)
Såvidt jeg har skjønt er det tre kasser/utvekslinger til 9000 MY 94-98: 38, 40 og 45-kasse. Stemmer dette? Hvis det stemmer, og jeg har kjørt med 38 kasse nå, så vurderer jeg en 40 denne gangen.
Ser for meg en diffbrems, bedre synkrongir og en kasse som tåler mer (sterkere drev?). Har også tenkt på oljetempmåler og oljekjøling, men vet ikke hvordan jeg skal få til oljekjøling, så det blir antakelig bare med en oljetempmåler i nivåpluggen eller noe sånt.
Det optimale hadde selvsagt vært Quaife diffbrems og Quaife seks girs drev fra maptun, men koster jo 48.000,- pluss girkassa, og det kræsjer litt med studentbudsjettet mitt
Kunne godt hatt en Quaife diffbrems, men da er nesten girkasse-budsjettet mitt oppbrukt, så finnes det noen andre gode og billigere alternativer mtp. diffbrems?
Finnes det noen drev fra andre girkasser som passer og som er sterkere? Evt. hvor får man tak i sterkere drev og bedre synkrongir? Som ikke koster 39.000,-
Er det noen andre deler som bør oppgraderes? Isf hva? Og hvor får jeg tak i det?
Det ble nevnt lenger oppe i tråden om forsterka kasser fra 8.000,- til 18.000,- hvor finnes de?
Når jeg har funnet ut hva slags diff, girkasse osv. jeg skal ha så gjenstår et spørsmål: er renovering +forsterking av kassa noe jeg kan prøve meg på selv, eller bør sånt helst overlates til svenskene? Jeg har jo fått til å bytte bl.a. girkasse, toppakning og registerkjedesats selv, men ser for meg at en girkasse blir 1000 biter utover hele garasjen...